Klargjort for "elektrisk gjerde":: Introduserer automatisk el-modus | Din Fritid
Klargjort for "elektrisk gjerde":

Introduserer automatisk el-modus

Nå kommer nye Ford Transit Custom ladbar hybrid med såkalt geofencing-teknologi som automatisk bytter om til utslippsfri elektrisk fremdrift når varebilen for eksempel kjører inn i storbyer med lavutslippssoner.

– Med den nye geofencing-teknologien kan nye Transit ladbar hybrid virkelig få utnyttet drivlinjene i bilen optimalt. Du bruker bensinmotoren som rekkeviddeforlenger når du trenger det, og går automatisk på ren elektrisitet når lokale utslippskrav tilsier det. Dette er en svært praktisk og miljøvennlig løsning, både for dem som er avhengig av varebiler med en viss rekkevidde og myndigheter som ønsker å bekjempe det økende problemet med forurensing i europeiske storbyer, sier Per Gunnar Berg adm.dir. Ford Motor Norge.


Dette er fører-informasjonen på Fords nyeste hybrid-Transit.

En rekke europeiske storbyer har allerede innført lavutslippssoner. Disse bidrar til å forbedre luftkvaliteten ved å forhindre at de mest forurensende bilene kjører der.

Geofencing er en virtuell grense definert av GPS-teknologi. Når den nye ladbare hybridvarebilen passerer en slik grense vil den automatisk bytte til elektrisk drift. 

Kjørelengden og tiden den tilbringer i lavutslippssonen blir lagret som kryptert data og kan deles med lokale myndigheter for å vise at bilen ble kjørt på ren elektrisitet. Når den kjører ut av lavutslippssonen vil Fords prisvinnende 1-liters EcoBoost-bensinmotor igjen kunne brukes som rekkeviddeforlenger. 

Teknologien kan også brukes slik at de som bruker eller eier kjøretøyene kan sette opp egne «grønne soner», for eksempel rundt skoler eller lekeplasser for å redusere det lokale utslippet her.

Ikke til bobil - enda…

Nye Transit Custom ladbar hybrid er den første ladbare hybriden i 1-tonns varebilsegmentet. Dette er med andre ord ikke et chassis og en drivlinje for bobilfoket. Men utviklingen går raskt, og det er grunn til å tro at løsningen kommer også for tyngre chassis i årene som kommer. Dagens 1-tonns utgave drives helelektrisk av en 92,9 kW elektrisk motor og en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke. Fords prisvinnende 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger. Den lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde. Ford Transit Custom ladbar hybrid har en rekkevidde på opptil 43 km (WLTP). Batteriet fullades på under 4,5 timer med en vanlig hjemmelader og på under 3 timer ved bruk av en offentlig ladestasjon.

Fire kjøremoduser

Nye Transit Custom ladbar hybrid har fire kjøremoduser som bestemmer hvordan bensinmotoren skal fungere som rekkeviddeforlenger. Med «EV Auto» blir det automatisk regnet ut når batteriet har behov for lading, med «EV Lading» lader bensinmotoren batteriet maksimalt opp. Velger du «EV Nå» kjører bilen helelektrisk. «EV Senere» blir brukt for å ta vare på batteriets ladenivå for å ha strøm til å kjøre elektrisk senere på turen.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden