Ford avslører helelektrisk 2-tonns Transit | Din Fritid

Ford avslører helelektrisk 2-tonns Transit

I går presenterte Ford Europas visepresident, Roelant de Waard, flere nye elektrifiserte kjøretøy fra produsenten, inkludert en helelektrisk 2-tonns Transit. Arenaen var Amsterdam og selv om det var flest nyheter for personbilkunder er det spennende å se om den nye drivlinjen i Transit i fremtiden vil dukke opp også i bobiler.


På et arrangement i Amsterdam lanserte Ford flere elektriske bilnyheter, blant annet en EL-Transit som skal bli leveringsklar i 2021.

Totalt annonserte Ford hele 16 elektrifiserte nyttekjøretøy og personbiler i Amsterdam i går. 

– Ford leverer robuste og fleksible kjøretøy med en rekke drivstoffeffektive og elektrifiserte drivlinjer, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg i en pressemelding til Din Fritid.

Ford var for fjerde året på rad det mest solgte nyttekjøretøymerket i Europa i 2018. I fjor hadde merket sitt beste nyttekjøretøysalg på hele 25 år. 

Transit benyttes i dag som bobilchassis av flere produsenter, blant annet produkter levert av Trigano-gruppen (Challenger og Benimar med flere).

 

Helelektrisk Ford Transit

Det er foreløpig kun en prototype av den nye helelektriske 2-tonns Transit som ble vist frem. Denne settes i produksjon i 2021 og vil bidra til renere byer med mindre støy, samtidig som den reduserer driftskostnadene, mener Ford. Den helelektriske 2-tonns Transit blir tilgjengelig med flere karosserier.

 

Langt nok?

Ford oppgir foreløpig kun at det elektriske drivverket er utviklet for å ha «tilstrekkelig» rekkevidde for bruk til de fleste oppgaver og under alle slags værforhold. Hva det betyr i praksis vil tiden vise. De fleste brukerne vil neppe noen gang tenke at en elbil har mer enn nok kapasitet, og kapasitet i forhold til vekt blir helt avgjørende for om dette blir en suksess. 

Ford har kastet seg på elbil-bølgen ganske så sent, men er ikke uten erfaring: I dag tilbyr Ford sammen med StreetScooter en helelektrisk varebilløsning for såkalte «last mile»-leveringer. Den Transit-baserte StreetScooter WORK XL blir bygget på Fords fabrikk i Köln i Tyskland. Den er for tiden i drift hos Deutsche Post DHL. I løpet av året vil WORK XL-kjøretøy være med i pilotprogrammer i en rekke virksomheter i Tyskland, Nederland og Belgia.


Transit kommer også som en ladbar hybrid.

Transit Custom ladbar hybrid 

For kunder som kjører mye inn og ut av byer og tettsteder er Ford Transit Custom ladbar hybrid et interessant valg, selv om størrelsen tilsier campingbil, mer enn bobil. Transit Custom ladbar hybrid er en forhjulsdreven bil som drives av en elektrisk motor/generator med en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke. Fords 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer som en rekkeviddeforlenger, som lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde. 

 

På forsiden