FM og DAB: FM i baksetet, DAB i frontruta | Din Fritid
FM og DAB

FM i baksetet, DAB i frontruta

Åtte av ti biler på norske veier kan i dag kun ta imot FM-signaler på sin bilradio. Likevel er det bestemt at det kun er DAB som gjelder fra 2017, hvilke konsekvenser får det?

Både privatpersoner og organisasjoner stiller spørsmålstegn ved slukkingen av det nasjonale FM-nettet. At man innfører DAB som parallell distribusjonskanal til FM, har ingen problemer med. Tidligere hadde man for eksempel både FM og AM. Tilsvarende mener mange at vi kunne levd godt med et DAB-radionett - i tillegg til FM.

Det er avviklingen av landsdekkende FM-kanaler som vekker sterke følelser, DAB som digital radioformidler er det få som har noe imot, så lenge det er et fritt valg.

Totalt finnes det et sted mellom 8 til 20 millioner radioer i Norge i dag, kun et fåtall av disse har DAB eller DAB+. På biler, lastebiler og bobiler er det installert 2,8 millioner FM-radioer.

Avgjørelsen

Men la det ikke være noen tvil: Avgjørelsen er tatt. Et stortingsvedtak i 2011 besluttet at slukkingen kan gjøres i 2017, eventuelt utsettes til 2019. I vår vedtok regjeringen og medieminister Thorild Widvey at kriteriene var oppfylt og at FM senderne skal slukkes fra januar av om under to år. På Stortinget er det riktignok enkelte representanter som mener avgjørelsen er forhastet og at merknaden til vedtaket om at vi må se til Sverige og Danmark ikke er tatt hensyn til. Våre naboland Sverige og Danmark har gitt FM fornyet tillit og nettopp vedtatt å fortsatt beholde sitt FM-nett.

Alene i klassen

Det er lett å tro at Norge må henge med i utviklingen, og at vi ikke har så mye valg når vi går fra analog til digital radiodistribusjon. Men fakta er at det er ingen andre nasjoner i verden som har vedtatt slukking av FM-båndet. Norge vil i 2017 bli eneste nasjon i verden som har stengt sine FM sendinger. 

Norges FM-exit har gitt oss mye internasjonal mediedekning, noen mener vi er modige som tør å gå i bresjen, mens andre ikke kan forstå den totale overgangen. 

Er du interessert i å lese mer om argumentene mot slukking av FM-nettet så har flere forkjempere organisert seg på nettsiden lafmleve.no. Her kan du blant annet lese at enkelte kritikere hevder at DAB er utdatert - før det blir innført.

Kostbart

Det er to hovedargumenter for å slukke FM: Det er kostbart med parallelldistribusjon og store deler av FM-nettene står overfor et betydelig oppgraderingsbehov. Medieministeren viser til at dette koster rundt 200 millioner kroner i året. 

FM-nettet har begrenset plass, DAB skal gi lytterne ”mer radio” i form av bedre lydkvalitet og større mangfold i form av flere kanaler. 

Radio som sendes digitalt øker kanalmangfoldet og gjør radio mer kompatibel med andre digitale tjenester som nett og streamingtjenester, hevder Digitalradio Norge AS. Selskapet eies av NRK og P4 og har som hensikt å få overgangen til DAB så smertefri som mulig.

Det er kapasitet til 40 kanaler i dagens riksdekkende DAB-nett, på FM-båndet er det kun plass til fem riksdekkende kanaler.

Ikke helt stille…

Det finnes omtrent 230 lokalradioer i Norge, av disse regnes 23 som ”store”, og de omfattes av slukkevedtaket. 22 av disse kanalene er allerede på DAB. Men i en fersk stortingsmelding åpnes det for å gi lokalradioene en større grad av frihet, og fortsatt adgang til å sende på FM-båndet. Så helt stille på din gamle FM-radio blir det ikke…

Nybilkjøp?

Hva betyr nå alt dette for deg som privatperson? Først og fremst må du for all del ikke kjøpe deg noen form for radio som ikke har DAB+. Det gjelder uansett om det er en liten reiseradio eller et nytt hjemmekinoanlegg. 

Og skal du kjøpe deg ny personbil eller ny bobil må du ha DAB+ radio. Det er ikke alle produsenter som leverer DAB+ som standard til underholdningssystemet til personbiler, men da finnes det tilleggsutstyr som gjør at du kan lytte til digitalradio. Mer om dette i neste utgave. I dag leveres 74 prosent av nye biler med DAB+, det burde vært 100 prosent.

Utsett gjennomføringen!

– FM-nettet bør videreføres parallelt med DAB+ og ikke stenges før tidligst i 2019. 

Vi mener at en ufrivillig overgang fra FM til DAB og for tidlig slukking av FM-nettet i lille Norge er uheldig. Det er fortsatt nærmere 2 millioner kunder som kun har FM-radio i sin allerede kjøpte bil. Det er også fortsatt enkelte bilmodeller som ikke kan leveres med DAB-radio, spesielt blant nyttekjøretøyer. Som tidligere nevnt, har Norge liten eller ingen innvirkning på hva den internasjonale bilindustrien tilbyr. 

Dersom Norge slukker FM for tidlig, vil utenlandske bilister som ferdes her i landet uten DAB- radio i sin bil ikke få med seg trafikkinformasjon, viktige meldinger osv, sier Tore Lillemork, Teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening til Bobil & Caravan.

Dette er DAB i Norge

  • DAB  står for Digital Audio Broadcasting, og er en digital kringkastingsteknologi. 
  • Siste versjon av teknologien heter DAB+, og er den som brukes i dag.
  • Utbyggingen av det riksdekkende DAB-nettet ble ferdig i 2014 og kostet en milliard kroner i følge selskapet Digitalradio. Pr i dag er det montert 759 sendere som skal dekke 99,5 prosent av befolkningen. 
  • Regjeringen konkluderte i april 2015 med at hele Norge kun skal få digital nasjonal radio i 2017. 
  • Tradisjonelle FM-radioer vil ikke fungere etter dette, med mindre de har en DAB-modul.

DAB er ikke DAB+

Radioene som ble solgt før 2009 hadde bare «gammeldags» DAB. Deretter gikk man over til DAB+, som er en videreutvikling av DAB-standarden.

Første generasjon DAB-radioer kan ikke ta i mot DAB+-kanaler som NRK P13, P1+, Jazz og Radio 1. Har du en slik «gammel» digitalradio, kan du bare ta i mot NRK P1, P2, P3, P4, Alltid Nyheter, Klassisk, Radio Norge og Radio Rock.

De nye radioene støtter både DAB og DAB+. Dermed har du 22 kanaler å velge mellom, uansett hvor du måtte være i Norge. De fleste radioene støtter FM i tillegg, og noen skifter automatisk over om DAB eller DAB+ ikke er tilgjengelig, for eksempel i tunneler.

Meningsløs ressursbruk

Framtiden i våre hender synes det er meningsløst å kutte ut FM-båndet fra 2017. Det betyr skroting av millionvis av radioer, fullt brukbare radioer som både representerer et avfallsproblem og innebærer dårlig ressursutnyttelse. Det tvinger dessuten mange til å kjøpe nye radioer, og dette kommer på toppen av et allerede skyhøyt forbruk av elektroniske artikler. Nordmenn er på verdenstoppen i produksjonen av el-avfall, og jeg forstår ikke at myndighetene ønsker å bidra til ytterligere økning i dette forbruket. Det gir et høyt forbruk av verdifulle metaller og bidrar til miljøforringelse og utslipp.

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender

Svar:

Digitalisering gjøres først og fremst for å sikre at radio blir et skattet og viktig medium for nordmenn i mange tiår fremover. Men å slukke nasjonale FM-sendinger betyr ikke skroting av millioner av radioer. Alle gamle FM-radioer kan, nesten uten unntak, oppgraderes med en adapter. Dermed kan den gamle radioen leve et godt og langt liv i mange år fremover.

Det er også viktig å vite at man allerede i flere år har vært i en utskiftingsprosess og at utskiftningen nå har kommet langt. 58 prosent av norske husstander har i dag en DAB-radio hjemme, i bilen eller på hytta.  Digital radio er mye brukt og har vært det i lang tid.

En overgang til heldigital radio har også den hensikt å gi en god forbrukerveiledning, slik at folk ikke fortsetter å kjøpe nye radioer i et format som skal utfases. FM-andelen i norske elektronikkutsalg har vært relativt høy helt frem til nå.

Norge har i dag svært gode systemer for mottak av og behandling av elektronisk avfall. Vi føler oss derfor trygg på at uønskede radioer blir ivaretatt på en forsvarlig måte. I følge bransjen blir om lag 93 prosent av materialene i en radio gjenvunnet. 

Mari Hagerup, kommunikasjonssjef, Digitalradio Norge AS


Foto: Tore-GuribyDRN

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden