Digitalt showroom
Max Fritid er en stor og viktig leverandør av campingtilbehør. For å oppdatere sine forhandlere på årets nyheter arrangerer normalt bedriften en innkjøpsmesse i slutten på januar. I år ble minimessen digital, og fikk rekordmange deltakere.
Ettersom den årlige forhandlermessen ikke var mulig å gjennomføre fysisk i år, ble det et digitalt show hvor deler av det gikk live fra Max Fritid sine lokaler på Åndalsnes. Men det ble også vist forhåndsinnspilte produktpresentasjoner fra både norske og internasjonale leverandører den 27. og 28. januar. Til sammen var det rundt 400 deltakere som fulgte livesendingen. De fleste var forhandlere som hvert år vurderer hva de skal vise frem for sine kunder i butikkhyllene.
Ledende aktører var med
Store leverandører som Dometic, Thule, Fiamma og en rekke andre deltok med videopresentasjoner i sendingen som gikk over to dager. Til sammen var det 20 ulike leverandører av camping og caravanutstyr som var med på det digitale showroomet. Produksjonsselskapet Oclin AS sto for filming, klipping og produksjon av livesendingen. Det digitale showroomet ble planlagt og gjennomført på kun noen uker.
Ny rolle
Å skulle være live studiovert for 400 deltakere var en utfordrende og ny oppgave for Ragnhild Byrkjeland i Max Fritid, men tilbakemeldingene har vært veldig positive. Alle deltakerne har nå fått tilsendt opptaket i etterkant, så de kan gå inn igjen å se om det er noe de ikke fikk med seg, eller ønsker å se på nytt.
– En av de store fordelene var helt klart at flere kunne delta, de som ikke hadde hatt mulighet til å bli med på en fysisk messe. Normalt drar kanskje 1-2 personer fra forhandleren til messen, men nå fikk alle ansatte mulighet til å være med - forteller Byrkjeland. Hun trekker frem bedre informasjon og mer produktfokus; dette skiller den digitale messen fra den fysiske. Forhandlere og ansatte får bedre innblikk og kjennskap til de ulike leverandørene. På en fysisk messe rekker man kanskje ikke å besøke alle. Det er gjerne ulik informasjon som blir delt, og ikke minst så skal det igjen videreformidles til de ansatte som ikke kan delta.
Flere fordeler med digital
– Det er helt klart store fordeler med denne måten å kommunisere på, sier Nils Magne Dahle daglig leder I Max Fritid. Han tror dette er teknologi som er kommet for å bli, i tillegg til fysiske messer. 2020 har virkelig gjort at vi har lært oss å ta i bruk nye hjelpemiddler og digitale verktøy som gjør dette mulig. – Vi er veldig fornøyde med gjennomføringen. Responsen og tilbakemeldingene har vært gode, så dette gikk veldig bra, konkluderer Nils Magne Dahle.