FM i baksetet, DAB i frontruta
Åtte av ti biler på norske veier kan i dag kun ta imot FM-signaler på sin bilradio. Likevel er det bestemt at det kun er DAB som gjelder fra 2017, hvilke konsekvenser får det?
Både privatpersoner og organisasjoner stiller spørsmålstegn ved slukkingen av det nasjonale FM-nettet. At man innfører DAB som parallell distribusjonskanal til FM, har ingen problemer med. Tidligere hadde man for eksempel både FM og AM. Tilsvarende mener mange at vi kunne levd godt med et DAB-radionett - i tillegg til FM.
Det er avviklingen av landsdekkende FM-kanaler som vekker sterke følelser, DAB som digital radioformidler er det få som har noe imot, så lenge det er et fritt valg.
Totalt finnes det et sted mellom 8 til 20 millioner radioer i Norge i dag, kun et fåtall av disse har DAB eller DAB+. På biler, lastebiler og bobiler er det installert 2,8 millioner FM-radioer.
Avgjørelsen
Men la det ikke være noen tvil: Avgjørelsen er tatt. Et stortingsvedtak i 2011 besluttet at slukkingen kan gjøres i 2017, eventuelt utsettes til 2019. I vår vedtok regjeringen og medieminister Thorild Widvey at kriteriene var oppfylt og at FM senderne skal slukkes fra januar av om under to år. På Stortinget er det riktignok enkelte representanter som mener avgjørelsen er forhastet og at merknaden til vedtaket om at vi må se til Sverige og Danmark ikke er tatt hensyn til. Våre naboland Sverige og Danmark har gitt FM fornyet tillit og nettopp vedtatt å fortsatt beholde sitt FM-nett.
Alene i klassen
Det er lett å tro at Norge må henge med i utviklingen, og at vi ikke har så mye valg når vi går fra analog til digital radiodistribusjon. Men fakta er at det er ingen andre nasjoner i verden som har vedtatt slukking av FM-båndet. Norge vil i 2017 bli eneste nasjon i verden som har stengt sine FM sendinger.
Norges FM-exit har gitt oss mye internasjonal mediedekning, noen mener vi er modige som tør å gå i bresjen, mens andre ikke kan forstå den totale overgangen.
Er du interessert i å lese mer om argumentene mot slukking av FM-nettet så har flere forkjempere organisert seg på nettsiden lafmleve.no. Her kan du blant annet lese at enkelte kritikere hevder at DAB er utdatert - før det blir innført.
Kostbart
Det er to hovedargumenter for å slukke FM: Det er kostbart med parallelldistribusjon og store deler av FM-nettene står overfor et betydelig oppgraderingsbehov. Medieministeren viser til at dette koster rundt 200 millioner kroner i året.
FM-nettet har begrenset plass, DAB skal gi lytterne ”mer radio” i form av bedre lydkvalitet og større mangfold i form av flere kanaler.
Radio som sendes digitalt øker kanalmangfoldet og gjør radio mer kompatibel med andre digitale tjenester som nett og streamingtjenester, hevder Digitalradio Norge AS. Selskapet eies av NRK og P4 og har som hensikt å få overgangen til DAB så smertefri som mulig.
Det er kapasitet til 40 kanaler i dagens riksdekkende DAB-nett, på FM-båndet er det kun plass til fem riksdekkende kanaler.
Ikke helt stille…
Det finnes omtrent 230 lokalradioer i Norge, av disse regnes 23 som ”store”, og de omfattes av slukkevedtaket. 22 av disse kanalene er allerede på DAB. Men i en fersk stortingsmelding åpnes det for å gi lokalradioene en større grad av frihet, og fortsatt adgang til å sende på FM-båndet. Så helt stille på din gamle FM-radio blir det ikke…
Nybilkjøp?
Hva betyr nå alt dette for deg som privatperson? Først og fremst må du for all del ikke kjøpe deg noen form for radio som ikke har DAB+. Det gjelder uansett om det er en liten reiseradio eller et nytt hjemmekinoanlegg.
Og skal du kjøpe deg ny personbil eller ny bobil må du ha DAB+ radio. Det er ikke alle produsenter som leverer DAB+ som standard til underholdningssystemet til personbiler, men da finnes det tilleggsutstyr som gjør at du kan lytte til digitalradio. Mer om dette i neste utgave. I dag leveres 74 prosent av nye biler med DAB+, det burde vært 100 prosent.