Kvalitet på hjul
Fra å starte som en produsent av campingbusser og innredede kassebiler i 1979 har Carthago nå etablert seg som en av de ledende produsenter av integrerte og halvintegrerte bobiler i det øvre kvalitets-segmentet.
Premium Klassen
Det er i denne premium klassen de ønsker å være på toppen selv om de også i fjor kastet seg inn i kampen om bybobilene, med etableringen av van-modellen Malibu. Med tysk perfeksjonisme og grundighet i bunnen har Carthagos leder Bernd Wuschack gjort Carthago til en produsent som mange i markedet oppfatter som spennende. Under presentasjonen av årets nyheter i Bayern hvor Bobil & Caravan var tilstede var interessen og forventningene til 2015-modellene stor blant de mange frammøtte. Selv om markedet i Europa fortsatt er anstrengt er det klare tegn på at det er bedring i sikte. Det tyske salget er på vei opp igjen etter noen magre år. Selv om halvparten av deres 850 ansatte nå arbeider på fabrikken i Slovenia er det i Aulendorf i Tyskland deres hovedkvarter ligger. Av de rundt 2700 enhetene som ruller ut av Carthago samlebåndene sist år ble godt over halvparten eksportert til 100 forhandlere rundt om i Europa. Blant disse er også Norge godt representert. Og selv om Bernd Wuschack er godt fornøyd med sine forhandlere her hjemme er han alltid på jakt etter nye, kunne han fortelle på pressekonferansen.
Ny Chic c-line
Årets største nyhet fra Carthago er en ny generasjon Chic c-line som første gang ble lansert i 2004. En banebrytende helintegrert bobil var c-line den gang, og har vært den tyske produsentens mest suksessrike modell. Og nå ti år etter er det duket for en betydelig oppgradering. Den har fått ny og tøff front med en markant grill som nok vil skille seg ut. En forbedring i synsfeltet for fører er også noe som bidrar til økt sikkerhet. En helt ny konstruksjon av det sju centimeter tykke doble gulvet gjør bobilen både mer stabil og sterkere - samtidig som det er lettere. For vekt er naturlig nok alltid en faktor som produsentene er opptatt av. Inne i den nye modellen One finner vi helt ny lyssetting som understreker det faktum at du befinner deg i en premium-klasse bobil. Sittegruppen er lys med et ekstra lite rom under det ene setet og senkesengen som måler 1,95 x 1,6 meter er godt integrert i taket. Interiøret er for øvrig solid forseggjort og oser av luksus. Kjøkkenet har masse skapplass, eget skap for avfall, smalt høyskap med trådhyller, og ned fra overskapet senker du din nye kaffemaskin. Baderommet er også romslig med separat dusj på den ene siden og toalett med vask på den andre. Under den doble sengen finner vi en skyvedør med tilgang til den store garasjen under. Med 170 liter vanntank og to 80 Ah batterier kan du trygt fricampe uten å gå tom for strøm. Om modellen blir en ny bestselger gjenstår å se, men Carthago har laget en bobil som oser av luksus med masse flotte detaljer til en fornuftig pris.
C-tourer
For sesongen 2015 har Carthago ikke mindre enn åtte modeller i c-tourer serien. Serien går fra fra 142QB med en lengde på 6,77 meter til toppmodellen 150 med en lengde på 7,43 meter. I alle modellene har du tre sengeløsninger å velge mellom, tverrstilt dobbeltseng, enkeltsenger eller midtstilt dobbeltseng (QB). Du kan også få som tillegg senkeseng fremme. Uansett hvilken sengeløsning du velger er soverommet innbydende med god belysning og hyggelig atmosfære. Baderommet har separat dusj og med døren til bo-delen lukket har du et omkledningsrom i god størrelse. C-tourer er kun 2,12 meter bred og en av de letteste bobilene i premium-klassen på markedet. Du har åtte utgaver å velge blant hvor alle er bygget på Carthagos nye vekt-besparende doble gulv. Modell 143 med enkeltsenger har nå flyttet kjøleskapet fra under den ene sengen til motsatt side av kjøkkenbenken. I arbeidshøyde har du nå bedre tilgang til dette nå 160 liter store kjøleskapet. Og fortsatt måler modellen kun 6,95 meter.
Malibu
Med etableringen av van-modellen Malibu i fjor ønsket Carthago å gå tilbake til sine røtter hvor det hele startet for 35 år siden og kunne tilby en van-modell. Et segment som er betydelig i Europa og som utgjør ca 35% av totalt solgte bobiler på kontinentet. Andelen er ikke like høy her hjemme, men det er stadig flere som får øynene opp for denne meget praktiske bobil-typen. 2015-modellen av Malibu bygger på Fiat Ducatos nye chassis og leveres med 130 hk motor. Du har nå tre ulike modeller å velge mellom, Malibu 600 med tverrstilt dobbeltseng bak, Malibu 640 med langsgående enkeltsenger og den helt nye Malibu 600 DB med to dobbeltsenger bak med plass til 4 personer. Kjøkkenbenken har tre gode skuffer, to kokebluss - og vask. I toalettrommet har du mulighet for å skyve toalettet delvis inn i veggen for å frigjøre plass. Her finner du også dusjvegger som gjør at du slipper unna dusjforheng som ikke egner seg spesielt godt på et så lite rom. En spennende modell for deg som ønsker en bobil du kan parkere på en vanlig parkeringsplass.
Carthago City
For et år siden flyttet Carthago inn i splitter nye lokaler i Aulendorf , syd i Tyskland. Her i Carthago City har de etablert et flott senter hvor de har sitt hovedkvarter - og hvor de også produserer de største linerne sine. – Vi er stolte av vårt anlegg her i Aulendorf hvor vi det første året har hatt hele 1750 overnattingsdøgn på vår tilrettelagte bobilparkering her på området, forteller administrerende direktør Bernd Wuschack til Bobil & Caravan. Med opparbeidede plasser inntil anlegget med tilgang til både strøm og vann kommer våre kunder innom for enten service, prøvekjøre nye modeller eller bare ta en prat og titt i vår utstillingshall. Vi inviterer våre kunder til ulike event på fabrikken hvor de naturligvis også kan få en omvisning i produksjonen. På den måten vil vi ta vare på våre brukere, men får også selv mye god tilbakemelding fra de viktigste personene, nemlig kunden. Funker ikke bobilen for dem så må vi finne ut av det og gjøre noe med det. Vi er veldig opptatt av å komme tett på våre brukere og vi har alltid kunden i fokus, og med vårt nye Carthago City har vi muligheten for nettopp det, så er du i området er du hjertelig velkommen til oss, avslutter Bernd Wuschack.