To eller fire hjul?: ​​​​​​​Bobil eller vogn? | Din Fritid
To eller fire hjul?

​​​​​​​Bobil eller vogn?

Det er et klassisk spørsmål blant dem som ferierer på hjul: Bobil eller campingvogn? Spesielt om du er førstegangskjøper kan det være et vanskelig valg. Da er det lurt å tenke litt gjennom fordelene og ulempene.

Så fort de har valgt enten vogn eller bobil mener mange at «dette er det eneste rette valget». Konsekvensen blir at man favoriserer «sin» gruppe, og helst holder seg sammen med dem. Spør du meg er det flere fellesnevnere mellom bobilfolk og de med reisevogn enn mellom de som har vogn på fast plass og de med reisevogn. Både bobilfolk og de med reisevogn har valgt en feriestil der de kan reise og oppdage nye ting! De med vogn på fast plass er mer å sammenligne med hyttefolket, etter min mening.

Fysisk

Det er uten tvil bedre plass innvendig i en campingvogn enn i en bobil. Det å slippe å ta hensyn til motor, frontrute, speil og sikrede sitteplasser sparer både vekt og plass. Det gir romslige interiørløsninger som er utviklet for å brukes utelukkende mens vogna er parkert. Vogner har gjerne store kjøkkenbenkeplater og byr på langt mer romslighet innendørs.

Prisforskjeller

De rimeligste nye bobilene starter på rundt 700 000 kroner. Legg gjerne til 100 eller 200 000 kroner om du skal ha med utstyr eller et anerkjent merke. De rimeligste helintegrerte bobilene begynner på rundt millionen, men i praksis tipper du fort 1,2 før alt av utstyr er på plass. At kronekursen er svekket merkes selvsagt også på vogner, alt importeres jo fra utlandet. I dag må du ut med rundt 250 000 kroner for en reisevogn. Du får enkelte modeller som er rimeligere, men de fleste ligger godt over dette nivået. En typisk vogn med panoramavinduer koster fort 350 000 kr. Når man sammenligner må man typisk ut med mellom 450 000 til 650 000 kroner mer for en bobil enn for en vogn. Og for mange stopper sammenligningen der, man har ikke råd til bobil.

For ditt eget regnestykke er det greit å ta med seg at prisene holder seg godt, du finner knapt en 2017-bobil til lavere pris enn 600 000 kr. Og det er bare noen få 2017/2018-bruktvogner til under 200 000 kroner.

Sykkel

Alle kan ha glede av sykkel på tur, men det er liten tvil om at bobilfolket har mest nytte av sykkelen som transportmiddel når man først har slått seg til for natten. Vognfolket kan benytte vogna som base mens de utforsker nærområdet på kortere eller lengre turer med personbilen. Har du først parkert bobilen i vater, funnet frem pynten og rullet ut markisen, vil du helst la bilen stå i ro resten av dagen. Da er sykkel eller elsykkel en flott måte å ordne praktiske gjøremål og å utforske omgivelsene på.

Teknisk løsning

Både bobil og campingvogn produseres etter samme lest, og ofte på samme fabrikk. Mens bobiler baseres på chassis fra en varebilprodusent med motor, drivstofftank og bremser, er vogn en åpenbart enklere løsning. De fleste vogner benytter et ferdigprodusert chassis, gjerne fra AL-KO, og produsentene har en relativt enkel jobb med innredningen, før vegger og tak monteres til slutt. Hos noen produsenter er den tekniske konstruksjonen og materialvalg av vogn- og bobilvegger identisk, men det gjelder langt fra alle. Mens flere og flere bobilvegger lages utelukkende i trefrie materialer, henger vognene etter. Her benyttes det fremdeles i langt større grad den rimeligere produksjonsmåten med treverk i hjørnene, med påfølgende potensiale for råteskader dersom lekkasjer skulle oppstå. Men her er det store forskjeller, ikke bare fra produsent til produsent, men også blant de ulike modellseriene. Spør din forhandler om du er usikker.

Statistikken

Gjennomsnittsalderen på campingvogneiere er 51 år, mens bobileierne gjennomsnittlig er ti år eldre, ifølge en undersøkelse TNS Kantar gjorde for Norges Caravanbransjeforbund i 2016. Bobilistene er i stor grad voksne par, og fire av ti er pensjonister. Vogneierne er barnefamilier: Én av tre campingvogneiere i undersøkelsen hadde to eller flere barn under 15 år. Er det prisen som blir utslagsgivende for en familie som kanskje fremdeles er i etableringsfasen? Eller er det den ekstra plassen man får i en vogn som blir avgjørende?

