Caravan Salon 2022: 250 000 kvadratmeters møteplass | Din Fritid
Caravan Salon 2022

250 000 kvadratmeters møteplass

Caravan Salon er verdens største caravanmesse. Messe Düsseldorf har et enormt anlegg som passer perfekt for en bransje som trenger mye plass for å vise seg fra sin beste side. For alt må være på stell når hele 235 000 besøkende banker på døra.

Nå skal det sies at besøkstallet er langt fra rekorden i 2019, hvor hele 268 000 mennesker var på messen. Men det gode besøkstallet på årets messe var godt nytt for bransjen, og flere av utstillerne var optimistiske etter det store arrangementet.

Førstegangskjøpere

– Til tross for en vanskelig økonomisk situasjon, har vi hatt suksess med å tiltrekke oss besøkende med en interesse i ferieformen, og med et sterkt ønske om å handle. Spesielt slående var stemningen på hele messen, hvor alle parter kunne forenes om interessen og gleden over vår mobile ferieform, konkluderte Messe Düsseldorfs toppsjef, Erhard Wienkamp. Spesielt fornøyd var arrangørene med en hyggelig andel førstegangskjøpende og barnefamilier, blant publikum. Det viste seg at disse gruppene satt stor pris på seminar-tilbudet til messen, som tyskerne kaller “StarterWelt” (nybegynnerverden). 

Sjefen for det tyske bransjeforbundet, CIVD-president Herrmann Pfaff, var svært fornøyd med den 61. Caravan Salon:

– Etter to år med pandemi-relaterte restriksjoner kunne vi endelig møtes igjen under relativt normale forhold i Düsseldorf i 2022. Som forventet ble denne muligheten benyttet av mange folk for å samle informasjon om nye trender i caravan-sektoren. Og messen levde opp til sitt rykte som den ledende messen. Den 61. utgaven var ikke bare den største noensinne, målt i areal, men den satt også en høy standard når det gjaldt kvalitet og variasjon på utstilte produkter. Det har aldri vært et større utvalg av bobiler, campingvogner og tilbehør utstilt. Messen er ikke bare en scene for nye produkter, men også et emosjonelt møtested både for caravaning-fans og for førstegangskjøpere, sier bransjesjefen.

Fakta

På messen er det mye informasjon å hente, og en av aktørene som gjerne deler informasjon er det tyske caravanbransjeforbundet, CIVD. De kan fortelle at også Tyskland har opplevd nedgang i nysalget første halvår. På bobiler er nedgangen nesten 17 prosent, mens vognsalget har klart seg bedre med kun tre prosent ned. Omsetningen av brukte enheter har derimot gått opp, og utgjør også i Tyskland (som i Norge) flere enheter enn nysalg. Ved inngangen til 2022 er det totalt 739 294 registrerte campingvogner i Tyskland, mens antall bobiler er enda høyere: 767 325. Nå skal det sies at det også i Tyskland er mange vogner uten skilter, estimater fra CIVD er at totalt antall vogner i landet er minst 900 000.

Statistikken på nysalget av bobiler i Tyskland er langt mer detaljert enn vi er vant til fra Norge. Her kan vi lese at mer enn halvparten av alle nye solgte bobiler er i van-klassen. Det betyr i praksis kompakte bybobiler og campingbiler. Halvintegrerte selger nest best, med 32 prosent. Integrerte bobiler har kun åtte prosent av markedet i Tyskland.

Om man ser på det europeiske markedet første halvår, så er det en gjennomsnittlig nedgang på 15 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Det eneste landet som har et middels eller høyt volum, og som hadde vekst er Østerrike. Alle andre land hadde nedgang så langt i år, med unntak av Portugal

Hobby Beachy Air

En prototype av en campingvogn, spesiallaget for elbilen VW ID.Buzz, var en nyhet Hobby kunne avduke på messen i Düsseldorf. Med matchende to-farget lakk fikk Hobbys lettvekter av en vogn mye oppmerksomhet der den hang bak Volkswagens nyhet.

Hobby Beachy Air er en lettvekt-studie av en campingvogn. Produsenten oppgir at den er skreddersydd for elbilen VW ID.Buzz, men det er åpenbart at mange av løsningene og tankene bak kan brukes også på andre fremtidige vogner. Interiøret er designet av danske Anne Halskov, mens prototypen er utviklet av tyske Ross Design.

Knott har bidratt med et spesielt lett understell, og vognen er laget som en monocoque-konstruksjon. Vekt er likevel underordnet luftmotstand, og derfor er det ingen overraskelse at vognen er lav (kun to meter) og utstyrt med hevetak. Oppslått er innvendig høyde opp mot 215 cm. Målet er å oppnå en egenvekt på mindre enn 500 kilo, forteller Hobby. De oppgir ikke reell vekt på prototypen, utover at vogna er godt under 1000 kilo, som er dagens grense for hva elektriske ID.Buzz kan trekke. Interiøret kjenner vi igjen fra Beachy-vognene, og er preget av det som har blitt et internasjonalt «hygge»-begrep, kan Hobby fortelle. De to sofaene kan res opp til en stor seng på 1,4 x 2 meter. Kjøkkenet kan tas med ut, og du kan dermed nyte en godværsdag selv når du lager mat.

Hevetak

Det er mye som taler for at det blir et økt fokus på luftmotstand og drivstofforbruk i årene som kommer, og flere utstillere viste fram kreative løsninger på messen. At Eriba-vogner har hevetak er ingen nyhet, det har de hatt helt siden starten for 65 år siden. Både Bürstner og Hymer har nå lansert modeller med en «oppblåsbar» alkove. I tillegg viste Knaus frem Tourer CUV, en bobil på VW Transporter med hevetak. På veien ser den ut som en kompakt varebil, vel fremme hever du taket opp mot 70 cm, og får innvendig høyde på to meter. Ironisk nok tilfredsstiller ikke denne modellen kravene til reduserte bobilavgifter i Norge på grunn av den lave høyden, men importøren jobber med en løsning på nettopp dette.

Nortrip

På standen til FEFI, som er samarbeidsorganisasjonen til norske Nortrip, fant vi to norske utstillere: Patrik Alesand og Bjørnar Valbø fristet tyske besøkende til å bli Nortrip-medlemmer og besøke Norge med bobil.

Messens sprekeste?

Det vi tror må være messens høyeste hjulløft fant vi hos Bimobil i hall 5. Det var stor interesse for ekspedisjonsbobiler på messen, og det var mulig å komme inn og se på bodelen, mens bobilen bygget på Iveco Eurocargo imponerte med sine terrengegenskaper.

Smale modeller

Utvalget spesialbygg er stort på Caravan Salon. Det gjelder også campingvogner. Denne modellen fra Pino ser ut som en moderne, og om mulig enda mer kompakt, utgave av Knaus sin klassiske Schwalbennest, som vi også fant på messen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden