Drømmen om egenbygd vogn
Skapertrang og reiselyst har ført til at Ole Martin Bjørk og Øyvind Kristiansen har tatt steget og nå satser på å få fullført sin store drøm: Å designe og lage sin egen campingvogn.
– Vi tenker på camping og vogn hver dag for tiden, og da har vi først og fremst et praktisk fokus. Hvordan ser vår ideelle vogn ut? Vel, vi har lagt til grunn en aktiv livsstil, forteller Ole Martin, og fortsetter:
Drømmevogna
– Vi kommer ikke til å ha fokus på at man skal oppholde seg innvendig i vogna over mange dager. Selv om det selvsagt skal være komfortabelt innendørs når man har et par dager med regn. Men vi kommer til å prioritere senger, matlaging, oppbevaring, og sanitæranlegget - hvor en god dusj er et krav. Vi ser for oss at de gangene man er en større gjeng som møtes, så blir det utendørs rundt et bål!
– Vi ønsker i tillegg fire faste soveplasser, god plass til ski - og gjerne sykler. Spesielt når vi skal på vintercamping er det en stor fordel å kunne laste inne i vogna, fremfor å bruke for eksempel taket. Ideelt sett ønsker vi oss vannbåren varme, også med varmesløyfer i gulvet. Da kan vi fricampe og likevel ha det komfortabelt, året rundt. Vogna skal selvsagt også være godt isolert, og vi må ha et tørkeskap som også er et hengeskap. Vi bor jo tross alt i Norge, smiler Ole Martin. Vogna er tenkt lagd selvbærende som en monocoque-konstruksjon, og alle overganger mellom vegger og tak/gulv vil få ekstra oppmerksomhet og blir støpt sammen. Her skal det ikke kunne bli noen lekkasjer! Ole Martin har erfaring med flere støpeteknikker, og har tenkt å bygge vognen i glassfiber med en kjerne av PVC med støpte sammenføyninger som en erstatning for limte hjørner med aluminiumsprofil. Dette gir en sterk selvbærende konstruksjon.
Detaljene
Den hjemmebygde vogna skal ikke være bredere enn 200 cm. – Man taper åpenbart en del plass på det, men gevinsten ved at vogna blir langt mer lettkjørt på smale norske veier er verdt det, mener Ole Martin. Som likevel må innrømme at dette er noe han var i tvil om, og har grublet på lenge. En avgjørende faktor ble nettopp det at de sannsynligvis ikke skal ligge mer enn maks to døgn på samme plass. Dermed blir oppførselen på veien viktigere enn den innvendige plassen.
– Vi har et mål om at vi skal kunne ligge én uke uten strømtilkobling uten å måtte lade batterier eller fylle/tømme vann. Vi vil også ha fokus på så lavt gassforbruk som mulig. Målet er at vogna skal få en egenvekt på 1100 kg, og maks tillatt totalvekt på 1500 kg. En nyttelast på 400 kilo bør holde, mener Ole Martin. Bakparten på vognen blir opphøyd. Det har sin enkle forklaring i at Ole Martin har dyrkjøpt erfaring med å rygge i filler hjørnet på vogna til sine svigerforeldre. Når bakparten er buet, er tanken at vognen bare vil løfte seg om man rygger på et hinder.
Bakgrunnen
Man kunne være fristet til å tro at dette er et urealistisk drømmeprosjekt, det er tross alt en meget omfattende jobb å skulle bygge seg en campingvogn. Og det stiller krav til kompetanse på mange områder. Det sier seg selv bare man nevner stikkord som vann, gass og 230 V strøm. Da kommer bakgrunnen til Ole Martin inn. Han er utdannet designer og båtbygger, og har i flere år jobbet med å innrede båter. – Jeg tror og håper at min erfaring som båtbygger også kan bringe noe nytt med seg inn i caravanbransjen, forteller han.
En familie
Ole Martin og Øyvind er kjærester, samboere og foreldre til en jente på 7 år. De elsker å være ute i naturen, og tar seg gjerne en padletur eller en sykkeltur når de er på camping. Om seg selv skriver de på nettsiden sin (www.livetpaaskeive.no) at det er Ole Martin som står for oppfinnsomheten og galskapen, mens Øyvinds gjennomføringsevne og eventyrlyst bidrar til at mange av idéene blir gjennomført. Begge er godt kjent med camping, og har foreldre med campingvogn.
Paret har vært på flere turer sammen tidligere, både med seilbåt og Land Rover som de bygget om med seng i bagasjen.
Godt formål
Hele prosjektet skal kulminere i en 90 dager lang Norgestur. Det å reise Norge på kryss og tvers i 90 dager i egenbygget campingvogn er både drømmen og målet for prosjektet. Etter at turen er gjennomført pusler paret med tanker om å selge vognen til et godt formål. Men det er avhengig av hvordan økonomien til prosjektet blir.
– Vi har kun en helt vanlig inntekt, og kommer til å trenge hjelp på dette prosjektet. Derfor håper vi å få med oss samarbeidspartnere som kan bidra, sier Ole Martin. Han trenger det meste for å kunne få en ferdig vogn: Understell, komposittmaterialer, isolasjon, vinduer, dører og luker, varmer, koketopp, kjøleskap, pumper og det meste annet. Paret har en innsamlingsaksjon på spleis.no, men trenger også en bransje som har tro på prosjektet og ønsker å bidra med deler.
– Vi krysser fingrene og står på hver eneste dag, vi vil så gjerne få til dette, forteller paret til Din Fritid.