Inntekt og utdannelse

Nevnte undersøkelse viser at bobileierne er i flertall om man ser på samlet husholdningsinntekt opp til 800 000 kr. Blant de som har høyere inntekt enn dette er det klart flest campingvogneiere. Det kan jo selvsagt ha med å gjøre at mange bobileiere er pensjonister. Når det gjelder utdannelse er vognfolket nærmest landssnittet på 30 prosent: 27 prosent av campingvogneiere har høyskoleutdannelse, mens hver fjerde bobileier er høyskoleutdannet.

På veien

Det er store forskjeller på å kjøre rundt med bobil kontra å kjøre med en vogn på slep. Det er langt lettere å rygge med en bobil, og den tar mindre plass enn en bil med påkoblet vogn. Mange har opplevd at det kan være vanskelig å finne stor nok parkering med bobil, men med bil og campingvogn er det enda mer krevende. Selv på enkelte bensinstasjoner har jeg opplevd at det er skikkelig trangt å få parkert en vognekvipasje etter at man har fylt dieseltanken. Om du i tillegg må rygge for å rigge deg til – uten å stå i veien for andre – blir pulsen fort høy.

Normalt vil man oppleve at en bobil gir bedre komfort på veien. Selv om en personbil har et mer stille innemiljø vil vognen ofte skape en vertikal gynging i hele ekvipasjen.

Og apropos rygging: Om du opplever at det er krevende med vogn, kan en såkalt mover være en god investering når du skal rigge deg til. Koble vogna fra bilen, og så kan du bare fjernstyre den på plass.

Miljøvennlig?

Klimamessig kommer bobiler dårligere ut enn samtlige personbiler. Ihvertfall om man ser på dem som kun transportmidler, påpeker den omfattende klimarapporten «Med hytta på tur, hvor miljøvennlig er det?» (2018). Men en bobil har åpenbart flere funksjoner, og når man legger til at man har med seg alt man trenger for å overnatte blir regnestykket ganske annerledes.

Men hvem avgir minst klimagasser? Bobil eller personbil og vogn?

Om man sammenligner utslippene fra én ukes kjøretur med henholdsvis vogn og bobil, kommer bobilen best ut. En campingvogn-ekvipasje bruker 16 prosent mer drivstoff enn en gjennomsnittlig bobil i løpet av en ukestur, ifølge nevnte rapport. I regnskapet er det også tatt hensyn til miljøavtrykket fra produksjonen. Likevel konkluderer Østfoldforskning med at campingvogner totalt sett har lavere klimagassutslipp enn bobiler på grunn av at 40 prosent av vognene står parkert på fast plass. Det er neppe overraskende at det å trekke vogna på veien er den største enkeltfaktoren som bidrar til høyere klimagassutslipp.

Konklusjon

Det er liten tvil om at er forskjell på vogn og bobil, men det er også langt flere fellestrekk enn mange skal ha det til. Kanskje det er på tide å rive ned noen av barrierene mellom de to gruppene. Det er uansett avslapning, frihetsfølelse, det å kunne reise når man vil, nyte god mat og drikke, ha sosialt samvær og kos som binder oss sammen.

Og husk, det viktigste er at du trives med ditt valg!

I praksis

Din Fritids testpanel, en familie på to voksne og tre barn, pakket én bobil og én campingvogn for en høsttur på fjellet. Begge modellene hadde Alde vannbåren varme og panoramavinduer i front. Det ble satt pris på da snøen lavet ned på snaufjellet.

Når man er fem mennesker blir en bobil veldig fort full, og det er få modeller som tilbyr god nok plass på og rundt bordet til å servere middag. Det er langt lettere med en rundsitter, hvor det er sitteplasser nok og et betydelig større bord. For ikke å snakke om plassen på kjøkkenet. Våre erfaringer i løpet av høstferieuka bare bekrefter trenden: Vogn er favoritten hos familier.

Er man derimot to voksne på tur, vil det sannsynligvis være andre faktorer som er viktigere: At man raskt og enkelt er på plass, og det å ha et kjøretøy som er mer lettmanøvrert.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden