: Spania: Camping La Paz – dramatisk plass ved Biscaya (2) | Din Fritid

Spania: Camping La Paz – dramatisk plass ved Biscaya (2)

Kjører man fra Bilbao i Baskerland mot vest langs denne storslåtte havbukten, som heter Biscaya, kommer man til to provinser med navn Cantabria og Asturia. De strekker seg et godt stykke langs havbuktens sydlige strender.

Langs den cantabriske kystveien

Til La Paz

Man følger motorveien A 8 – Autovia del Cantabrico - fra Bilbao mot vest. Rett før Santander har man to valgmuligheter: å følge A8 rett gjennom byen eller å følge en sydlig rute langs E70. Med ekte sydlandsk forvirring heter den sydlige ruten en del av veien også A8, så det anbefales å holde seg til E70. På denne delen av ruten får man også et inntrykk av det nordspanske innland, der man har store høydedrag på både venstre og høyre side. Ved byen Torrelavega forenes den sydlige og nordlige ruten igjen. Nå kjøres det drøye 40 km langs A8, inntil denne opphører ved en liten flekk ved navn Bustio. Nå er det motorvei - Crtra del Cantabrico - videre langs den cantabriske kysten. Etter snaue 11,5 km vil du finne et skilt til Camping La Paz, som peker mot høyre. Herfra krysser du jernbanelinjen og kommer inn på en veldig smal vei, og destinasjonen er nådd.

Resepsjonen til La Paz Camping

Camping La Paz

Ved ankomst til Camping La Paz kan man se at veien bak resepsjonen hever seg med en uhyggelig stigningsgrad (opp til 21 %). Det er nå ikke mye å være nervøs for, men man gjør klokt i å stoppe litt før den lille kløften, der en bro fører over til resepsjonsbygningen. Mens du sjekker inn, vil den kyndige hjelperen på plassen koble campingvognen din av kroken. Det neste du ser, er at campingvognen din forsvinner oppover bakken.
Er du først kommet opp på denne ”hyllen”, får du også en forklaring på hvorfor det er nødvendig med alle disse foranstaltningene. Campingplassen ligger i en kjempemessig gryte, nesten som i et amfiteater, der scenen er Biscayabukten med dens evige store bølger. Tomtene snor seg oppover skrentene, slik at så godt som alle har en formidabel utsikt over havet.

Utsikt mot sanitetsbygning, restaurant, campingterrasser og havbukt

Minst halvparten av tomtene er bare tilgjengelige for teltcampere. Det sanitære utstyret har fire stjerner og restauranten har en beliggenhet, som må kvalifisere til syv stjerner. Som det seg hør og bør, så serveres det ferske fiskeretter. Nyt dem til en gunstig pris med en utsikt, som ikke fås bedre.

Der er plassert utendørs oppvaskkjøkkener og grillplasser rundt omkring på plassen.

I resepsjonen snakkes det utmerket engelsk, og du får en lettfattelig forklaring på hva du skal gjøre. De fleste får beskjed om å kjøre opp til restauranten og her vil den vennlige hjelperen vente på deg – og nok en gang forsvinne med campingvognen din.

De Cantabriske fjellene hever seg som en mur i solnedgangen

Vakker utsikt og Caminoen

Det er ikke bare utsikt over havbukten, men også mot de Cantabriske fjellene, som akkurat fra dette stedet viser seg fra sin vakreste side. Om dagen lyser de grønt i mange nyanser, i gråvær ser de truende ut, og om kvelden lyser de vakkert i det gylne lyset.
Det er åtte km til den vakre kystbyen Llanes og selve campingplassen er omgitt av en rekke landsbyer, bl.a. Vidiago og Pendueles.

Veien mellom disse byene er en sti. Det er Caminoen, eller bedre Camino de Santiago de Compostela. Her langs med kysten heter stien Camino Norte, den nordlige ruten. Den er ikke så trafikkert som Camino Frances. Men vil man måle krefter på en mindre del av denne turstien kan man gå de åtte km til Llanes eller til de nevnte landsbyene – og tilbake til basen på campingplassen La Paz.

Les mer her www.campinglapaz.eu og www.llanes.com