Fungerer elbil som trekkbil?: ​​​​​​​Sommerferie med elbil og vogn? | Din Fritid
Det blir nødvendigvis en del stopp på ladestasjoner når man kjører elbil. Regn med at rekkevidden blir halvert når du kjører med vogn.
Fungerer elbil som trekkbil?

​​​​​​​Sommerferie med elbil og vogn?

Elbilandelen øker betydelig i Norge. Mange står foran sin første sommerferie med elbil og campingvogn. Hvordan kan du få en problemfri utslippsfri sommerferie? Din Fritid har fått tips fra Norsk Elbilforening.


Det er så absolutt mulig å feriere med vogn og elbil. Den viktigste endringen er at man kanskje må innstille seg på kortere dagsetapper, forteller Norsk elbilforening.

Nybilsalget domineres for tiden av elbiler som har markedsandeler på over 80 prosent. I 2025 er det et uttalt mål at nysalget av personbiler skal være 100 prosent utslippsfritt. Totalt nærmer vi oss 500 000 elbiler i Norge. Hva betyr det for deg som er campingvogneier? Din Fritid har fått konkrete tips til en elektrisk campingferie.

Tilbudet

Den første elbilen med reel hengervekt var Tesla Model X, lansert i 2016. Elbiler har eksistert lenge før det, men var verken familievennlige eller campingvognvennlige. I dag er markedet et helt annet. Vi kan presentere en oversikt på hele 23 elbiler med hengervekt fra 1000 til 2500 kg. Disse har generelt høy effekt og klarer lett å trekke campingvogner. Fordelen med elbiler er et imponerende dreiemoment, uten at man trenger å tenke på optimalt turtall og korrekt gir. Det å foreta forbikjøringer går lett og vil kunne oppleves som tryggere på grunn av den direkte kraften i en elbil.

Forbruket

Elbileiere Din Fritid har vært i kontakt med, bruker gjerne tommelfingerregelen at en campingvogn dobler forbruket. Ifølge Norsk elbilforening viser en langtidstest de har gjort med campingvogn og en Tesla Model X et merforbruk på 60-90 prosent. Viktige faktorer her er vekt, antall aksler, vær, føre og kjørestil. Og ikke minst luftmotstand!

Visste du forresten at kun rundt 40 prosent av energien en dieselbil forbruker går til framdrift? Mens en moderne elbil har en virkningsgrad opp mot 90 prosent, hevder elbilforeningen. Derfor vil økningen i forbruket med vogn være lavere på en bil med forbrenningsmotor enn en elbil.

Uansett drivlinje er det greit å være klar over at brede dekk gir økt forbruk grunnet økt tyngde (på ufjæret vekt), og mer rullemotstand. Forskjellen på 20 og 22 tommers dekk kan alene utgjøre rundt ti prosent økt forbruk.

Hvilken bør du velge?

De enkleste elbilene er ikke spesielt egnet for campingvogner. De er mer beregnet for små tilhengere og kjøring i nærområdet. Skal du ha en god trekkvogn, velg en med minst 400 km rekkevidde, er rådet fra elbilforeningen.

Greit å vite

Lange tunge bakker stjeler mye rekkevidde fra en elbil med vogn. Når man gjerne skal ned igjen, kan man hente tilbake noe av denne energien. Men her stjeler campingvognens påløpsbrems unødvendig mye, og flere elbileiere Din Fritid har vært i kontakt med, har etterlyst bedre tekniske løsninger for gjenvinning av energi når man kjører med vogn og henger. Mentalt kan det være lurt å være innstilt på at en daglig etappe ikke skal være lenger enn 200 kilometer, når man er på tur med elbil og vogn. Det er greit å være klar over for hele familien. De som sitter i baksetet vil sannsynligvis bli glad for nyheten.

Lading

Flere organisasjoner og elbileiere etterlyser et bedre utbygget ladenett i Norge. Med den økte andelen elbiler øker behovet for ladestasjoner (som virker). Det blir lett flaskehalser når mange er på veien samtidig. Ladestasjoner hvor du kan kjøre inntil og lade med vognen påkoblet er utvilsomt best. Men dette er langt fra mulig alle steder. Det har også med plasseringen av ladekontakten å gjøre. Her er det dessverre ingen standard, og de ulike produsentene benytter alle elbilens fire sider til kontakten.

Det er svært få campingplasser som har lynladere, og generelt sliter de med for lav installert effekt. – Man bør derfor basere seg på å lade elbilen på hurtig- og lynladestasjoner langs veien, og heller tenke at campingplasser som har ladestasjoner blir en hyggelig bonus, forteller Ståle Frydenlund fra Norsk elbilforening.

Polarisert

Elbil er et tema som gjerne polariserer vognfolket. Entusiastene deler gjerne sine historier og erfaringer om vellykkede turer og ferier, mens kritikerne peker på dårlig rekkevidde og for få ladepunkter. Høy pris for en ny kraftig elbil med god rekkevidde er også et argument mot. Prisene starter på en halv million kroner, og oppover. At elbiler krever tilvenning, ikke bare for å kjøre, men også når man planlegger turen, er riktig. Man må være villig til å legge opp turen etter ladepunktene langs veien, og ta pause når elbilen trenger påfyll. På den andre siden kan man si at elbil er barnevennlig, elbilforeningen anbefaler dagsetapper på 250 til 300 kilometer. Stadig flere modeller er egnet for fricamping med 230V strømuttak. En elbil er energieffektiv, elbilforeningen oppgir et forbruk uten vogn som tilsvarer 0,3 til 0,5 l/mil.

Aktuelle elbiler og deres hengervekt:

  • Audi Q4 35 e-tron: 1000 kg
  • Skoda Enyaq iV60: 1000 kg
  • Tesla Model: 3 1000 kg
  • VW ID.4: 1000 kg
  • Audi Q4 50 e-tron: 1200 kg
  • Skoda Enyaq iV80X: 1200 kg
  • VW ID.4 GTX: 1200 kg
  • Polestar 2: 1500 kg
  • Nissan Ariya: 1500 kg
  • Nio ES8: 1500 kg
  • Hongqi e-HS9: 1500 kg
  • BYD Tang: 1500 kg
  • Volvo XC40: 1500/1800 kg
  • Tesla Model Y: 1600 kg
  • Kia EV6: 1600 kg
  • Hyundai iONIQ 5: 1600 kg
  • BMW i4: 1600 kg
  • Volvo C40: 1800 kg
  • Mercedes EQC 4MATIC: 1800 kg
  • Mercedes EQA 4MATIC: 1800 kg
  • Audi e-tron 50/55 quattro: 1800 kg
  • Tesla Model X: 2250 kg
  • BMW iX: 2500 kg

Hva synes vognfolket?

Tall fra Norsk elbilforening viser at stadig flere norske husholdninger klarer seg med kun elbil, også vogneiere. Vi som jobber med magasinet Din Fritid stilte dette spørsmålet på Facebook: Vurderer du som vogneier en elbil som din neste bil? Dette er noen av svarene:

Marthe og Magnar: Nei! Klart at elbilforeninga syns det. Blir som å spørre en bobilforening, om hva er best av bobil eller vogn.

Bjørn Eidnes: Nei, det blir dieselbil!

Toril O Oddmund Morken: Ikke i det hele tatt.

Einar Halvorsen: Nei

Rune M. Andersen: Håper min neste campingvogntrekker blir en elbil. Foreløpig er det bare en håndfull (nokså kostbare) modeller som kan trekker de 1600-1800 kg’ene jeg trenger, men regner med det vil være flere tilgjengelig om et par år. Har prøvekjørt Model X med Adora 613PK (ca 1600 kg), og det var som en drøm å kjøre. Merket knapt vogna bakpå, selv opp en undersjøisk tunnel. Nok rekkevidde til å kjøre tre(-fire?) timer før ladebehov, og det er godt innafor med familie og barn i bilen. Å sette seg tilbake i Avensis’en føltes som å kjøre Gråtass etterpå. 

Børge Vikebø: Må være vogneiere med fastplass vi snakker om da. Jeg venter til Explorer kommer som elbil (evt F150 da FMN jobber med å få den til landet; største batteripakke skal gi ca 4500 kg hengervekt).

Per O Ulriksen: Nei

Kjetil Kjernsmo: Jeg er ekstremt lei av dieselbilen, så jeg ville gjerne hatt en ren elbil nå, men det er for lite ladeinfrastruktur, så etter å ha regnet nøye på det fikk jeg det ikke til. Det blir en Kia Sorento plug-in-hybrid fra høsten av. Selv om det er en dårlig kompromissløsning.

Marius Østmo: Null stress med elbil og grei størrelse på vogna. Som med diesel, ca dobbelt forbruk fra normalen. Og ja, det blir noen ladestopp, men med to unger og en hund må man stoppe okke som! Vi kjørte 3500 km i fjor uten angst, har solgt vogna og angrer som bare det.

Trond Heide Henningsen: Jepp. Første langtur med vogn på lørdag.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden