Triganogruppen: En kjempe i europeisk bobilindustri
Det finnes to giganter i produksjonen av bobiler i Europa, Hymer og Trigano, og de er omtrent like store. Bobil & Caravan har vært på besøk hos Trigano i Italia og sett på deres produksjon.
Mange merker
Storaksjonær i Triganogruppen er Francois Feuillet. Hans siste ervervelse til konsernet var SEA-gruppen. Som igjen representerer bobilmerkene Mobilvetta, Mc Louis, Elnag og tidligere Miller. Fra tidligere rår han over merkene Challenger, Chausson, Ci, Roller Team, Arca, Notin, Autostar, Benimar, Auto-Trail, Eura Mobil og Karmann Mobil. De siste to merkene er biler man forbinder med tradisjonell tysk bobilproduksjon. Men de eies av mer eksotiske Trigano selv om de jobber selvstendig og med tysk profil. Fordelen med mange fabrikker under samme paraply fikk vi se under et besøk hos Trigano Vans i Atessa i søritalienske Val di Sangro. De fleste bobilfabrikker har campingbusser eller innredede kassevogner på programmet. Men produksjonen av disse er så liten at Trigano har lagt denne til en egen fabrikk som ligger nesten vegg i vegg med Fiatfabrikken i Atessa. Her produseres for tiden 1200 enheter i året av merkene CI, Roller Team, Challenger, Chausson, Autostar, Benimar, Eura Mobil og Karmann Mobil. Karmann har et større utvalg campingbusser, bare de som er basert på Fiat Ducato lages her.
Historien
Vi tar med litt historie. CI eller Caravans International var opprinnelig et engelsk selskap som produserte campingvogner. I 1976 åpnet de en fabrikk i Italia nær Monza. I 1978 ble et utsalgssted opprettet i Toscana. Så i 1983 overtar en italiener virksomheten i Italia, og i 1985 starter han også bobilproduksjon. Tre år senere avvikles caravanproduksjonen, og man konsentrerer seg om bobilene med navn som Riviera og Granduca. I 1999 kjøper Trigano 90 prosent av CI, og året etter kommer bilene ved navn Roller Team. Året etter samles produksjonen i anlegget i Cusona utenfor Poggibonsi der Roller Team og CI lages i dag.
Til glede for nordboere
Triganos nyervervelse SEA ligger i byen Poggibonsi, kun få kilometer fra Triganos egen fabrikk. Sikkert praktisk for logistikken ved framtidige innkjøp. På fabrikken fikk vi en omvisning i produksjonen. Det fabrikken spesielt satser på, er tilpassing til vinterbruk. De har utviklet noe de kaller EXPS som står for Exstreme Protection System. Det gjelder egenskaper for vann, sol, snø og støy. Eller snarere egenskaper mot dette og omfatter isolerte og oppvarmede tanker, avløpsrør og tappekran for spillvann. Videre er hjulbuer og trinn ved inngangsdøren bedre isolert. Gardinen i førerhuset er laget av dobbelt stoff, der det ene er ekstra isolerende. Truma bidrar med sin Duo Controll der det koples automatisk over fra den første gassflasken til reserveflasken når den første er tom, og regulatoren har et lite varmeelement der gass i væskeform går over til gass. Videre benyttes Trumas Frostcontrol som sikrer at boileren i kombivarmeren ikke fryser i kaldt vær. Som ekstrautstyr kan det leveres teppe i bodelen med elektrisk varme og det samme i førerhuset. At varmeren Truma Combi 6 EH kan leveres behøver vi kanskje ikke nevne, da dette vanligvis er standard i Norge. I en kuldekammertest ble to biler plassert med åpne luker, vinduer og dør i et rom med minus 15 grader. Der sto den over natten og ble grundig nedkjølt. Neste dag ble bilen lukket og varmen satt på fullt. Etter tre timer nådde temperaturen i bilen 20 grader. For dette har EU laget en norm (EN 1646-1) der kravet er samme resultat på fire timer. Dette klarte CI-bilene med god margin. At dermed bilene egner seg bedre til vintercamping enn konkurrentene, skal vi ikke påstå. Men vi ser at søreuropeiske produsenter av rimelige bobiler satser på mer avansert teknikk for bruk i kaldt vær. Det gleder oss.
Produksjonen
Selve produksjonen var ingen stor overraskelse for de av oss som har sett noen fabrikker tidligere. Førerhus med chassis gjøres klar hvorpå gulvet kommer på plass med slanger, kabler og rør. Hjelperammer og stålrammen til beltene i baksetet monteres. Så kommer møblene på plass med alskens tekniske detaljer. Til sist kommer veggene og så taket. Noen bilder fra monteringen tar vi med for å illustrere. I neste nummer tar vi for oss monteringen av Trigano Van.