Full fart fremover | Din Fritid
Askjems Camping-Center AS

Full fart fremover

At Askjems ikke er preget av alderen kan man trygt slå fast. Til tross for at bedriften er hele 50 år virker det som om daglig leder Odd Askjem (bildet) kun bruker gasspedalen når han styrer en av landets største forhandlere videre.

Din Fritid har vært på besøk hos Vestfold-forhandleren, og det er så mye å se på og rekke over at vi må bruke bilen for å få med oss alt Odd Askjem vil vise frem. Først for å få en opplevelse av hvordan det er å være kunde i det 10 000 kvadratmeter store bobilhotellet på nabotomta. Så for å komme til det store vinterlageret som ligger noen minutters kjøretur nordover. Her blir det i år startet opp kommisjonssalg i regi av Askjems. Likevel er det ingen tvil om at det er den store innendørs utstillingshallen som er hjertet i bedriften. 

Pølsestatistikk

– Vi serverer i snitt mellom 90 og 110 pølser per signerte kontrakt, forteller salgssjef Fred Karlsen. Han bruker sju års pølsestatistikk og historikk fra tidligere åpne dager og kampanjer til å vurdere hvilke markedsføringstiltak som fungerer best.

– Siden vi har en så stor innendørs utstilling har vi plass til 150 enheter under tak, så vi kan kjøre kampanjer hele året. Den siste tiden har vi hatt ti kampanjer i året, og det er totalt sett vår viktigste aktivitet ut mot kundene, forteller Karlsen.

Vil være størst og først

Askjems er en forhandler som ikke ser noen grunn til å være beskjeden. De var landets første forhandler med rulletrapp, og de har landets nest høyeste flaggstang med tilhørende flagg på 50 kvadratmeter. 


Askjems markedsfører seg med Skandinavias største utstillingshall,daglig leder Odd Askjem ønsker velkommen.

De har opprettet en egen VIP-lounge, hvor kunder som har bobilen på verksted kan slappe av i ro og mak. Her finner du behagelige sofaer, gode arbeidsplasser samt mat og drikke. 

Askjems var også først ute med konseptet Pick-Up-Points. Det betyr at de kundene som bor litt for langt unna forhandleren kan levere inn sitt kjøretøy på et av totalt sju verksteder rundt omkring på Østlandet. 

De fleste av disse er autoriserte Fiat-verksteder hvor du kan få utført service på chassisdelen. Deretter kommer Askjems og henter bobilen for fuktighetskontroll og annen service på bodelen, før kjøretøyet blir returnert. Kunder som har handlet hos Askjems får denne transporten gratis én gang i året. 

Verksted

Service- og ettermarkedet er et område hvor forhandleren nylig har gjort en stor investering: Nybygd verksted med kapasitet til 10 enheter. Nå har forhandleren plass til hele 21 enheter samtidig.


Den siste nyanskaffelsen hos Askjems er splitter nytt verksted med ti arbeidsplasser, egen PC til alle mekanikere og mobile løftebukker. I planleggingsfasen av bygget ble flere verksteder i Sverige besøkt for å høste erfaringer.

– Vi ville ha landets beste verksted, og reiste til Sverige for å besøke de flinkeste forhandlerne der. Vi besøkte de åtte mest interessante verkstedene, og kom tilbake med masse kunnskap. Blant annet merket vi oss hvor rent de hadde det, og at de vasket gulvet etter hver jobb. Vi forvalter tross alt folks hjem på hjul. De hadde god innvendig belysning i verkstedet, det var gjennomtenkt drenering og håndtering av vann. Alle våre mekanikere har nå sin egen PC, hvor alle ordrer ligger og all utført jobb logges. I tillegg har vi investert i portable løftebukker, noe som har vist seg å være smart i hverdagen, forteller en synlig stolt Odd Askjem.

En av drivkreftene bak den nye strukturen i selskapet er servicemarkedssjef Øyvind Raaen. Han har bidratt til å slå sammen delelager og verksted, og har jobbet mye med strukturer i selskapet. 

Rotomat

Det er mange mennesker som jobber hos Askjems, totalt er det snakk om 40 ansatte. Men det er også «ansatt» en robot, i form av en avansert lagermaskin. 56 flyttbare og elektronisk styrte hyllerekker i et 7,5 meter høyt og 4 meter bredt lagerrom får plass til nesten hele delelageret til bedriften. Bortsett fra de største delene. 


Roy Westnes betjener her Rotomaten, en 7,5 meter høy, avansert robot for lagring av deler. Rotomaten hjelper til å holde oversikt over lagerbeholdningen.

– En av fordelene med løsningen er at man må inn på en datamaskin og logge at man henter ut delene. Dermed har vi full oversikt over delelageret hele tiden, forteller Roy Westnes, som er ansvarlig på delelageret. 

Et hotell for bobiler

– Da vi åpnet det ferdige bobilhotellet hadde jeg en drøm om å komme dit at kundene måtte ha kjøpt bobil hos oss for å sikre seg plass i hotellet. Etter fire års drift har vi nå kommet dit, kan Odd Askjem fornøyd konstatere. 

Det hele er en enkel og behagelig opplevelse: Kundene kan åpne portene til området med en app, og du kan når som helst hente bobilen og parkere personbilen på samme plass. Frostsikring trenger du ikke tenke på da lokalet er oppvarmet til minimum 10 varmegrader. 


Kundene i bobilhotellet kan enten leie lagringsplass eller parkeringsplass. Anne-Brit og Bjørn Erik Christensen fra Horten har valgt det siste, og kan da ta ut bobilen når de selv ønsker det. Portene åpner de med en app på telefonen.

50 år i år

– Det var min far, Kjell Erik, som i 1969 fikk agentur for telefoner og dametøy, som startet selskapet, forteller Odd Askjem. Ikke lenge etter fikk Kjell Erik agenturet på Combi-Camp, og det ga mersmak. I 1971 fikk forretningen virkelig vann på mølla med Adria campingvogner, og to år senere kom Cabby. Da ble det også behov for større lokaler, og en låve ble leid i 1973. Den holdt mål i 15 år, før det ble nybygg i 1986 på den tomten selskapet holder til på i dag. 


Odd Askjem foran Combi-Campen som startet caravaneventyret for hans far, Kjell Erik, for 50 år siden.


Kjell Erik Askjem startet det som i dag er en av landets aller største forhandlere. I dag er det sønnen Odd Askjem som eier og styrer selskapet.

– Hva husker du selv fra oppstartstiden?

– Jeg husker lange somre på campingen på Fjærholmen. Pappa jobbet mye og pendlet mellom jobb og campingplassen. Først bodde vi i teltvogn, så i campingvogn. Da jeg ble stor nok hadde jeg alltid sommerjobb i firmaet, og husker spesielt godt at jeg i en periode var polish-ansvarlig, men jeg har også jobbet med rengjøring, i butikk, på verkstedet og med salg. 

– Når tok du over Askjems?

– Min far ble syk, og i 1992 overtok min onkel Roar Askjem som daglig leder. Jeg hadde etablert mitt eget firma, men begynte likevel to år senere som salgssjef i Askjems. 

– Var det en vanskelig avgjørelse å komme tilbake til familiebedriften?

– Ikke egentlig, i hvert fall ikke sammenlignet med den avgjørelsen jeg tok i 1997, da jeg kjøpte 51 prosent av aksjene. Da måtte jeg pantsette alt jeg eide og hadde, samt enda litt til. For meg opplevdes dette som om jeg tok en veldig stor sjanse. I de første seks månedene etter kjøpet kastet jeg opp på vei til jobb, før jeg skjønte at dette kom til å gå bra.

– Dette er en kapitalkrevende bransje, hvordan har dere løst det?

– Vi har bygget sten på sten og klart å stille med nok kapital hele veien til å kunne satse friskt. 

– Hva skjer fremover?

– Vi er egentlig i en konsolideringsfase, men jeg har likevel mange planer og ønsker for fremtiden. Vi skal fortsette med å være landets største uavhengige forhandler, smiler daglig leder i Askjems Camping-Center, Odd Askjem. 

På forsiden