Drømmebil for Hvermansen
Dethleffs Esprit I 7150 EB er en bil i øvre volumklasse, og det å heve seg over mengden er ikke enkelt. Her har Dethleffs klart det.
En bobil på 7,5 meter med en klassisk planløsning, som vanlig bygget på Fiat Ducato og integrert. Det er vårt utgangspunkt for denne utgavens bobiltest. Som normalt er testen gjort i Norge på en norsk-tilpasset utgave av modellen. Bak finner vi to enkeltsenger, lave. Ønsker du garasje for sykler finnes det, men sengene blir høyere. Det er da fortsatt 90 cm høyde over sengene. Foretrekker du frittstående dobbeltseng bak finnes det også, men ellers lik bil.
Teknisk dobbeltgulv
Vi må røpe mer av det bilen har å by på: Dobbeltgulv med Alde-varme er utgangspunkt for en god vinterbil. Bygget på AL-KO-chassis blir bilen lavere, og det reduserer totalvekten. Gode sengemål og lave senger gir et luftig og lyst soverom, og belysningen er det heller ikke noe å si på. Kjøkkenet er også godt dimensjonert, med masse oppbevaringsplass, flere finesser og stort kjøleskap med separat frys og stekeovn på toppen. Gulvet er flatt fra mellom sengene bak og fram til det flukter med gulvet i førerhuset. Utstyrslisten er lang på standard bil, men det er mulig å henge enda mer utstyr på bestillingen. Pris på standardbil er 1 225 000 kroner. En kurant pris for en bil som denne. Og som man kan forvente av en moderne bil i denne prisklassen; den er fri for treverk i konstruksjonen.
Teknikk
Dethleffs Esprit har elektrisk stigtrinn, og inngangsdøren er bred; 70 cm med effektiv åpning på 65 cm. Selvfølgelig med myggnett på innsiden. Det doble gulvet er oppvarmet med konvektorer, noe som gir frostfritt rom med lunk i det gulvet du går på. Begge tankene ligger delvis i det doble gulvet og delvis senket ned i isolerte kasser. Der har de egen tilførsel av varme fra Alde-pannen. Videre er det en varmeveksler til motorvarmen med egen sirkulasjonspumpe for motorens kjølevæske. Dermed kan Alde-varmeren varme opp motoren før oppstart, likeså kan motoren holde varme i Alde-systemet under kjøring. Aldevarmen har også konvektorer oppå dashbordet, noe som bremser kulderaset fra frontruten.
Vannsystemet har store tanker på henholdsvis 160 og 120 liter for fersk- og spillvann. Det er trykkvann med en avansert trykkpumpe fra Lilie. Tec Tower fra Dometic med stort kjøleskap med AES og separat frys - og med stekeovn på toppen. De fire skuffene i kjøkkenet har felles elektrisk låsing som låser automatisk når motoren startes. For god lufting har Dethleffs spandert syv takluker, blant annet på både toalettrom og i dusj. En viktig ting til slutt: Bilen leveres som standard med totalvekt på 4500 kg. 3500 kg totalvekt er ikke aktuelt.
Påbygg
Påbygget er trefritt, men ellers nokså konvensjonelt. Utvendig glatte alu-plater, så styrofoam-isolasjon og finérplater på innsiden. I hjørner og overganger er det benyttet polyuretanprofiler, og utvendig er det limte hjørnelister. På overside og underside av påbygget er det glassfiberplater for mekanisk beskyttelse. Utvendig er bilen lakkert hvit med noe dekor. Det er fire Polyvision-vinduer fra Polyplastic - fine vinduer med aluminiumsramme. Av de totalt syv taklukene er det en Maxi over sittegruppen.
Sidevinduene i førerhuset har enkelt glass. Ved bruk i kaldt vær bør isolasjonsmatter benyttes, for plisségardinene som følger med isolerer ikke så godt. Frontruten har tilførsel av varme fra Alde-pannen, likevel vil vi anbefale egnede isolasjonsmatter også her for å spare på fyringsutgiftene, selv om plisségardinene benyttes.
På undersiden finner vi AL-KO-chassiset og de to tankene som henger på undersiden. Spillvannstanken har elektrisk tømmespjeld som betjenes fra en bryter ved toalettkassetten. Innstigningen starter med et elektrisk stigtrinn. Trinnhøyden er 34 – 27 – 14 cm, som er greit nok. Døren fra Plastoform kjennes solid, og er som nevnt før bred og med vindu. Førerdøren kommer fra Hymer og fungerer utmerket, noe som ikke alltid er tilfelle.
Kjøkken
Kjøkkenbenken har buet front, og måler 110 x 57/85 x h 90 cm. Tre brede skuffer og en på siden i full høyde rommer mye, det utgjør hele benkens volum. Sammen med et høyt overskap er det godt med oppbevaringsplass. På benken er det tre bluss med delt glasslokk. Oppvaskkummen har et eget utslag for halvtomme kaffekopper, en smart detalj. Det er avtrekksvifte under overskapet, likevel er det spandert både luftevindu og takluke rett over.
På motsatt side står Tek Tower fra Dometic. Det er kjøleskapet RMDT 8555 på brutto 190 liter der 35 liter utgjør fryseskapet. På toppen står stekeovnen. Vi syntes kjøkkenet var velutstyrt med mye plass, spesielt oppbevaringsplass. Vifte, lufting, lys pluss fin design gir et kjøkken over gjennomsnittet.
Toalettrom
Som hos så mange andre i denne klassen er dusj og toalettrom plassert på hver side i forkant av soveværelset. Noe som går igjen er trangt toalettrom. Med døren igjen fungerer toalettet greit, men ikke vasken - om du ønsker å bøye deg ned. Lukker du opp døren stenger denne av fremover i bilen, videre er det en plissédør bakover mot sengene. Da kan det stenges av et avlukke mellom toalettrommet og dusjen, og plassen er bra.
Dusjen måler 65 x 80 x h 203 cm. Den har en sjalusidør som vanligvis skyves innerst i dusjen og en finerplate i bunn, noe som gjør dusjen til en del av rommet. Ta vekk platen, gå inn og trekk for døren - og det er klart for en dusj. Sjalusidøren fungerer utmerket og dusjen virker funksjonell.
Toalettrommet har toalett av typen Thetford C 260, og har akkurat den plassen den trenger på sidene. Vasken har en fin sort benkeplate mens selve servanten er hvit, noe som ser bra ut og er praktisk. Over vasken er det tre veggskap med speil i veggens lengde. Sammen med et lite skap under vasken er det tilstrekkelig oppbevaringsplass. Skapdørene og veggen mot soveværelset har speil- det gir romvirkning. Rommet måler 93 x 58/80 x h 203 cm med størst bredde ved toalettet. På veggen over toalettet er det to smale hyller som er dekorative, men vel ikke så praktiske. Rommet har takluke og tre takspotter, det er fint innredet og fungerer bra med åpen dør.
Senger
Enkeltsengene bak måler 210 x 85 + 195 x 85, som er mål over gjennomsnittet. Madrassene er 14 cm tykke og ligger på fjærende treribber. Det er skap under fotenden på begge sengene og det er klesskap på oversiden. Videre er det overskap på tre vegger - ikke noe å si på oppbevaringsplassen. Det er 40 cm mellom sengene og det er fylt ut med en madrass i en lengde på 120 cm. Og dette kan forlenges. Fra gulvet og opp til madrassen er det 68 cm. Dermed blir det god takhøyde over sengene, noe som gir rommet volum. Seks takspotter, lyslister og to lesespotter gir godt lys. Videre gir to luftevinduer pluss takluke luft og dagslys. Godt lys og god takhøyde gir et lyst og luftig rom vi tror mange vil sette pris på.
