Cabo: Nye eiere ga oppsving | Din Fritid
Cabo

Nye eiere ga oppsving

Cabo har i mange år vært en av Midt-Norges største caravanforhandlere, men etter at Bjørn og Ove Lutdal tok over eierskapet for to år siden har kurvene svingt brattere oppover.

– I 2013 omsatte vi for rundt hundre millioner kroner. Omsetningen doblet seg fra 2012 til 2013, forteller Bjørn Lutdal, som også fungerer som daglig leder for bedriften. 

Først skal vi gjøre en begrepsavklaring. Cabo er i dag eid av Trondheim Bilsenter avdeling Steinkjer, som igjen er eid av brødrene Lutdal med hver sin halvdel. 

Firmaet har tre avdelinger; Steinkjer, Mosjøen og Cabo i Trondheim. Omsetningstallet Lutdal refererte til dreier seg om firmaet totalt. 

– Omsetningstallet for Cabo utgjør ca 60 prosent av det totale. Totalt solgte vi til sammen 200 enheter, hvorav halvparten er nysalg, sier han. 

Bedriftens hovedfokus er bobiler, hvor de er importerer Carthago, LMC og Rapido mens de kjøper inn Dethleffs og Sunlight via den danske distributøren.  I tillegg fører de også Dethleffs campingvogner. 

– Campingvogner utgjør en liten del av porteføljen, men det kommer stadig noen innom for å se og kjøpe våre vogner. 

Stort Carthago-salg

Satsingen på bobiler gir resultater, og merkevarer som LMC, Sunlight, Rapido og Dethleffs gjør at kundene finner forretningen på Heimdal tiltrekkende. Likevel er det et annet merke som skaper mest oppsikt. 

– Bare i fjor solgte vi 20 Carthago’er, men alle merker vi fører er blant de 13 mest solgte i landet, forteller Lutdal.

Carthago er et premiummerke som koster fra en million kroner og oppover.

– Vi er svært fornøyde med salget av Carthago, smiler han. 

Bobilsalget de siste årene har vist en tydelig vei, oppover. Cabo har bidratt til økningen. 

– Jeg tror økningen kommer til å fortsette, uavhengig av det skulle komme nedgangstider. 

Lutdal trekker frem flere grunner til det. 

– For det første har mange av kjøperne fylt 50, de er gjeldfrie og har god råd. Dessuten er bobil mye billigere enn hytter og båter. I tillegg er det blitt stuerent å kjøpe bobil. I dag hører vi nesten aldri «harry-begrepet», slik vi kunne tidligere. Alle samfunnslag kjører bobil i dag. 

Han legger også merke til en trend i tiden, vintercamping. 

– Flere kunder ønsker å benytte bobilen om vinteren. Mange vil derfor ha bilen levert med to sett hjul, sier han. 

Vurderer nytt verksted

Cabo har i dag 12 ansatte hvorav fire er på verkstedet. Sistnevnte avdeling har opplevd stor pågang etter at salget tok av. 


De ansatte er fornøyd med utviklingen ved Cabo, bak fra v. Bjørn Lutdal, Liviu Fatu, Nicolae Duca og Frode Tørvik. Foran fra v. Aage T. Lien, Ruth Hugås og Frank Aaker.

– Det sier seg selv at når to hundre nye kunder i tillegg til de gamle skal inn på service og reparasjoner, blir det travelt. 

Derfor er Lutdal nå i ferd med å undersøke mulighetene for å anlegge et separat verksted. 

– Ideelt sett skulle vi gjerne hatt verkstedet her, men tomten er ikke stor nok til å bygge ut. I dag er pågangen så stor at vi ser behovet for en ny hall, og vi undersøker nå muligheten for å finne et egnet sted. Vi er på utkikk etter et lokale å leie i nærheten og helst på denne siden av byen, eventuelt i nabokommunen Melhus, sier han. 

I og med at de i skrivende stund fortsatt er på leting, tør Lutdal ikke love når verkstedet er på plass. 

– Håpet er at vi kan starte på et nytt sted i det sesongen setter inn senere i vår, men det er fortsatt usikkerhet rundt dette. Uansett vil et nytt verksted bety mye for oss. Vi er opptatt av at kundene får den servicen de fortjener, og i fremtiden er målet at vi slipper å prioritere i høysesongene. Tidligere har vi prioritert våre kunder og merkekunder, men det skal vi slippe å gjøre nå. Med en ny hall blir vi mer effektive, men vi kommer trolig til å ansatte flere hvis pågangen øker.  

Kommer nyverkstedet på plass, frigjøres det areal til en ny hall i tillegg til de to de benytter til utstillinger i dag. 

– Dagens verkstedhall kommer vi til å beholde. Vi trenger den til klargjøring ved salg, ettermontering og utlevering. 

Den planlagte utvidelsen er ikke den eneste satsingen Lutdal & co er i ferd med å gjennomføre. Avdelingen i Mosjøen er nettopp blitt større.

– Der har vi fått en ny og større hall på 600 kvadratmeter, og jeg regner med et salgsløft i 2014. 

Tredoblet salget 

I april i fjor ble Ruth Hugås ansatt som ansvarlig for avdelingen som fører caravantilbehør. Hun satte seg et hårete mål om å bli Midt-Norges største forhandler av deler og produkter som kundene etterspør til sine farkoster. Det tok helt av. 


Ruth Hugås (over)satser mye på å bedre utvalget på tilbehør, og spesielt er cobb-grillen blitt populær.

– Vi tredoblet salget fra 2012 til 2013. Alt jeg bestilte i fjor ble solgt, sier hun fornøyd. 

Utvalget ble større og mer moderne. 

– Mange ønsker å oppgradere bilene, og hos oss skal de finne et godt utvalg. Dessuten trenger alle sanitærtilbehør, og vi har sørget for et bredt spekter med produkter.  

Spesielt ett produkt slo an. Cobb-grillen er en enkel sak hvor man putter på et tablett. Et par minutter etter opptenning er grillen klar til grilling. Tabletten brenner halvannen time og varmer opp en grillplate hvor de lekreste retter kan anrettes. Dermed slipper man sølet og ventingen med kull. 

– I år har jeg bestilt inn mange flere enn i fjor. De ble utrolig populære, og flere fikk et eksemplar til som julegave. I år kommer det også en modell hvor det er mulig å koble til gass, sier Hugås, som også forteller et oppblåsbare fortelt stadig blir mer populært.


De oppblåsbare forteltene (t.v.) er blitt populære også hos Cabo.

– Vi gikk tom i fjor, og jeg har sikret meg en større leveranse i år.  

Hugås er opptatt av at kundene skal bli godt ivaretatt uansett om de kjøper en flaske sanitærveske til under hundrelappen eller en bobil til én million. 

– Alle kan sette seg ned i sofagruppen for å slå av en prat og drikke kaffe. Det hender vi steker vafler også, og det er bare å forsyne seg. Her skal alle føle seg velkomne. Senere i vår arrangerer Cabo treffhelg hvor alle våre bobil- og campingvognkunder inviteres på en matbit, produktinfo, underholdning og en fest. Mellom 25 og 30 bobiler får plass rundt anlegget på Heimdal. 

– Jeg tror kundene setter pris på det, de føler å bli ivaretatt, sier Hugås.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden