Helgelandsbrua: Mye vær | Din Fritid
Helgelandsbrua

Mye vær

Målet med turen var havgapet. Jeg så for meg utsikten fra en av toppene på Dønna. Kanskje noen bilder av solnedgangen som speilet seg i horisonten, kun brutt av de mange små øyene i området. Slik ble det ikke på denne turen, det sørget værgudene for.

Det er ikke første gang noen har vært på bobiltur, og vært nødt til å endre reisemål og reiserute. Det kan selvsagt oppleves som skuffende. Det skjedde ikke her, i stedet ble det bare en helt annen opplevelse.

Allerede i bilen på vei til målet fikk jeg en følelse av at denne helgen ikke kom til å bli som planlagt. Bobilen vugget som en gås på veien, lenge før jeg kom til Helgelandsbrua. Ved neste stopp var det bare å sjekke værmeldingen.

Økende vind

Ikke bare var det meldt kraftig regn, men jeg kjente vindkastene godt hver gang jeg kom i åpent lende. Både bobiler og campingvogner har relativt store flater, og er bygget for å veie minst mulig. Ikke ideelt i kraftig vind. Vel fremme ved Helgelandsbrua viste vindmålerne 18 m/s, og flere bobiler passerte i god fart. Dette går bra tenkte jeg, i det jeg dobbeltsjekket vindstyrken for de to neste dagene i området jeg hadde tenkt meg til. Da var det ikke noe mer å lure på. Å stå med en bobil ytterst i havgapet i den varslede stormen fristet ikke.


Med så mye vær føler du raskt at du har opplevd mye på kort tid. Sola skinner det ene øyeblikket, og så styrtregner det neste sekund. Alt mens vinden suser og bølgene går høye og mektige.

Hmmm… Hva gjør jeg nå? Bobilen var forsvarlig parkert mens jeg gikk rundt og tenkte på neste veivalg. Det begynte tross alt å nærme seg kvelden. Så, ved en ren tilfeldighet kikket jeg ned og fikk øye på en bobil langt der nede under brua. Det var ikke vanskelig å finne den smale veien ned, og å parkere nærmest i le langsmed det stadig mer frådende havet fristet.

Langsmed vannet

Det ble gode muligheter til å kjenne på naturkreftene også trygt parkert under broen. Det var perfekt utsikt da jeg fikk parkert med nesa mot vinden. Jeg stortrives når jeg kun minutter senere kan kjenne middagslukten bre seg i bobilen. Så er det bare å snu forsetene og kjenne på vindens myke rugging mens jeg nyter middagen.

Neste punkt er å inspisere nærområdet. Det enorme byggverket av en bru minner meg på samspillet mellom mennesker og natur.


Tåken gjør landskapet svarthvitt. Likevel ser man tydelig at avstanden som brua dekker, ikke bare er stor, det er også en voldsom høydeforskjell.

Mektig påminnelse

Det er imponerende dimensjoner på brua, og det minner meg på naturens storslagenhet. Uansett hvor imponerende byggverket er, blir det bare en liten brikke i fjellenes motvilje mot å samarbeide. Samtidig kjenner jeg på en merkelig stolthetsfølelse på menneskehetens vegne: Ikke bare kan vi klare å lage et så mektig og praktisk byggverk, men her er det linjer og form som understreker den storslagne naturen. Linjer som forbinder en høy fjellkant med et øysamfunn bare noen få meter over havet. Brua gjør at ikke bare fastboende, men også at vi besøkende med hytta på hjul kan oppleve et slikt sted. Opplevelsen ble ikke som forventet denne gangen, men det gjør egentlig ikke så mye. Jeg vet at jeg skal tilbake, og halve gleden ved å reise er vel nettopp det å tenke på og planlegge neste tur, ikke sant? Og heldige er vi som alltid får nye opplevelser uansett om planene oppfylles, eller om man må improvisere. Oppholdet under Helgelandsbrua satt i hvert fall gode og mektige spor hos meg, selv uten å nå målet mitt.

Forbinder

Helgelandsbrua krysser Leirfjorden og knytter Sandnessjøen og Alstahaug kommune med fastlandet. På grunn av sterk vind fra utsatte retninger er den tidvis stengt for trafikk. Brua stenger så fort den målte vindstyrken overstiger 32 m/s. Byggingen av broen startet i 1989 og åpnet i 1991. Før broen var Sandnessjøen avhengig av ferge til fastlandet. Broen ble finansiert via bomvei og i 2005 var den nedbetalt. Helgelandsbrua er en del av fylkesvei 17, som også kalles Kystriksveien. Broen fikk i 1994 utmerkelsen «Outstanding structures» fra organisasjonen FIB. Leserne av Teknisk Ukeblad kåret Helgelandsbrua til Norges vakreste bro i 2010.

Brotårnene til Helgelandsbrua rager henholdsvis 127 og 138 meter over havoverflaten. Det nordligste tårnet er fundamentert ned til 30 meter under havoverflaten. Broen er av typen skråkabelbro i betong. Lengden er på 1065 meter med lengste spenn på 425 meter. Seilingshøyden er 45 meter. Broa er bygd som en tofelts vei med et gangfelt.

Brobanen er slank i horisontalplanet, bare 40 cm tykk på midten og 1,2 meter i ytterkant. For hvert kabelfeste går det i tillegg bjelker på tvers under brubanen.

Broa er konstruert av Elljarn Asbjørn Jordet i Aas-Jakobsen AS i samarbeid med det tyske konsulentfirmaet Leonard, Andrae und Partner.

Her kan du se webkamera med værforhold og vindmåler på Helgelandsbrua fra Statens vegvesen. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Finnes i utgave: 

På forsiden