Markedslederen Hobby 50 år
Det er ingen produsent som selger så mange vogner som Hobby. Og det gjelder de fleste europeiske markeder. Norge inkludert. I år fyller den nordtyske produsenten 50 år.
Historien om Hobby er også historien om Harald Striewski, grunnleggeren og eieren av Hobby-Wohnwagenwerk. Han kunne feire sin 80-årsdag i januar i år, men hans historie begynte lenge før han grunnla sitt firma i Fockbek nær Rendsburg i 1967.
Begynnelsen
Harald Striewski ble født i Polen, i det området som tyskerne da kalte Preußisch Holland, i 1937. I 1944 ble familien tvunget til å flykte vestover fra den Røde hær, og de fikk plass på skipet ”Wilhelm Gustloff”. Men tantens intuisjon fikk de til å velge et mindre skip, noe som viste seg å være klokt. Den 30. januar 1945 ble ”Wilhelm Gustloff” senket av en sovjetisk ubåt utenfor Pommerns kyst. Omkring 10 000 mennesker døde i den iskalde Østersjøen. Familien ankom Kiel med det mindre skipet ”Cremon”. Selv om de var i trygghet var det trange etterkrigskår for familien på tre, som delte et rom på sju kvadratmeter på landsbygda utenfor Kiel.
– Denne tiden formet meg, forteller Harald Striewski, som blant annet bidro til familiens inntekter ved å lage nøkkelringer i kryssfiner.
Senere ble det lærlingjobb som skipsbygger og etter hvert studier på ingeniørskolen i Kiel.
Drømmen
– I 1965 drømte jeg om min egen selvbygde campingvogn, Dessverre hadde jeg ingen penger selv, men fikk låne 3000 mark av min tante, forteller Hobby-grunnleggeren.
Den første vognen ble bygget - og solgt for 6000 mark. Dermed kunne Striewski betale tilbake lånet og bygge en ny vogn.
Denne ble også raskt solgt, og en tredje ble bygget. Da rakk han å reise på tur med kone og sønn til St Tropez, før også denne ble solgt.
På denne tiden var han ansatt som skipsbyggningsingeniør, men etterspørselen etter hans campingvogner bare økte. To jobber ble en for mye, og i 1967 grunnla 30-åringen selskapet Hobby-Wohnwagenwerk Ing. Harald Striewski GmbH i Fockbeck.
Produksjonen begynte i en garasje hvor Harald bygget vognene og kona Ingeborg sydde tekstilene. Fem år senere hadde Hobby bygget og solgt 5000 campingvogner, og besto av 42 ansatte.
I 1973 begynte de å bruke galvanisert understell og utviklet et transportabelt kassettoalett. I 1984 begynte Hobby også å produsere bobiler for første gang, og gjorde suksess med Hobby 600 designet av Harald Striewski. Den elegante delintegrerte modellen med de runde sideveggene og de slående vinduene vant tittelen ”Årets bobil” tolv ganger i tyske Promobil.
Dagens Hobby
I dag er det fremdeles campingvognene som Hobby selger mest av, men produsenten har også mange bobil-modeller på programmet. Fra kompakte varebiler til integrerte typer. Kjøretøyene er produsert i den moderne Hobby-bobilfabrikken, som ble etablert overfor Hobby-campingvognfabrikken i 2003.
Veien som begge fabrikkene ligger i heter selvsagt Harald-Striewski-Strasse.
Området dekker totalt 260 000 kvadratmeter. Hobby har i dag mer enn 1000 ansatte og er dermed en av de største arbeidsgiverne i Nord-Tyskland. Siden selskapet ble grunnlagt, har mer enn 550 000 campingvogner og nesten 30 000 bobiler blitt produsert i Fockbek.. I tillegg til Hobby-merkevaren eier Hobby-gruppen også Fendt-Caravan GmbH fra Bayern, Rendsburger Feuerverzinkerei og Formlight GmbH i Nordrhein-Westfalen, som produserer møbelkomponenter til campingvogner og bobiler. I Tyskland har Hobby-gruppen en markedsandel på over 40 prosent i campingvognsektoren, hvorav 23,4 er Hobby. I Europa har Hobby-konsernet en total markedsandel på over 36 prosent.
Selskapets grunnlegger Harald Striewski utnevnte sønnen Michael som administrerende direktør i april 2015, og ga dermed et klart signal om at Hobby - hans livs arbeid - ville forbli i hendene på familien . Akkurat som det begynte for 50 år siden.