Ford går (mer og mer) elektrisk | Din Fritid

Ford går (mer og mer) elektrisk

Med et rekordstort utvalg av nye elektrifiserte modeller - som i dag hadde sin premiere på den store bilutstillingen i Frankfurt - forventer Ford å selge flere elektrifiserte biler enn konvensjonelle bensin- og dieselbiler allerede i 2022. – Med tempoet vi ser i utviklingen av elektrifisering, vil vi øke antallet elektrifiserte modeller og drivlinjer betydelig. Kundene våre skal enkelt finne en bil som er perfekt for deres behov. Vi forventer at den største andelen av vårt personbilsalg vil være elektrifiserte modeller mot slutten av 2022, sier toppsjefen i Ford Europa, Stuart Rowley. 

Tidligere i år informerte Ford om at hver eneste Ford-modell som selges i Europa også skal komme i en elektrifisert variant. Bare i år lanserer selskapet hele åtte elektrifiserte modeller. Før 2024 skal ytterligere 10 nye, elektrifiserte kjøretøy introduseres på det europeiske markedet.

1 million elektrifiserte Ford personbiler på europeiske veier innen 2022

Før slutten av 2022 forventer Ford å ha solgt 1 million elektrifiserte personbiler i Europa. På Frankfurt-messen viste Ford frem flere av sine elektrifiserte nyheter:

  • Den nye SUVen Ford Kuga ladbar hybrid. Med nytt design, større plass, fleksible løsninger og nye førerassistanseteknologier. Nye Kuga kommer også som mild hybrid og full hybrid i tillegg til svært drivstoffgjerrige dieselmotorer. 

  • Nye Ford Explorer ladbar hybrid. 7-seters drømme-SUV. 

  • Nye 8-seters Tourneo Custom ladbar hybrid - elektrisk personfrakter med rekkeviddeforlenger. 

  • Den nye kompakt-SUVen Ford Puma. Denne supersmarte og romslige SUVen kommer med en avansert mild hybrid-teknologi som reduserer CO2- og drivstofforbruk samtidig som du får en enda bedre kjøreopplevelse. 

Fords nye helelektriske Mustang-inspirerte SUV kommer i 2020. Den skal ha en rekordrekkevidde på opptil hele 600 km, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

– Det finnes ikke én enkelt elektrifisert drivlinje som dekker alle våre kunders behov. Vår strategi er derfor å tilby det alternativet som best dekker kundens ønsker og behov, enten det er helelektrisk, ladbar hybrid, full hybrid, mild hybrid eller svært drivstoffgjerrige diesel og bensinbiler - vi kaller denne friheten til å velge «power of choice», sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg. 
I tillegg til de nye modellene, viste Ford også frem den nye stasjonsvogna Mondeo Hybrid. Denne er allerede kommet på markedet i Norge.

Emneord: 

På forsiden