To temperatursoner
Aldes vannbårne varmesystem er populært. Deres 3020-varmer er montert i de fleste premiumbiler på markedet i dag. På de mest avanserte modellene har man med en shunt kunnet redusere varmen på soverommet, og på den måten skape to temperatursoner i bobilen eller vogna. Den nye Alde 3030-modellen løser dette på en enklere måte.
Alde 3030 har to kretser, med hver sin vannpumpe og to termostatsensorer. Vannpumpene kan plasseres hvor som helst i kjøretøyet. Siden varmepannen justerer sin effekt ved å måle temperaturen på returvannet, har de to vannvarmesløyfene en felles retur. På betjeningspanelet kan man stille inn ønsket temperatur for soverommet og for resten av kjøretøyet.
Mer varmtvann
En annen forbedring på den nye modellen er at varmtvannsberederen nå er på 10 liter i stedet for 8,5. Kan høres ut som en ubetydelig forskjell, men det gir nesten 20 prosent mer varmtvann. Betjeningspanelet er også nytt, og er enklere å bruke enn forgjengeren.
Myke effektoverganger
I dag har den nye varmepannen tre effektsteg når den går på strøm. 1000, 2000 eller 3000 watt. I løpet av kort tid håper Alde å kunne tilby en trinnløs justering av effekten. Om 1000W er for lite og 2000W blir unødvendig mye, skal varmeren trinnløst kunne bruke akkurat nødvendig effekt. Det blir både mer komfortabelt og ikke minst mer miljøvennlig.
3020 fortsetter
Da Alde gikk fra 3010 til 3020-modellen sluttet de å produsere og selge 3010-modellen. Men når de nå lanserer 3030, kommer de fortsatt til å selge 3020-modellen. Det betyr at bobil- og vognprodusentene nå kan differensiere litt, selv når man går for vannbåren varme. På større modeller vil 3030 bli det naturlige valget, mens 3020 blir et naturlig valg på litt mindre og mer mellomklassemodeller.
Varmer for CNG
En annen nyhet er at 3030-varmeren også kommer i en Bio-versjon. Denne er optimalisert for å kunne drives med naturgass (CNG). Dette passer spesielt godt til kjøretøy som er utstyrt med en motor som benytter gass som drivstoff. Da trenger man plutselig kun én energikilde om bord. Også denne versjonen er utstyrt med elkassett, som kan benyttes når man er tilkoblet strøm. Nå venter jeg bare på at Alde tar steget fullt ut og lanserer en varmer som går på diesel. Jeg har flere ganger påpekt at det er et behov for dieseldrevne varmere, men Alde har konsekvent sagt at de er et selskap som er spesialister på gass.
Lanserer vannrensesystem
Alde AquaClear UV-C desinfeksjon er et vannrensesystem som monteres som et siste trinn i vannkjeden. Løsningen er en ikke-kjemisk lavspent desinfeksjon av vann designet spesielt for campingvogner og bobiler. Løsningen har fokus på å fjerne skadelige virus og bakterier.
Vannet renses med UV-lys fra spesielle LED-lysdioder, og løsningen er robust i den forstand at den er støtsikker, vedlikeholdsfri og har et lavt energiforbruk. Det siste betyr at du ikke må være tilkoblet strøm for å kunne benytte rensesystemet.
Sammen med Alde AquaClear UV-C er et karbonfilter også inkludert for å sikre at du har et luktfritt vann uten dårlig smak eller farge.