Ferie for alle penga
Reiselysten er på vei tilbake, jubler det tyske turistforbundet, Deutschen Reiseverbandes. Under pandemien falt turismen naturlig nok kraftig. Nå viser tallene at oppdagelsestrangen snart er tilbake til gamle høyder.
Stuttgart: Din Fritid er på CMT-messen, som etter to pandemi-kanselleringer endelig er i gang igjen. I det jeg skriver dette har messen nettopp åpnet det enorme messeområdet hvor hele 1621 utstillere fra 100 land er klare for å ta imot publikum i perioden 14.-22. januar. Mye av plassen går til arrangører av pakketurer og bussturer, men her er også utallige lands turistkontorer representert. Caravanbransjen har i stadig sterkere grad markert seg som en attraktiv feriereisetilbyder, og beslaglegger store deler av messearealet med totalt sju av 10 haller. 1200 utstilte vogner og bobiler viser en bransje som satser. Vi har i vår messerapport først og fremst konsentrert oss om caravanbransjen og deres nyheter.
Ford, Ford og Ford
På bobilsiden er det ingen tvil om at 2023-sesongens vinner, som vi kåret allerede i august, er Ford. Alle nye bobiler lansert på messen hadde det til felles at de var bygget på Ford Transit.
Høydepunkter:
Alpine: Showtime!
Er det messe skal det høres og synes, tenkte nok lydanlegg-produsenten Alpine. De har fått spesialinnredet en bybobil med en innvendig trekonstruksjon, som vi tipper er mer imponerende enn nyttig i en praktisk bobilhverdag.
Knaus Tabbert: Enormt utvalg - på alle merker
Knaus Tabbert-gruppen er den største utstilleren på CMT-messen. Merket hadde i år en ny hall, og stilte med en imponerende mengde vogner og bobiler. Gruppen har merkene Knaus, Tabbert, Weinsberg og T@b.
På bobilsiden er det ingen produsenter som har flere chassis å by på enn Knaus. Messens nyhet betyr at det vi kjenner som lillebror, Weinsberg, har et like stort utvalg. Foran et samlet pressekorps ble nemlig Ford-baserte versjoner av bybobil-seriene Weinsberg CaraTour og Carabus avduket. Seriene bygges normalt på Fiat. Foreløpig er det to modeller i hver serie som nå kommer på Ford. Vi blir ikke overrasket om det dukker opp flere til 2024-sesongen.
Men konverteringen til Ford stopper ikke der, også de to halvintegrerte seriene CaraLoft og CaraSuite får utgaver på Transit. CaraLoft er en kompakt tradisjonelt bygget bobilserie, med en bredde på 220 cm som er skreddersydd for et par på tur. I fullbredde-modellen CaraSuite kan man huse flere, da den også kan utstyres med senkeseng. Foreløpig er to nye halvintegrerte Weinsberg-modeller på Ford lansert: CaraLoft Ford 650 MF med fransk sengeløsning, og enkeltsengmodellen CaraSuite Ford 650 MEG.
Dethelffs: To nye
Det er ikke lenge siden Dethleffs lanserte sine første bobiler på Ford Transit-plattformen. Nå utvides utvalget med to nye modeller i deres kompakte Globebus-serie. Modeller basert på Ford får navnetillegget Go hos Dethleffs. Globebus Go T15 (lengde 599 cm) og T45 (lengde 669 cm) er begge 220 cm brede. Førstnevnte har tverrstilt dobbeltseng, mens sistnevnte er nok mer aktuell for det norske markedet med sine enkeltsenger. Interiøret på utstillingsmodellen var en blanding mellom tradisjonelt treverk og mørkegrå flater, i kombinasjon med en frisk blåfarge.
Dethelffs: Fransk sengeløsning
Det å ha hovedsengen og badet parallelt var tidligere en populær interiørløsning på bobiler. Det er en plasseffektiv løsning, selv om sengen har en tendens til å bli smal. På messen viste Dethleffs fram en ny modell med nettopp fransk sengeløsning i den Ford-baserte serien Just Go. Modellen T 6905 FB kan i tillegg utstyres med senkeseng. Den 699 cm lange bobilen oppleves som luftig innvendig. Det skyldes nok interiørløsningen, takhøyden på 213 cm og at den er i «full bredde» med sine 233 cm. Vi testet enkeltsengmodellen Dethleffs Just Go T 7055 EB i forrige utgave.
Sikkerhetspris til Hobby
Den tyske campingklubben Deutsche Camping-Club (DCC) deler hvert år ut en sikkerhetspris. I år gikk oppmerksomheten til Hobby for deres modell Maxia 495 UL. Dette er juryens begrunnelse:
Den moderne og stilige MAXIA 495 UL campingvognen, med den komfortable U-formede sittegruppen og de to enkeltsengene, ble premiert for sin vellykkede kombinasjon av design, og omfattende standard- og sikkerhetsutstyr.
Hobby: Vognen som vokser med familien
Med Maxia 595 KML kan én og samme vogn vokse med familien. Målgruppen for nyheten som ble vist fram på messen i Stuttgart er unge familier. Og spesielt de som kanskje ser for seg en familieforøkning. Foran i vognen er det nemlig satt av fleksibel plass til barn. Her kan man sette inn én seng, to køyesenger, tre køyesenger, én høy seng med leketelt under, og så videre og så videre. Totalt snakker vi om ni ulike ombyggingsmuligheter, som du selv fikser på minutter.
I andre enden av vognen er det to enkeltsenger som kan bygges om til én gigantisk seng på 2x2,2 meter. Perfekt for småbarnsfamilien.
Dreamer: En drøm i blått
Dreamer har lenge levert de de kaller «skyview» på sine bybobiler. På messen i Stuttgart viste de fram spesialutgaven D51 Fun Addict Blue på Ford, med dette ekstra vinduet i front av bilen. Det gir bedre utsikt og mer lys inn i den 599 cm lange bobilen. Med 16-tommers aluminiumsfelger fra Ford og knallblå metallic-farge fikk den populære modellen mye oppmerksomhet.
LMC: Interessant vri
Til 2023-sesongen supplerte LMC sin Fiat-bybobilserie med en modell på Ford Transit-chassis. Modellen, som heter Innovan 590, har en klassisk interiørløsning med en tverrstilt dobbeltseng bak. Den seks meter lange modellen var utstilt på CMT-messen. Rett ved ble den like lange og sylferske nyheten Innovan 592 presentert. Modellen har et par interessante finesser:
På det kompakte multifunksjonsbadet kan man vri toalettet under fotenden på den ene enkeltsengen. Det frigjør gulvplass for å bruke baderommet til en dusj. Den hengslede vasken kan også skjules, ved at den vippes opp og inntil veggen. Resultatet er et bad som er meget fleksibelt, på et lite areal. Enkeltsengmodellen har også en annen funksjon som fanget vår oppmerksomhet: Kjøkkenbenken kan forlenges, ved at den skyves inn over fotenden på den ene enkeltsengen. Enkelt og smart!
Pilote: Ford = Atlas
Pilote er en av mange produsenter som har tatt inn over seg mangelen på tilgjengelige Fiat chassis, og lansert nyheter på Ford. Rett før CMT-messen kunne de fortelle om sin nye bybobilserie, Atlas. På CMT kunne de også presentere «verdensnyheten» Pilote Atlas i halvintegrert utgave. Men la oss først se litt nærmere på den fransk-produserte bybobilen. Pilote har utnyttet den økte høyden til Fords chassis (sammenlignet med Fiat) til å lage en høy seng, og dermed få en meget romslig garasje i sin Atlas 603G. Her får du uten videre plass til for eksempel sykler. Interiøret er litt mer gjennomført og stilig enn snittet, spør du oss. Interiørløsningen ellers er av det klassiske og tradisjonelle slaget.
Fransk nyhet
Pilote Atlas 696G er en ny halvintegrert bobil med sidesittere. I 1978 lanserte Pilote sin første bobil på Ford. Og ja, du gjetter riktig om du tipper at årets nyhet også er bygget på Ford Transit-chassis. Produsenten anstrengte seg til det ytterste for å gi den nye modellen oppmerksomhet på messens pressedag. Store mengder svart silkestoff var funnet fram, og det ble fysisk avduking av bobilen, som ble presentert som en verdensnyhet. Hvor unik er så den franske modellen? Det må være en av de aller første halvintegrerte bobilene vi har sett på Ford som har en sidesittergruppe. Den ene av de to sofaene er ekstra lang, og det er plass til mange mennesker rundt bordet i denne bilen. Men en tverrstilt dobbeltseng som hovedseng kommer ikke til å gjøre den til en norsk bestselger, tipper vi.