Senkesengen er manuell og trekkes lett ned. Når ryggene på forstolene først er lagt ned, vel å merke. Den måler 195 x 148 cm og har en åtte cm tykk madrass som ligger på fjærende treribber. Trukket ned følger det med gardiner på tre sider, også mot sittegruppen er det gardiner for å kunne trekke seg tilbake. Fra gulvet og opp til madrassen er det 120 cm, og videre opp til taket 86 cm - som er greit nok, selv om stige er nødvendig. Stige følger også med, sammen med sikkerhetsnett for barn, takluke og to lesespotter. Soveværelset bak imponerte oss!
Sittegruppe
Tradisjonell sittegruppe med L- sofa, sidesitter og to vendbare forstoler gir sitteplass til fem. Bordet kan skyves i begge retninger og måler 90 x 66 cm. Sittegruppen kan ikke res opp til seng. I baksetet er Alde-varmeren plassert, pluss vannpumpen og diverse. I sidesitteren fant vi sikringer og brannslokkeren. Ikke lurt å putte mye bagasje her - det vil skjule brannslokkeren som ligger på bunnen. Baksetet er relativt komfortabelt og forstolene er selvfølgelig bra. Integrert bil gir bra volum i fronten. Skrur vi på alt lys i taket blir det nesten i meste laget. Og den store takluken gir godt lys på dagtid. Igjen er betegnelsen «lyst og luftig» på sin plass.
Oppbevaring
Garasjen på testmodellen har ikke nok høyde for sykler, men er ellers romslig for den øvrige bagasjen vi oppbevarer her. Den måler 213 x 112/122 x h 83 cm. Det er luker på hver side og åpningene måler 104 x 75 cm. Garasjen har ikke adkomst innenfra. Klesskapene som henger over sengene bak måler 60 x 33 x h 80 cm og 52 x 58 x h 81 cm. Sammen med skapene under sengene og overskapene på tre vegger, er det flust med oppbevaringsplass for klær og annet på soveværelset. Badet har som nevnt tilstrekkelig med plass, mens kjøkkenet er overraskende romslig med nok av skapplass. Sammen med overskapene framme i bilen og et og annet skap eller rom andre steder er det god plass til feriebagasjen og enda mer.
Konklusjon
Vi synes Dethleffs har gjort en god jobb med denne bilen. Jevnt over har de lykkes der vi ofte har noe å pirke på. Men i bunn og grunn er dette en bobil som mange andre i denne klassen - det er detaljene som er bedre enn hos konkurrentene. Og den er ikke blant de rimeligste i klassen.
Vi likte
Automatisk låsing av skuffene når turen starter
Elektrisk fjernbetjening av spjeld på spillvannstanken
Begge gassflasker kan trekkes utenfor bilen.
Vi likte ikke
Det er lett å komme borti bryter for gråvannsspjeld når du trekker ut dokasetten
Brannslokningsapparat ligger vanskelig tilgjengelig i sidesitteren
Dethleffs Esprit I 7150 EB Grunnpris: 1 252 000 kroner Vist bil: 1 274 000 kroner Basisbil: Fiat Ducato Motor: 2,3 ltr. 150 hk Gir: Automatgir, 6 trinns Chassis: AL-KO lavt, lett Akselavstand: 430 cm Utv. mål: 760 x 233 x h 298 cm Totalvekt: 4500 kg Vekt kjøreklar: 3275 kg Nyttelast: 1225 kg Senger bak: 210 x 85 + 195 x 85 cm Senkeseng: 195 x 148 cm |
Toalettrom: 93 x 58/80 x h 203 cm Dusj: 65 x 80 x h 203 cm Kjøkkenbenk: 110 x 57/85 x h 90 cm Kjøleskap: RMDT 190 ltr. hvorav 35 ltr. frys Varme: Alde sentralvarme Vannvarmer: Integrert Vanntank: 160 ltr. Spillvannstank: 120 ltr. Toalett: Thetford C 260 Garasje: 213 x 112/122 x h 83 cm Gass: 2 x 11 kg Bobatteri: 95 Ah Reg. for: 4 personer Div: 4 vinduer, 7 takluker |