Trafikksikkerhet: Krasjtest | Din Fritid
De to dukkene ble plassert i et vanlig baksete fra produsenten, med standard tre-punkts bilbelte.
Trafikksikkerhet

Krasjtest

En produsent som de senere årene har anstrengt seg for å skape en sikrere bobil, er Kabe. Nylig gjennomførte selskapet en kollisjonstest av sitt nyutviklede baksete.

Baksetet er identisk med det som benyttes i Novum-serien, og testen ble gjort i samarbeid med den italienske stol-produsenten Aguti.

Testen ble utført av et tysk institutt for bilsikkerhet etter den europeiske standarden ECE-R17 Anh.7. Dette er en høyere standard enn den som er lovpålagt for bobiler.

Frivillig test

– Som en del av KABEs utviklingsarbeid er det viktig for oss å hele tiden ivareta sikkerheten til våre kjøretøy. Testen var helt frivillig og hadde som mål å undersøke kollisjonssikkerheten til passasjerene i de to beltede setene i bilens dinettesofa, forklarer Mikael Blomqvist, som er administrerende direktør i KABE AB.

Kollisjonssikkerhetstesten ble gjennomført med full vanntank på 90 kilo og to testdukker på 80 kilo hver. Hastigheten var 37,5 km/t, som tilsvarer en akselerasjonskraft på mer enn 20 ganger kroppsvekten ved en kollisjon. For eksempel hvis du kjører inn i kjøretøyet foran i en trafikkork.


Her ser vi krasjøyeblikket, og til høyre ser vi skadene på konstruksjonen. Kabe er første produsent som har publisert slike type bilder fra krasjtest. Offentliggjøringen skjer etter en tids arbeid med å forbedre sikkerheten på alle produsentens bobiler.

Høyere sikkerhet

Testen ble filmet med fem høyhastighetskameraer. Resultatet viste at den bærende trekonstruksjonen i sofaen beholdt formen, slik at testdukkene ikke kom seg under beltene.

– En annen viktig bekreftelse er at den fylte vanntanken holdt seg på plass. Testen ble dermed godkjent og vi kan konstatere at passasjersetene i våre bobiler holder en høyere sikkerhetsstandard enn hva markedet krever, slår en fornøyd Mikael Blomqvist fast.

Dette er noen av Kabes sikkerhetstiltak

  • Bodelen er spesielt godt sammenføyd med chassisets stålkonstruksjon.
  • Sandwich-konstruksjonen er spesielt vridningsstabilt.
  • A-stolpen er laget i en helstøpt solid konstruksjon.
  • Baksetet har en konstruksjon som hindrer puten i å skli av ved en eventuell krasj.
  • Baksetet har en forsterket metallramme som hindrer sofaen i å kollapse.
  • Vanntanken og batteriet er sikret i en metallramme.
  • Bordet kan felles ned under kjøring.
  • Kjøleskapet er sikret med en stålbjelke.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden