Sommerferie med elbil og vogn?
Elbilandelen øker betydelig i Norge. Mange står foran sin første sommerferie med elbil og campingvogn. Hvordan kan du få en problemfri utslippsfri sommerferie? Din Fritid har fått tips fra Norsk Elbilforening.
Nybilsalget domineres for tiden av elbiler som har markedsandeler på over 80 prosent. I 2025 er det et uttalt mål at nysalget av personbiler skal være 100 prosent utslippsfritt. Totalt nærmer vi oss 500 000 elbiler i Norge. Hva betyr det for deg som er campingvogneier? Din Fritid har fått konkrete tips til en elektrisk campingferie.
Tilbudet
Den første elbilen med reel hengervekt var Tesla Model X, lansert i 2016. Elbiler har eksistert lenge før det, men var verken familievennlige eller campingvognvennlige. I dag er markedet et helt annet. Vi kan presentere en oversikt på hele 23 elbiler med hengervekt fra 1000 til 2500 kg. Disse har generelt høy effekt og klarer lett å trekke campingvogner. Fordelen med elbiler er et imponerende dreiemoment, uten at man trenger å tenke på optimalt turtall og korrekt gir. Det å foreta forbikjøringer går lett og vil kunne oppleves som tryggere på grunn av den direkte kraften i en elbil.
Forbruket
Elbileiere Din Fritid har vært i kontakt med, bruker gjerne tommelfingerregelen at en campingvogn dobler forbruket. Ifølge Norsk elbilforening viser en langtidstest de har gjort med campingvogn og en Tesla Model X et merforbruk på 60-90 prosent. Viktige faktorer her er vekt, antall aksler, vær, føre og kjørestil. Og ikke minst luftmotstand!
Visste du forresten at kun rundt 40 prosent av energien en dieselbil forbruker går til framdrift? Mens en moderne elbil har en virkningsgrad opp mot 90 prosent, hevder elbilforeningen. Derfor vil økningen i forbruket med vogn være lavere på en bil med forbrenningsmotor enn en elbil.
Uansett drivlinje er det greit å være klar over at brede dekk gir økt forbruk grunnet økt tyngde (på ufjæret vekt), og mer rullemotstand. Forskjellen på 20 og 22 tommers dekk kan alene utgjøre rundt ti prosent økt forbruk.
Hvilken bør du velge?
De enkleste elbilene er ikke spesielt egnet for campingvogner. De er mer beregnet for små tilhengere og kjøring i nærområdet. Skal du ha en god trekkvogn, velg en med minst 400 km rekkevidde, er rådet fra elbilforeningen.
Greit å vite
Lange tunge bakker stjeler mye rekkevidde fra en elbil med vogn. Når man gjerne skal ned igjen, kan man hente tilbake noe av denne energien. Men her stjeler campingvognens påløpsbrems unødvendig mye, og flere elbileiere Din Fritid har vært i kontakt med, har etterlyst bedre tekniske løsninger for gjenvinning av energi når man kjører med vogn og henger. Mentalt kan det være lurt å være innstilt på at en daglig etappe ikke skal være lenger enn 200 kilometer, når man er på tur med elbil og vogn. Det er greit å være klar over for hele familien. De som sitter i baksetet vil sannsynligvis bli glad for nyheten.
Lading
Flere organisasjoner og elbileiere etterlyser et bedre utbygget ladenett i Norge. Med den økte andelen elbiler øker behovet for ladestasjoner (som virker). Det blir lett flaskehalser når mange er på veien samtidig. Ladestasjoner hvor du kan kjøre inntil og lade med vognen påkoblet er utvilsomt best. Men dette er langt fra mulig alle steder. Det har også med plasseringen av ladekontakten å gjøre. Her er det dessverre ingen standard, og de ulike produsentene benytter alle elbilens fire sider til kontakten.
Det er svært få campingplasser som har lynladere, og generelt sliter de med for lav installert effekt. – Man bør derfor basere seg på å lade elbilen på hurtig- og lynladestasjoner langs veien, og heller tenke at campingplasser som har ladestasjoner blir en hyggelig bonus, forteller Ståle Frydenlund fra Norsk elbilforening.
Polarisert
Elbil er et tema som gjerne polariserer vognfolket. Entusiastene deler gjerne sine historier og erfaringer om vellykkede turer og ferier, mens kritikerne peker på dårlig rekkevidde og for få ladepunkter. Høy pris for en ny kraftig elbil med god rekkevidde er også et argument mot. Prisene starter på en halv million kroner, og oppover. At elbiler krever tilvenning, ikke bare for å kjøre, men også når man planlegger turen, er riktig. Man må være villig til å legge opp turen etter ladepunktene langs veien, og ta pause når elbilen trenger påfyll. På den andre siden kan man si at elbil er barnevennlig, elbilforeningen anbefaler dagsetapper på 250 til 300 kilometer. Stadig flere modeller er egnet for fricamping med 230V strømuttak. En elbil er energieffektiv, elbilforeningen oppgir et forbruk uten vogn som tilsvarer 0,3 til 0,5 l/mil.