Hva med et palass?
I våre bobiltester har vi stort sett konsentrert oss om den store volumklassen, som de fleste bobiler tilhører. Denne gangen har vi tatt steget opp i den virkelige luksusklassen.
Å beskrive denne bilen er meget omfattende. Vi skal selvfølgelig ta for oss de vanlige bofunksjonene vi er vant til fra andre bobiler. Men her er det mye mer. Vi vil også påstå at kjennskap til og interesse for teknikk er en stor fordel, nesten et must. Her er det luftfjæring som kan betjenes manuelt for heving og senkning av bilen. Videre er det hydrauliske støtteben i alle fire hjørner som automatisk nivellerer opp bilen, og som kan brukes manuelt. Systemet for belysning og avlåsning av bilen er litt mer omfattende enn vi er vant til.
Ekte automatgir
Er du skuffet over Ducatoens automatgir, bør du prøve en Morelo bygget på Iveco med sin åttetrinns ZF automatkasse. Den girer silkemykt oppover og nedover gjennom sine åtte trinn, som en moderne personbil. Vi bør heller ikke glemme retarderen fra Telma, en elektromekanisk bremseinnretning som overtar opp til 90 % av bremsejobben og er nesten uslitelig. Det gjør skivebremsene lite brukt.
Hvordan er det så å kjøre en så stor bobil? Du venner deg fort til alle funksjoner. Her er det busspeil som sitter oppe foran. De finner du raskt. Styringen er meget bra. Luftfjæringen gir høy komfort og demper slag og risting som vi er vant til fra «vanlige» bobiler. Motoren med automatkassen er helt nydelig der vi glir av gårde i et moderat turtall. Bilens størrelse er en vanesak, bare husk det store overhenget bak ved manøvrering på trange områder!
Hvem kjøper en slik bil? Svaret på dette spørsmålet er nok sammensatt, men vi tenker den er mest egnet for folk som kjører mer enn tre uker i sommerferien. Her kan du bo over tid. Ikke minst er oppbevaringsplassen overdådig. Senger og sittegruppe er komfortable, men like viktig er at baderommet og kjøkkenet funger meget bra. Varme og kjøling, og ikke minst kapasitet på batterier og tanker, gir en bobil der du kan reise fritt og «fricampe» over lengre tid uavhengig av strøm og serviceinstallasjoner.
Det kan oppleves som at Din Fritids karaktersystem kommer til kort. Sammenliknet med «vanlige» bobiler vil en bobil i denne klassen lett få toppkarakter, noe som ikke minst prislappen indikerer.
Teknikk
Noe av teknikken er allerede nevnt. Det er relatert til selve bilen. Men mye interessant kan sies om teknikken i bodelen. Spesielt hva angår kapasiteten. 380 liter vanntank, 250 liter spillvannstank og 250 liter dotank holder en stund. I tillegg til 2 x 11 kg gassflasker er det en gasstank på 120 liter, som tilsvarer rundt 50 kg gass. Det holder også en stund. Det er to gel-batterier, hver på 210 Ah. Laderen er på 100 A og inverteren kan levere 2,2 kW 230 V fra batteriene. To solceller, hver på 100 watt, bidrar til strømforsyningen - særlig om sommeren. Alde sentralvarme har konvektorer plassert rundt om i hele bilen, også i dobbeltgulvet. Varmen kan reguleres individuelt på soveværelset. Videre er det varmeveksler som tar varme fra motoren og varmer kretsløpet til sentralvarmen, og bobilens varmesystem kan forvarme motoren vinterstid.
Påbygg
Bilen er hvit med sort dekor. Det er fem vinduer fra Dometic med innfelt aluramme. Veggene har 40 mm XPS styropor-isolasjon med aluminium på begge sider. Samme isolasjonen finner vi i gulv og tak, der gulvet har glassfiber på undersiden og taket det samme på oversiden. Det er dobbelt gulv som er oppvarmet, og i tillegg er det vannbåren gulvvarme i det øverste gulvet oppvarmet av Alde-pannen. Bakveggen er støpt i glassfiber, noe som gir mulighet for profilering av platen. Konstruksjonen er trefri, og alle sammenføyninger har polyuretanprofiler. Alt limes, ikke skrus. Seks takluker gir mye lys og luft: To store over sittegruppen, en Midi Heki på soveværelset, en Omnivent med vifte over kjøkkenet og to Mini Heki på toalettet og i gangen ved siden av.
Bilen er en Iveco Daily med en treliters 180 hk motor, og den tilfredsstiller selvfølgelig Euro 6 (med AdBlue). I utgangspunktet er det et originalt chassis som er tilpasset denne bilen. Det oppvarmede dobbeltgulvet på 42 cm høyde inneholder blant annet vanntankene og den store toalettanken.
I førerhuset har frontruten varmetråder. En elektrisk gardin fungerer som både solskjerm og gardin om natten. Under kjøring kan den ikke gå lenger ned enn til solskjermnivå. Sidevinduene betjenes elektrisk, og de har dobbelt glass. Verdt å legge merke til er at hele dashbordet er produsert av Morelo. Det er isolert hele veien, og hindrer kulderas - som man vil oppleve med standard-dashbord. Rattet kan enkelt tas av, noe som ellers ville ha hindret førersetet fra å kunne snus rundt. Gulvet er sammenhengende fra førerhuset og bak til soveværelset. Det er ikke innvendige luker i gulvet til kjelleren, men mange luker utvendig. Døråpningen er 67 cm bred, døren er solid og har vindu. En elektrisk trapp med to trinn fører opp til dørterskelen, og to trinn til fører inn på gulvet. Høydene er 28-23-27-21-20 cm, som er akseptable mål.
I denne bobilklassen er det vanlig at det kun er inngangsdør bak. Skal du fylle diesel må du ut bak og rundt. Det er noe uvant i starten, men ikke noe problem. Bilen er majestetisk med sin høyde på 344 cm og lengde 923 cm, bredden er holdt på moderate 240 cm.
Kjøkken
Kjøkkenbenken måler 134 x 70 x h 90 cm. Det er en skyllekum i tillegg til vanlig oppvaskkum og tre bluss. Benkeplaten er støpt med kummene integrert, ganske elegant. De tre kokeblussene har elektronisk tenning. I denne bilen hadde vi forventet avtrekksvifte, men det er en takluke med vifte av typen Omnivent rett over benken. Benken inneholder seks skuffer pluss bestikkskuff og et skap med todelt avfallsbeholder. I tillegg er det romslig overskap med hyller og åpne hyller under. Mye oppbevaringsplass, med andre ord. På motsatt side står kombinasjonen Tec-Tower fra Dometic, som består av kjøleskap, separat frys og stekeovn på toppen. Skapet er på 190 liter brutto, derav 35 liter frys. God belysning og stort luftevindu gir gode arbeidsforhold på kjøkkenet.
Toalettrom
Badet utgjør halvannen meter av bilens lengde, der vask og dusj står på den ene siden, toalettet i et eget rom og klesskap på motsatt side. Forover og bakover i bilen kan det lukkes av med doble skyvedører. Mellom rommet og sengene bak er det et klesskap på hver side. Her kunne kanskje døren vært plassert bakenfor disse skapene. Da hadde rommet blitt over to meter langt og klærne i rommet vært lettere tilgjengelig. Eget rom for toalettet kan kanskje virke unødvendig, men på dagtid kan det benyttes uten å stenge av de store skyvedørene. Rommet er uansett stort nok for toalettbruk, og for øvrig er badet meget bra ved bruk av vask og dusj. Toalettet er et keramisk vakuumtoalett med stor fast tank. Den flotte vasken har tre skuffer på undersiden og et tredelt glasskap på veggen over. På hver side av skuffene er det plass til å henge håndklær. På toalettet er det tørkestativ for håndklær tilkoplet Aldevarmen, og et lite veggskap.
Vaskebenken er gedigen, med stor vask og fine møbler. Likeledes er dusjen slik vi er vant til hjemmefra, med herdet glass. Dusjen måler 75 x 85 x h 206 cm. Med plassen over og under vasken for småting og tre store klesskap i umiddelbar nærhet, er oppbevaringsplassen meget bra. Videre er det bra belysning og to takluker her.
Soveværelse
Det er to enkeltsenger, som begge måler 198 x 83 cm, og det er en 15 cm madrass som ligger på fjærende plastelementer. Mellom sengene, ved hodeenden, er det et lite nattbord, og fra dette og nedover mellom sengene kan det legges en madrass i en lengde på 132 cm for større sengeflate. Det ødelegger imidlertid for den ellers elegante tilgangen til sengene. Uten denne madrassen kan du gå inn mellom sengene og sette deg midt i sengen. Komforten er tilsynelatende meget god i sengene, og du vil neppe savne sengen hjemme.
På hver side er det store luftevinduer, og takluken er av medium størrelse. Med andre ord er luftingen bra ved varme netter. Også takviften ved kjøkkenet kan hjelpe til med å trekke kjølig kveldsluft utenfra og inn over sengene ved at vinduene settes på gløtt. LED-spotter i taket og «pyntelys» på bakveggen frisker opp, likeså gjør to lesespotter over hodeenden av sengene. Det er to romslige overskap med hylle på sideveggene og bakveggen, videre er det en hylle under overskapet bak. Her er det plass til mye småtøy.
Sittegruppe
Sittegruppen består av L-sofa, sidesitter og to vendbare forstoler der L-sofaen og sidesitteren er forlenget, slik at syv personer til nød kan sitte rundt bordet. Det frittstående bordet kan skyves i to retninger. Det har en løs plate i midten, og størrelsen kan varieres fra 90 x 67 cm til 90 x 97 cm. Setene har god komfort med skinntrekk og flere løse puter.
I sidesitteren er det to store skuffer. I baksetet er den utvendige gasskassen plassert for 2 x 11 kg gass pluss annet. I taket er det to store takluker som gir mye lys. Når mørket faller på, overtar 17 LED-spotter i taket belysningen.
Den integrerte bilen har i dette tilfellet sløyfet senkesengen i førerhuset. Det gir et romsligere inntrykk med god plass og mye lys og luft. Sengen er erstattet med overskap rundt hele fronten. Det er godt med oppbevaringsplass her. Sittegruppen kan omgjøres til seng med målene 200 x 100/110 cm.
Oppbevaring
Her var det ikke mye å klage på. Garasjen måler 226 x 140 x h 136 cm. Det er skinner med øyne for stroppefester. Det er tilgang til batteriene, Aldepannen og vannpumpen. På badet er det tre store skap med hengeskap øverst og hyller under. De er 50 til 55 cm brede og 55 cm dype. Høyden fra gulv til tak er 206 cm. Over og under vasken er det plass til masse småtteri. Også kjøkkenet har bra med oppbevaringsplass. Videre er det «mengder» med overskap på soveværelset og framover i bilen: Her finner du diverse spesielle skap, blant annet glasskap for vinglass og skap for vinflasker ved siden av kjøleskapet. Det er skuffer i sidesitteren og til slutt flere rom i det doble gulvet, tilgjengelig utenifra. Meget bra!
Konklusjon
Skal du bo i en bobil over lengre tid, har du tilstrekkelig plass og komfort i denne bilen. Kjøkken og sanitærforhold blir nesten som hjemme. Du får med deg det du trenger og mer til. Store tanker og mye strøm gjør det enklere og ta seg rundt uten å planlegge i detalj. Og ikke minst: Det hele tar seg meget godt ut!
Tekniske data Morelo Palace 90 LS Grunnpris: 2 460 000 kroner Vist bil: 3 352 000 kroner Basisbil: Iveco Daily Motor: 3 ltr. 180 hk Gir: 8 trinns automatgir Chassis : originalt, modifisert Akselavstand: 510 cm Utv. mål: 923 x 240 x h 344 cm Totalvekt: 7 490 kg Egenvekt kjøreklar: 5600 kg Nyttelast: 1890 kg Senger bak: 2 x 198 x 83 cm |
Toalettrom: 220 x 200 cm Dusj: 75 x 85 x h 206 cm Kjøkkenbenk: 134 x 70 x h 90 cm Kjøleskap: Dometic RMDT 8555 190/35 ltr. + stekeovn Varme: Alde sentralvarme 5500 W Vannvarmer: Integrert Vanntank: 380 ltr. Spillvannstank: 250 ltr. Toalett: Dometic Toalettank: 250 ltr. Garasje: 226 x 140 x h 136 cm Bobatteri: 2 x 210 Ah Gel Reg. for: 4 personer Div: 5 vinduer, 6 takluker |