Rødt eller grønt?
Vi har vært der og vi har ofte hatt den. Den litt usikre og til tider ubehagelige følelsen av å bli iakttatt, overvåket og vurdert når vi
passerer tollkontrollen.
– Vi kan ha ett tusen personbiler som passerer i timen her ved Svinesund tollstasjon, forteller kontorsjef Per Kristian Grandahl - og så har vi rundt 1500 tunge kjøretøyer i døgnet som er innom tollstasjonen for å vise og få stemplet dokumentene sine.
Svinesund tollstasjon er en travel og kjent overgang for de fleste norske reisende, ikke minst bobilfolket bruker denne grenseovergangen mellom Norge og Sverige til sine mange turer for handel, ferie og fritid.
– De fleste reisende er greie. De forstår at vi må utføre kontroller, og så lenge vi opptrer korrekt er ”kundene” fornøyde. Selv om vi tar fra dem litt vin de har for mye, er de høflige og takker oss ofte for god behandling, sier Grandahl. Som forteller at EU-borgere reagerer på de særnorske reglene, de synes det er for små kvoter. De ender ofte opp med forelegg og mister alt over kvoten. Har de med seg mer enn det som defineres som forenklet forelegg, ender det med en anmeldelse til politiet.
Full kontroll av bobilen
Bil etter bil passerer tollerne. Alle bilene blir sluset gjennom tollstasjons kontrollpunkt. Tre tollere står med skarpe blikk og vurderer hver eneste bil som passerer. De har sine rutiner og ikke minst erfaring til å plukke ut biler og personer til kontroll. Det kan være helt spesielle kjennetegn eller at de tar stikkprøver. Nå er det en bobil de vinker til side for å ta en kontroll.
– Det er fint at de sjekker de som kommer over grensen og hva de har med seg, sier Tina Myhre og Arve Johnsen som er på vei hjem etter ferietur i Danmark og Sverige.
Bobiler har mange skap, skuffer og hulrom og da har Tolletaten flere verktøy de kan benytte. Bobileier Arve Johnsen får beskjed om å kjøre bilen inn i garasjen for grundigere sjekk.
I hallen innendørs venter hundefører og førstetollinspektør Beathe-Irene Nordeide med den 10 år gamle narkotikahunden, Ally. De skal gjennomføre et søk av bobilen.
Vanligvis blir sjåfør og passasjerer vist ut til et venterom mens kontrollen foregår, men denne gangen får de, på god avstand, lov å se hvordan hundefører og hund jobber. Det tar ikke mange minutter før hundefører Nordeide og Ally er ferdig med å søke i og utenfor bobilen. Alt i orden!
Mange bobiler
– Trafikken av bobiler over grensen har økt veldig. Det er sjelden vi tar større mengder alkohol hos turistene, som kommer fra hele Europa og spesielt Tyskland, Belgia, Nederland og Tsjekkia, sier Grandahl. Mange av dem er fisketurister.
Bobiler og andre kan også bli sjekket ved utreise og det skjer at Tolletaten finner de som har med for mye fisk. I 2015 ble det gjort beslag på til sammen 25 685 kg fisk, ifølge statistikk på toll.no.
Alarmen går
Det blinker rødt på en av de mange skjermene vaktleder Anne Kari Weberg overvåker i operasjonsrommet. Hun griper raskt radioen sin og melder ut til tollerne ved kontrollpunktet at en bestemt bil skal stoppes.
Skiltlesersystemet som Tolletaten bruker har utløst alarmvarsel. Kameraet som er utplassert leser alle registreringsnumre til kjøretøyer som passerer. Er kjøretøyet begjært avskiltet, meldt stjålet eller er interessante for tollkontroll av andre grunner går alarmen, og da blir kjøretøyet og fører stoppet for kontroll.
Tolletaten bruker dette som hjelpemiddel for å bistå tollerne i å målrette kontrollene. Har du brutt regelverket, er risikoen stor for å bli stoppet.
Dette har vært et prøveprosjekt på utvalgte steder som blir merket med skilt om videoovervåking. Systemet bruker bare informasjon fra skiltene på det aktuelle kontrolltidspunktet og dataene blir ikke lagret. I år har Tolletaten fått midler til å bygge ut systemet med skiltlesende kameraer langs alle landeveis grenseoverganger mot Sverige, Finland og Russland.
I tillegg blir det plassert kameraer på alle fergeterminalene med anløp fra utlandet. Patruljebilene vil også bli utstyrt med disse kameraene. Dette skjer løpende fram til 2019.
Med røntgensyn
Neste steg på kontrollen av bobilen til Tina og Arve blir å kjøre over til den enorme røntgenmaskinen som Tolletaten har på Svinesund. Narkotikahunden Ally har gjort sin jobb, men det er ikke alt en god nese kan se. Derfor er skanningen et godt verktøy for å forbedre kvaliteten på kontrollen.
– Bobilen er et stort objekt med mange oppbevaringsrom. Vi har regelmessig bobiler inne til skanning. Skanningen forbedrer og forkorter kontrollen. En skanning tar to minutter, forteller skanneroperatør Knut Ole Lie.
– Selve analysen tar lengre tid. Vi må gå inn på de forskjellige bildene vi får og lete etter detaljer som vi ser på som avvik. Finner vi noe vi ikke helt klarer å bestemme hva er, går vi ut til kjøretøyet og foretar en manuell kontroll.
Sjåfør og passasjer må når bilen blir skannet være på et venterom eller stå på område på utsiden, dette på grunn av sikkerheten, forklarer skanneroperatør Lie og gir beskjed til Tina og Arve at de kan hente bobilen sin, her var alt i orden.
Strålende
Tina og Arve er veteraner i campinglivet. Arve kan fortelle at han opp gjennom årene har eid 27 campingvogner, men nå hadde de lyst på å prøve bobillivet. Dette er deres andre bobil.
– Vi kjøpte en brukt i fjor for å se om bobillivet passet oss. Det ga mersmak og da ble det ny bobil i år. Dette er jomfruturen. Vi har opplevd ID-kontroll i Danmark og i tillegg da vi kom til Sverige. Vi var glade for at vi hadde husket å ha med pass, forteller Tina og Arve.
– Hva tenker dere om denne kontrollen på Svinesund?
– Det var interessant å få se narkotikahunden jobbe, og hvordan skanningen ble gjort. Vi synes det er helt strålende å bli kontrollert, sier Tina Myhre og Arve Johnsen samstemt. Paret valgte grønn passering, ble sjekket og godkjent!
Mange gjemmesteder
– Det er mange gjemmesteder i en bobil, men det er jo hjemmet til folk, så vi prøver å ta hensyn når vi kontrollerer bilene. De fleste synes det er greit å bli sjekket. Når det gjelder narkotika er det gjort mange store beslag fra bobiler, sier kontorsjef Per Kristian Grandahl ved Svinesund Tollstasjon.