Elvognen
Hvert år siden 2017 har Dethleffs presentert en form for elektrisk campingvogn eller bobil. I 2018 var det en campingvogn kalt E.Home, som lå nærmere idéstadiet enn ferdig konsept. Men nå er det et fullt funksjonelt produkt. Vi var på plass i Friedrichshausen på den offisielle premieren for å oppleve hvordan det er å ha en motorisert campingvogn på kroken.
Elbiler har en utfordring når de skal trekke campingvogner. Ikke fordi de ikke orker, det er gjerne mer enn nok av krefter, og bedre dreiemoment enn på biler med forbrenningsmotor. Utfordringen handler om rekkevidde. I gjennomsnitt blir rekkevidden forkortet med 40 prosent, hevder Dethleffs, når man hekter en konvensjonell campingvogn bakpå elbilen. Vi har flere praktiske erfaringer som tilsier at en grei tommelfingerregel er at vogn dobler forbruket.
Fra begynnelsen var tanken med E-Home at det skulle være en rekkeviddeforlenger. At vognens batterier ville kompensere for den kortere rekkevidden. Men den idéen gikk de bort fra ganske raskt. De ønsket et mer komplett konsept, men innenfor Dethleffs organisasjon hadde de ikke kompetansen. Prosjektet ble derfor lagt på is.
To hoder, én tanke
Ikke langt fra Isny, i Friedrichshafen, har ZF hovedkontor. Der hadde de samme idéen som Dethleffs. De visste hvordan de skulle lage drivlinjen, men hadde ikke nok kunnskap om campingvogner til å ro prosjektet i havn. Å samarbeide ble helt naturlig. Dethleffs forklarte behovene, ga en kravspesifikasjon og ZF laget de tekniske løsningene. Investeringen som er gjort viser at de to aktørene har stor tro på konseptet, og at de i tillegg har finansielle muskler til å satse. Til dags dato er det oppe i fem millioner euro. Det er sannsynligvis det høyeste beløpet som noen gang har blitt brukt på å utvikle en campingvogn! Og flere betydelige kostnader kommer før prosjektet er i havn.
20 kg slepevekt
Det ferdige resultatet som nå testes er en campingvogn med to elektriske motorer, to batteripakker på totalt 80 Kwh og et imponerende kunstig intelligens-system.
Systemet måler kontinuerlig motstanden mot hengerkroken. Litt enkelt forklart kan vi si at koblingen som sitter på kulehodet er både gass og bremsepedal. Systemet er kalibrert slik at slepevekten konstant holder seg på kun 20 kg. Hvis den øker, økes vognens hastighet. Hvis den synker, bremser vognen. Reaksjonen er umiddelbar, og du merker det ikke i det hele tatt når du sitter i bilen.
Det er ikke bare elbiler som har godt av at vognens drivlinje eliminerer vekten for trekkbilen. Du kan trekke denne vognen etter en liten Smart, eller en hvilken som helst annen mikrobil med svak motor.
Stabil
Med én elektrisk motor på hvert hjul, som både kan bremse og akselerere, og som kontinuerlig overvåker vognens stabilitet, er det i prinsippet umulig å få kast på vognen. Ikke engang under en kraftig unnamanøver av typen «elgtest» fikk man problemer, forteller Dethleffs.
«Alpen Challenge»
For å teste produktet og få omtale, ønsket de ansvarlige bak prosjektet å utføre en praktisk og realistisk test. De valgte å kjøre fra Dethleffs-fabrikken i Isny i Tyskland til Piazza III Novembre i Riva, Italia. En rute på 386 km over alpene, via Brennerpasset.
Trekkbilen var en Audi E-Tron med en angitt rekkevidde på 393 km. Som man kan tenke seg, var rekkevidden en utfordring for denne distansen. Og det gjelder kun for bilen, uten noe bak på kroken.
Ved avreise var campingvognen 99 prosent ladet og bilen 96,4 prosent. På motorveien ble det holdt en fart i overkant av 80 km/t. Gjennomsnittsfarten på hele turen var 62,3 km/t. Etter 6 timer og 12 minutter rullet ekvipasjen inn på torget ved bredden av Gardasjøen. Da hadde elbilen brukt 82 kWh og campingvognen 74 kWh. Bilen hadde underveis regenerert 11 kWh under kjøring og E.Home 6 kWh.
Da de gikk gjennom alle dataene, kunne de konstatere at campingvognen hadde null effekt på trekkbilens rekkevidde. Målet var nådd!
Regelverk savnes
Det meste i transportsektoren er nøye regulert med lastevekter, totalvekter, utslipp og sikkerhetsutstyr. Men det finnes ingen forskrifter for motoriserte campingvogner. Ingen har innsett at et slikt produkt er smart og nyttig.
Derfor er det per i dag ikke mulig å registrere en elektrisk campingvogn, annet enn som spesialkjøretøy i korte serier. Men arbeidet er i gang for å etablere lover og regler, og det antydes at i løpet av tre år bør dette være på plass.
Tungt og dyrt
Dethleffs sier ikke hva prisen på E.Home vil bli. Men de antyder at de sannsynligvis vil tilby en vogn med 40 kWh batterikapasitet, i stedet for 80 kWh som vognen de viste var utstyrt med. Dels for å holde prisen på et fornuftig nivå, men også for å gå ned i vekt. Prototypens drivlinje veier omtrent 600 kg. I serieproduksjon bør den være under 400 kg, for å tilpasse vognens totalvekt til de 1200-1800 kg som elbiler med henger normalt får trekke.
Innebygd mover
Som mange sikkert forstår, vil det ikke være nødvendig med en mover for å flytte E.Home. Du styrer Mover-funksjonen via en app i smarttelefonen. Faktisk kan vogna i teorien settes på en bil med motorstopp og drive denne. Totalt har vognen et dreiemoment på 1440 Nm på hjulene. Det er nok å komme over en 4 cm kantstein.
Kan lade seg selv
E.Home vil kunne bestilles med en 25 kvadratmeter markise som går rundt vognen, dette er også en stor solcelle-duk. Jo, det er lav effekt. Men i kombinasjon med vanlige, mer effektive solceller på taket på campingvognen, kan du lade batteripakken. Hvor lang tid det tar, avhenger åpenbart av været, altså antall soltimer.
Du kan selvsagt også lade via campingplassens elektriske stolpe, men ikke veldig fort, de er ikke sikret for slike strømmengder.
Du kan tenke deg at hvis du står noen dager på en campingplass, får du nok strøm til å komme 10-20 mil, og det holder vel for å komme til neste campingplass?
Med så mye batterikapasitet er det naturlig å utstyre vogna med en elektrisk komfyr, kompressorkjøleskap og kanskje til og med en elektrisk varmer?
En generell utfordring med utformingen av dagens ladestasjoner er at en campingvognekvipasje ofte vil oppta flere plasser ved hurtigladestasjoner. Da har man valget mellom irriterte elbileiere i kø, eller å hekte av vogna når man skal lade.