Redd på glatta?
Så mange som 3 av 5 av oss er redde når vi kjører på glatt føre. Kanskje en oppfriskning av ferdighetene våre hadde fått oss til å føle oss tryggere?
Det mener fagsjef for trafikksikkerhet i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, om tallene fra den ferske undersøkelsen Norstat har gjort for Frende Forsikring. Spørrerunden til 1009 nordmenn viser at 56 prosent er redde for glatt føre på veiene.
Nå har snø og varierende temperaturer ført til såpeglatte veier flere steder i Sør-Norge.
– Glattkjøring heter i dag sikkerhetskurs på bane og skal gi forståelse for risikoen av kjøring på glatt føre. Dette er ikke som de mer ferdighetsorienterte glattkjøringskursene fra tidligere, men det er tydeligvis ikke nok til å sikre at folk håndterer føret uten å være redde. Hvis folk hadde trent regelmessig på glatt føre hadde de blitt tryggere, men for mange er dette vanskelig fordi mesteparten av kjøringen foregår på bar vei på grunn av salting, sier han.
Bygger ikke trygghet
Fagsjef på motor i Frende, Roger Ytre-Hauge, er enig.
– Ett glattkjøringskurs som fersk sjåfør gjør ikke at du føler deg trygg på glatt føre år etter år. Mange er mest vant til bykjøring og blir sjelden utsatt for speilblanke veier, sier han.
Også skadestatistikken viser at folk sliter med omstilling fra varmt til kaldt vær hvert år.
– Mange merker det glatte føret først når de kjører på det en tidlig morgen, og bråvåkner. Jeg skjønner at det er skremmende og vanskelig å tilpasse seg på sekundet. Men du må endre kjøringen din når det blir kaldere. Du kan ikke kjøre slik nå som du gjorde på en tørr julidag, sier Roger Ytre-Hauge.
Disse kjører med ekstra høye skuldre
Undersøkelsen Norstat har gjort for Frende viser at de som er mest og minst trygge på glatta bor i samme landsdel.
– Innbyggere i Vestland er mest stresset, mens de i Møre og Romsdal har mest roen på glatta, sier Roger Ytre-Hauge.
Frykt er en overlevelsesmekanisme og noe som skjerper sansene våre.
– Hvis glatt føre gjør deg mer årvåken, er frykten nyttig. Men blir du lammet av redsel blir du en dårligere sjåfør. Det gjelder å finne balansen, sier Bård Morten Johansen.
– Jeg blir overrasket hvert år når jeg ser erfarne sjåfører gjøre de samme feilene som året før. Vi ser mange som glemmer å skifte dekk før det er for sent og som kommer med stor fart inn mot kryss. Mange glemmer også å se i speilet når de skal bremse på glatt føre, sier fagsjefen for trafikksikkerhet.
Dette kan du gjøre selv
Selv om kjøreopplæringen i Norge ikke tilbyr jevnlig glattkjøring til alle bilister er det hjelp å få hvis du er redd eller vil bli tryggere.
– Du kan ta kontakt med den lokale trafikkskolen din og høre om det finnes muligheter for praktiske kurs og veiledning. NAF driver også med kurs som er rettet mot førere, sier Johansen.
Den viktigste kompetansen er at du klarer å kartlegge hvor glatt det er.
- De med mest erfaring ser det, men et godt tips er å prøvebremse på et sted der du kjører alene. Klem hardt på bremsen for å få opplevelsen av hvordan det er når grepet er dårligere, sier Roger Ytre-Hauge.
- Gjør du det, er det enklere å se hvor stor sikkerhetsmargin du trenger til bilen foran når det er glatt, sier han.
TIPS: Gode råd for kjøring på glatt føre
- Sørg for at du har gode og riktige dekk
- Skrap rutene helt fri for is før du kjører, slik at du har god sikt
- Hold god nok avstand til bilen foran deg
- Sjekk føret og avpass farten
- Ro ned og ikke stress – det viktigste er å komme trygt fram
- Når du kjører bil skal du ikke holde på med andre ting, som for eksempel mobilen
(Kilde: Frende Forsikring)