: Spar på strømmen i bobilen | Din Fritid

Spar på strømmen i bobilen

Som nybakt bobilist er det lurt å konsentrere seg om å spare på strømmen, ikke investere i den ene strømforbrukeren etter den andre. Det finnes mange råd for å bedre mengden strøm vi har til disposisjon.


Som nybakt bobilist er det lurt å konsentrere seg om å spare på strømmen

Å reise fra stikkontakt til stikkontakt krever litt planlegging

Strøm i bobil er et uuttømmelig tema. Hvis viten om strøm ikke er din sterkeste side kan det hele bli nokså forvirrende. Vi skal gjøre et nytt forsøk på å forenkle saken noe, litt basisviten er greit å ha. Dette dreier seg selvfølgelig om korttids opphold uten å kople seg til 230V. Vi som har opplevd å gå tom for strøm føler oss passe hjelpeløse når alt i en moderne bobil er dødt og både lys og vann er borte. Selv om for eksempel varmeovn og kjøleskap kan drives av gass når vi står stille, overvåkes dette elektronisk og fungerer ikke uten strøm. Mange føler derfor at det er tryggest å stå tilkoplet strøm selv om de mister dermed noe av friheten. Å reise fra stikkontakt til stikkontakt krever litt planlegging.


Jo mindre strøm du bruker, jo lengre varer batteriene

Strømbeholdning

I utgangspunktet får vi strømmen fra bobatteriet bak i bilen. En bobil i volumklassen har et batteri på noe rundt 90Ah, da kan du teoretisk ta ut én ampere i 90 timer. Men et batteri gir sjelden det som det er oppgitt til, og for full effekt kreves det at batteriet er 100 prosent oppladet. Den enkleste måten å øke strømbeholdningen på er å skaffe et ekstra batteri. Skaffer du et batteri til skal det være av samme typen og størrelsen og helst skal det «gamle» batteriet ikke være stort eldre enn det nye. Kjøper du ny bil er det lurt få satt inn et batteri til med det samme. Er det en eldre bruktbil er et godt tips å bytte det gamle batteriet til to nye, like batterier. Siden batterier veier en del er det å øke antallet ytterligere er ikke så aktuelt på grunn av tyngden. Med to nye batterier kan du ha en kapasitet på nærmere 200Ah. I større bobiler i luksusklassen er det selvfølgelig også større batterier, her spiller tyngden ikke så stor rolle. De fleste har i dag hørt om lithiumbatterier. De gir mere strøm ved samme tyngde, men prisen er betydelig høyere. Derfor er de er foreløpig ikke så aktuelle for oss gjennomsnittsbobilister. Kort sagt, øk kapasiteten ved å ha to batterier til bilens bodel.


Om sommeren kan strømforbruket holdes nede på et minimum

Forbruk

Det er en selvfølge men vi nevner det allikevel; jo mindre strøm du bruker, jo lengre varer batteriene. Noen velger å montere en kraftig inverter som gjør 12V likestrøm om til 230V vekselstrøm. De kan da drive en mikrobølgeovn eller en kaffetrakter for 230V eller andre apparater slik vi er vant til hjemme. Gjør du dette vil du imidlertid kunne tømme bobatteriet på noen minutter. Her må vi velge, dette er ikke måten å reise på, uavhengig av strømtilførsel utenfra. I alle moderne bobiler kan du lese av bobatteriets spenning mer eller mindre nøyaktig. Men du kan ikke lese direkte hvor mye strøm du fortsatt har til disposisjon. Blant annet synker spenningen flere tiendeler om plutselig vannpumpen eller en annen stor strømforbruker starter opp. Et amperemeter viser derimot hvor mye strøm som går ut fra batteriet eller som går inn på batteriet (ladning). Strømforbruket varierer enormt med årstidene. Om vinteren kommer mørket tidlig og bruk av lys i bilen øker kraftig. Videre vil bruk av varmeanlegget gi et kontinuerlig strømforbruk. Stort sett vil lengre opphold i bilen i mørketiden gi mer bruk av strøm og er du fersk i gamet, så sørg for tilkopling av 230V. Om du går tom for strøm og varme blir det nok en uforglemmelig bobiltur. Også spillvannstanken varmes ofte med 12V i kuldegrader. I sommerhalvåret er dette ganske annerledes, og strømforbruket betydelig mindre. Varmen brukes kun sporadisk og det er mindre behov for lys. De største forbrukerne da er ofte PC og TV. Vi skal ikke prøve oss rådet at du for eksempel kan lese en god bok isteden, men å redusere bruken av TV og PC vil selvfølgelig spare batteriet. Om sommeren kan strømforbruket holdes nede på et minimum, da kan du stå i flere dager uten tilkopling til 230V.


Dynamoen i bilen har god kapasitet gjerne 100A eller mer. Dette skal forsyne kjørelyset, tenning o.s.v. med strøm, men det er mye til overs og det går til ladning av batterier

Ladning av batteriet

De vanligste laderne i en gjennomsnitts bobil gir rundt 20A. Det er tilstrekkelig for de fleste. Om du bruker mer strøm en kort stund hjelper batteriet til, og får dette tilbake når strømforbruket synker. Særlig om natten er strømforbruket ekstra lavt og batteriet fylles godt opp. Men også når vi ikke er tilkoplet 230V kan batteriet lades. Dagens bobiler er ikke bygget for dette og det må brukes utenfor bilen. Aggregatet avgir lyd og eksos og det er litt primitivt å rigge og starte opp. Det må også gå en stund da ikke hele kapasiteten kan sendes rett inn i batteriet. Ladningen skjer via en lader med mindre kapasitet enn aggregatet. Det er to andre muligheter, solcellepanel og brenselcelle. Solcellepanel er et velkjent virkemiddel, lydløst, gratis i drift og alltid klart til innsats. Det vedlikeholdslader batteriet når bilen ikke er i bruk og tilfører strøm under en reise. En liten hake er at det må ha solskinn for å lade maksimalt, er det overskyet er ladningen beskjeden. Likevel er slike panel en god investering. Om sommeren kan to slike panel av vanlig størrelse holde tritt med strømforbruket om du selv holder forbruket nede og sola stadig titter fram. Relativt nytt er brennstoffceller. Efoy som går på metanol, har vært på markedet noen få år. Nytt nå er Trumas Vega som går på bilens gassanlegg. Den kan levere hele 20A lik laderen fra 230V. Men prisen kan avskrekke de fleste, rundt 60.000,- kroner. Den minste Efoy ligger på rundt 25.000,- kroner og gir 3,3A. Dette høres lite ut, men husk, det gir den kontinuerlig døgnet rundt om nødvendig. På automatikk starter den når spenningen på anlegget kommer ned på et lavt nivå og lader så opp. Når batteriet er ladet, slår den seg av. Men om ønskelig kan den kjøres manuelt, og må batteriet ha strøm starter du Efoyen og lader så mye som nødvendig. Fordelen med dette er at du vet du kan gamble med strømforbruket. Holder du å gå tom for strøm starter du bare Efoyen. De større utgavene leverer en ladestrøm på 6 og 8,8 ampere.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden