Elbil og vogn: Trives med elbil og vogn | Din Fritid
Elbil og vogn

Trives med elbil og vogn

Synnøve og Raymond Wollan ser ingen begrensninger når de legger ut på campingtur i sin elbil- og vogn-ekvipasje. Med hund i baksetet og kajakker på taket, lever ekteparet et fritt og aktivt fricampingliv, uten å la seg påvirke av rekkeviddeangst.


Synnøve og Raymond kunne storfornøyd prøvesitte sin nye kompakte Adria kjørevogn da vi traff de hos Ferda Mysen for et år siden.

– Jeg husker godt første gang jeg prøvekjørte en elektrisk bil. Det var en Buddy i 1992. Min interesse for elbiler ble vekket der og da. Jeg er godt over middels interessert i motor, og har jobbet med bil og vært ambulansesjåfør i mange år. I dag kjører jeg også gjerne motorsykkel, og har roadracing-erfaring, forteller Raymond Wollan. Din Fritid treffer ham i parets hjem i Trøgstad i Viken. Vårsola varmer gjennom glasset i vinterhagen, og gir løfter om lysere og varmere tider for det aktive ekteparet.

Hvorfor elbil

– Hva skyldes fascinasjonen for elbil?

– Elbil durer ikke, men det er gøy å kjøre. Først og fremst fordi det er så stille når du kjører. Du har hele motoreffekten tilgjengelig med en gang, uten at du trenger riktig gir. Det er skikkelig trøkk uansett. Det å kjøre forbi med elbil og vogn, er en drøm, forteller Raymond.

– Det er også lettere å rygge med elbil – du sliter ingen kløtsj. Sammenlignet med en fossilbil med automatgir, er det for eksempel langt enklere å manøvrere en elbil opp på en kloss.

– Hva med økonomien?

– I fjor tok jeg en tur til Runde med båt på tilhenger og kajakk på taket. Turen kostet 620 kroner i lading. Hadde jeg kjørt med min gamle fossilbil, hadde det kostet anslagsvis 1600 kroner. I sommer la vi turen til Vestlandet. Frem og tilbake kostet det oss 529 kr for lading og bompenger.


Det er ikke alltid det er så god plass på ladestasjonene. Ofte er det trangt og vanskelig å komme til om man har henger eller vogn på sin elbil.

– Det høres veldig lavt ut. Hvilken ladeavtale bruker du da?

– I sommer kjøpte jeg et månedsabonnement på tilbud, som gjorde at jeg kunne lade så mye jeg ville hos Ionity. Det blir jo spesielt gunstig når man skal på langtur. På vanlige Fortum-stasjoner hadde det blitt mye dyrere. Utenlandske selskap kommer gjerne med spesielle tilbud som gjelder hele Europa, så her gjelder å følge med, tipser Raymond.

– Fortell litt om elbilen din, og hvorfor du valgte den?

– For meg var det viktig å ha en bil som kunne trekke henger med en del vekt. Når man i tillegg vil ha kajakk eller sykler med seg, var det ikke mange biler å velge mellom. Da ble det en E-tron, som også var mest lik bilen jeg hadde fra før.

Ting å tenke på

– Man må være mer bevisst når man kjører elbil, og spesielt når man kjører med vogn. Hvor skal du lade? Har du strøm nok til ikke bare å komme opp på fricampingplassen på fjellet eller i skogen, men også hjem igjen? Jeg bruker mye tid på å planlegge i forkant, og vet nøyaktig hvor alle ladestasjoner er. Det å planlegge og ha oversikt er en del av meg. Og så hjelper det å ikke lide av rekkeviddeangst, smiler Raymond.


Synnøve og Raymond er aktive mennesker, i sommer var de både på Preikestolen og Kjerag. Med på turene er selvsagt en bålpanne, og hunden Kenzo.

– Har du gått tom for strøm?

– Aldri, men jeg har vært veldig nærme. Kjørecomputeren estimerer gjenværende rekkevidde basert på forbruket. Jeg setter ofte som mål at jeg skal klare å få flere kilometer ut av batteriene før lading, enn oppgitt.

Nylig hadde jeg en oppgitt rekkevidde på 180 km, mens navigasjonen kunne fortelle at jeg befant meg 196 km hjemmefra. Jeg bestemte meg for å klare det, og kom meg faktisk hjem uten å lade. Men da jeg stoppet for å åpne garasjeporten, ville ikke bilen mer. Først etter et par minutters pause «krabbet» den seg inn til ladekabelen. Da var det godt å komme hjem!

– Hvordan kjører du for å få lengst mulig rekkevidde?

– Jeg «mister» bevisst litt fart i oppoverbakker. Nedover gir jeg bilen ørlite hjelp til å øke farten. Vind kan også være en avgjørende faktor. Hvor mye vind er det, og hvilken retning blåser det i? Med vogn på slep har jeg opplevd at motvind øker forbruket med 20 prosent, fra 3,97kW/10km til 4,73 kW/10km. Mens mange ikke er opptatt av bilens forbruk, har jeg i alle år loggført dette, også på mine bensin- og dieselbiler. Høyt forbruk kan tyde på feil eller mangler, og det kan være på tide å ta grep.

Lading

– Fortell hvordan det er å komme med vogn på slep til en typisk norsk ladestasjon.

– De som har tegnet og planlagt ladestasjonene, har sjelden tenkt på at elbiler kan ha henger eller campingvogn på slep. Jeg har selv ladet mye på Ionity sine stasjoner. De er designet som pumpene på en bensinstasjon: Du kjører inn på én side og ut på en annen. Det er som regel en god løsning. La det være en oppfordring til alle som planlegger ladestasjoner: Husk å ta hensyn til oss som aktivt bruker hengerfestet på vår elbil.

Campingplass

Et annet sted med stort potensiale for forbedring, er campingplasser. Vi har ennå ikke vært på en campingplass som er tilrettelagt for elbiler. Det må da bli et stort konkurransefortrinn for de første? Vi har flere steder brukt det vanlige strømuttaket til å lade elbilen, men det hadde vært bedre med ladestasjoner.

Forbruk

– Hva skjer med forbruket når du hekter en vogn bak elbilen din?

– Normalforbruket uten vogn ligger gjerne på 21 kWh i snitt. På sommerens ferietur lå jeg typisk på et forbruk rundt 37, med 35 som laveste og 43 kWh som høyeste. Så en grei tommelfingerregel er at en vogn dobler forbruket.

– Hadde man klart å hindre at vognas bremser gjør om mye av energien til varme i nedoverbakker, og i stedet bare bidratt til bilens regenerering, hadde rekkevidden kunnet bli vesentlig bedre. Jeg kommer til å forske litt på å bytte ut påløpsbremsen med en som er «tregere». Da unngår vi kanskje det vi opplevde etter nedoverbakkene i Dalen, hvor det luktet svidd av vogna, mens bilen hadde kalde bremser takket være regenereringen. Det er en ledig leder i den 13-polede kontakten. Dette gir mulighet til å få elbil og henger/vogn til å snakke sammen. Det kunne vært løst så enkelt som at når bilens bremser aktiveres, så skjer det samme med vognas bremser, forteller en engasjert Raymond.

– Hva er det ved fricamping som fascinerer?

– Vi ligger ikke mye på sofaen, i hvert fall ikke før vi har vært på tur, smiler Synnøve. Paret har tidligere drevet med hundekjøring, og setter stor pris på naturopplevelser. Det var Synnøve som meldte ekteparet på padlekurs for noen år siden, og siden har kajakkene blitt faste følgesvenner på tur. Det går greit å frakte dem på taket av elbilen. Fast følgesvenn er også hunden Kenzo, som gjerne blir med på padletur!


Hunden Kenzo sitter også gjerne på i kajakken.

Raymond forteller at han har fotografering som hobby. Et av høydepunktene som hobbyfotograf opplevde han på Runde ved Herøy, da han kunne fotografere lundefugl fra kajakken.

– Hvilke turer planlegger dere for sommeren?

– Vi har i alle år feriert mye med campingvogn i Norge, og har ikke hatt behov for å reise så mye utenlands, sier Synnøve. Nordvestlandet, Helgelandskysten og Lofoten er noen favorittområder som vi gjerne vender tilbake til. Akkurat hvor årets ferietur går, er ikke helt klart enda, men vi finner noen alternativer og får hjelp av Yr til den siste planleggingen. Det er ikke viktig for oss å reise langt. I Norge er vi heldige som har muligheter for fine naturopplevelser i nærområdet.


Det er noen ekstra utfordringer, men absolutt ikke umulig å fricampe med elbil og vogn.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden