Din Fritid 7-2021 | Din Fritid

Din Fritid 7-2021

26 årganger med inspirasjon, nyheter og glede: Din Fritid med bobil & caravan i 2021!

Utgave 7-21 har messerapporter fra både Caravan Salon i Düsseldorf og Caravanmessen i Lillestrøm. Du kan lese om Norges nyeste caravankjede Tellus, eller bli med til Einunndalen, også kalt fjelldalen. Du finner mer reisestoff, tekniske artikler og inspirasjon i utgaven på 108 sider.

Er du abonnent kan du nå laste ned en komplett elektronisk utgave av magasinet i PDF-format, det gjelder også eldre utgaver. Usikker på hvordan du gjør det? Les mer her.

Ikke abonnent? Send oss en epost (klikk her) eller ring: 96 23 43 43.

Innhold i denne utgaven: 

Din Fritid kommer med åtte magasinutgvielser i året, i disse dager får abonnentene årets nest siste utgave levert til sine postkasser. Din Fritid 7-21 har 108 sider med spennende lesestoff som for deg som er interessert i fritid på hjul.

C-Tourer fyller ti år som modellserie i år. I løpet av denne perioden har serien gått fra å være en mellomklassemodell til å bli en vaskeekte premiumserie. Vi har stiftet bekjentskap med C-Tourer flere ganger i ulike utgaver. Vi har alltid opplevd den som velbygd og effektiv, men ikke luksuriøs. Det gjør den nå, og det er ikke bare på grunn av stjernen på rattet.

– Kvitskriuprestene innfridde forventningene, stråler bobilsjåfør Trond Grimstad. Det rare navnet på det som er noen av verdens mest utviklede jordsøyler kommer av utseendet. Naturfenomenet minner om stilistiske skulpturer av prester med hvite leirkjortler og svart prestehatt av stein på hodet.

Aldes vannbårne varmesystem er populært. Deres 3020-varmer er montert i de fleste premiumbiler på markedet i dag. På de mest avanserte modellene har man med en shunt kunnet redusere varmen på soverommet, og på den måten skape to temperatursoner i bobilen eller vogna. Den nye Alde 3030-modellen løser dette på en enklere måte.

De aller fleste bobiler har i dag aircondition i førerhuset. Det er vel og bra, men de virker bare så lenge motoren er i gang. Med vogna eller bobilen trygt parkert, har man ikke så mange andre måter å få ned temperaturen på hete sommernetter - enn å lufte. Det ønsket Roy Helge Angelvik fra Bergen å gjøre noe med på sin bobil.

Finnes det noe bedre reisemål når man har med seg hytta på hjul enn grissgrendte områder, spettet med små blanke vann, granskog og landeveier som snor seg gjennom trivelige kulturlandskap? Vel, vi har sjekket det ut, og opplevd Haldenvassdraget, helt sørøst i Norge.

Namsos ligger lengst inn i Namsenfjorden, ved utløpet av elva Namsen, og har vokst på tre og tømmerdrift. Men i moderne tid har byen blitt mer kjent for sin musikk - i form av nasjonale rockestjerner som Åge Aleksandersen, Prudence, Terje Tysland, Stein Ingebrigtsen og D.D.E.

Arrangørene av Caravan Salon liker å si at de er verdens største messe i sitt segment. Og det er det ingen grunn til å betvile. 13 haller på nesten 71 000 kvadratmeter, fullstappet med produkter av alle slag, ble i år besøkt av hele 185 000 potensielle kunder. Etter ti dager med åpne dører kan vi skrive under på at den 60. Caravan Salon ble en suksess.

Skapertrang og reiselyst har ført til at Ole Martin Bjørk og Øyvind Kristiansen har tatt steget og nå satser på å få fullført sin store drøm: Å designe og lage sin egen campingvogn.

– Mange kommer ikke til å kjenne igjen caravanbransjen om 24 måneder. Tellus er en kjede som ikke bare har etablert seg for å gi våre kunder mange servicepunkter rundt om i hele Norge. Vi skal profesjonalisere bransjen, og ønsker over tid å utfordre de fordyrende leddene i verdikjeden, som for eksempel importører. Det vil både merkes og synes, forteller Roy Nordanger fra Tellus.

Det opplevdes befriende å igjen kunne møtes i de romslige hallene på Caravanmessen. Messen er viktig for en samlet norsk bransje og det er bare å dele ut ros til arrangørene og alle utstillerne som gjorde messen mulig. Det var ingen selvfølge.

Med rundt 450 ekvipasjer innom messecampen på Hellerudsletta, er arrangørene fornøyd. Årets utgave var uten noen felles arrangement eller underholdning.

Einunndalen blir i mange sammenhenger omtalt som Fjelldalen. Og det kan vi godt forstå. For den åpne dalen, med sin u-form, er omgitt av prektige fjell på alle kanter. Rondane, Trollheimen og Dovre er nære naboer til dette friluftsparadiset.

De av våre lesere som er erfarne brukere vil sannsynligvis riste lett på hodet når de hører om en vognnyhet som mangler noe så vesentlig som varmeapparat, bad og toalett. Men vi tør likevel påstå at Hobbys vognnyhet for 2022-sesongen er banebrytende.

Denne bobilen må du bokstavelig talt klatre opp i.

Volkner bygger det som kanskje er verdens beste bobiler. Det mener i hvert fall mange bobilskribenter, inkludert undertegnede. Teknologien om bord, materialene, kvaliteten - alt er i en klasse for seg. Gerhard Volkner, som designer bilene, har et stikkord: Optimalt. Og det spiller ingen rolle hvor vanskelig, dyrt eller tidkrevende noe er. Hvis du kan gjøre det litt bedre, gjør du det.

Med plass til en ekstra bil...

Dometic går inn i kampen om oppvarmingssystemer for bobil og vogn med to luftbårne varmeovner. Begge med integrert varmtvannsbereder. Varmerne hadde premiere på Caravan Salon i Düsseldorf. Men vi har allerede testet en prototype i praksis.

Perfekt for den unge målgruppen.

Nederlandske Lume Traveller er et eksempel på kreativt kvalitetsbygg.

Ute etter skikkelig luksus...?

Mange kjenner sikkert til Truma sitt iNet-system for fjernstyring av bobilers og campingvogners varmeapparat.

Knaus ønsker å understreke at de er innovative, og kunne på årets messe vise frem en gassløs campingvogn. Med 18 volt batteritilkobling.

Disse fanget vår oppmerksomhet fra AL-KO på Caravan Salon.

Drømmer du om lange varme sommernetter under en klar stjernehimmel?

Campingvogner på det britiske markedet ser ofte ganske annerledes ut, sammenlignet med de som produseres på kontinentet.

Knaus var åpne om at E.Power Drive kanskje ikke er den endelige løsningen, men var samtidig stolte over å kunne presentere det de kalte en elbobil. Men per i dag er E.Power Drive ikke et nullutslipp-konsept.