Din Fritid 7-2022 | Din Fritid

Din Fritid 7-2022

Sjekk ut vår utgavevideo her!

Din Fritid med bobil & caravan er i 2022 i sin 27. årgang, hele veien med inspirasjon, nyheter og hygge - til våre viktige lesere!

Magasinet er hos abonnentene i uke 43 og i løssalg fra og med 27. oktober 2022.

Er du abonnent (papir eller digitalt) kan du nå laste ned en komplett elektronisk utgave av magasinet i PDF-format, det gjelder også eldre utgaver tilbake til 2016. Usikker på hvordan du gjør det? Les mer her.

Ikke abonnent? Send oss en epost (klikk her) eller ring 96 23 43 43, så ordner vi det!

Innhold i denne utgaven: 

Når en typisk mellomklasseprodusent beveger seg inn i premium-segmentet, blir jeg ikke alltid like imponert av resultatet. Det blir gjerne «litt av alt». De stabler premiumdetaljer oppå hverandre og mister ofte oversikten og helheten. Adria har heldigvis ikke gått i den fellen med nye Supersonic.

Din Fritid har i mange år hatt en nordlyskonkurranse blant våre lesere hvor premien er en gratis uke i leiebobil i Tromsø vinterstid. I vinter var endelig tiden moden for at far og sønn, Tom og Gabriel Wiedemann, kunne realisere sin drømme-bobilreise. Her deler de av sine opplevelser:

Hva trenger du for å fullføre et sykkelritt på 5000 kilometer? Vel, det holder ikke med topp form og en god sykkel. Du trenger et helt team, og selvsagt trenger du bobiler. Din Fritid har vært en del av et norsk team i Race Across America 2022.

– Velkommen til Danmarks kanskje hyggeligste campingplass! Din Fritid blir møtt av en smilende og opplagt vert når vi omsider finner den litt bortgjemte, men sentrumsnære campingplassen i Auning.

Blant utstilte vogner og bobiler fant vi noen besøkende som tok seg tid til en prat med Din Fritid om hva de synes om messen, og hva som var målet med turen til Lillestrøm.

Midt under Caravanmessen tok vi oss en tur til Hellerudsletta og messecampen som arrangeres der. Der ble vi møtt av godt humør og en fristende vaffelduft.

Mange bobileiere har tepper eller presenning foran inngangspartiet. Men hvorfor nøye seg med det, når man kan ha med seg sitt eget terrassegulv, tenkte de to norske gründerne, og begynte utviklingen av Allterrain.

Caravan Salon er verdens største caravanmesse. Messe Düsseldorf har et enormt anlegg som passer perfekt for en bransje som trenger mye plass for å vise seg fra sin beste side. For alt må være på stell når hele 235 000 besøkende banker på døra.

Selvsagt skal en bil ha garasje, tenker du kanskje. Det syntes åpenbart mange av utstillerne av store linere under Caravan Salon-messen i august. I hall 5 var det nemlig en overflod av stooore bobiler med plass til en ekstra personbil ombord.

Vi har kommet til et skifte for hvordan man får innhold på skjerm i bobil og vogn. Stadig færre bruker parabolen. I stedet råder strømmetjenester og TV-kanaler via nettet. Men hvordan får du et stabilt og godt nett i ditt hjem på hjul?

Innerst i en fjord, kun ti minutter fra E18, ligger Tvedestrand. Med to små bobilplasser, sjarmerende brosteinsgater, et av landets smaleste hus og en flott skjærgård, er småbyen absolutt verdt et besøk.

Mange var godt fornøyd med årets Caravanmesse. Det kom flere positive signaler fra både utstillere og publikum. Årets messe hadde en ramme som var litt mindre og litt mer intim enn tidligere. Det var ingen ulempe. Messen bød på seminarer og salg av tilbehør, og de fleste av 2023-sesongens nyheter var på plass.

Under Caravanmessen kunne publikum se den første prototypen på en elbobil på norsk jord. Det er Bürstner som viste frem sin bybobil Lineo Electric på messen. Den kompakte bobilen er bygget på en helelektrisk Ford Transit med fire sitteplasser, kjøkken, soverom og bad.

Det er viktig å ta vare på både bobil og vogn. Men hvordan går man fram når insekter, asfalt og mange mil på støvete veier har satt sine tydelige spor? Vi har fått hjelp av proffen, som gjerne deler sine tips.

Alle vil ha en vogn de trives i. Men hva som skal til, varierer nok en del. Vi har tross alt ulik smak. En av høstens mest visuelle vognnyheter er fra LMC, og vi har tatt en nærmere kikk.

At det å bygge en bobil smalere sparer vekt, er både kjent og lett å forstå. Challenger har med sin nye Sport 194 tatt det et skritt videre, og spart vekt på lengden - overalt hvor det er mulig. Når de så plasserer dette bobilbygget på et Ford Transit chassis med 170 hester og automatgir, har de en spennende nyhet. Din Fritid har prøvekjørt!