Skifte pære? Ingen sak! | Din Fritid
Skifte lyspære på halvintegrert Ducato bobil:

Skifte pære? Ingen sak!

På moderne biler kan det være fryktelig trangt å skifte pære. Så trangt at det oppleves som umulig. Derfor overlater mange dette til et verksted. Er du nevenyttig er ikke det nødvendig, her følger en oppskrift for halvintegrerte Fiat Ducato bobiler fra 2014 og nyere. Se separat sak for eldre modeller.

Vi som kjører Ducato-basert bobil er heldigere stilt. Særlig de som har modellen etter 2014. Der kan du ta ut hele lampen på et halvt minutt (ikke å anbefale uten trening). Er du på reise, ta med lampen inn, sett på radioen og lag gjerne en kopp kaffe - så er du klar til å skifte pære under komfortable omstendigheter.

En betingelse: Du må alltid ha med deg reservepære. I instruksjonsboken står de forskjellige pærene oppført med typebetegnelse. De viktigste pærene bør ligge i bilen: Nærlys, fjernlys, baklys og blinklys, for å nevne noe.

 

Siste modell av Ducato

I denne artikkelen tar vi for oss siste modell fra 2014. Modellen fra 2006 til og med 2013 kommer i neste nummer. Der er prosessen noe mer omstendelig enn det vi beskriver her. I denne omgang er det siste generasjon Ducato vi snakker om, og da mener vi det enkleste er å ta ut lampen - om du ikke har lang trening i å skifte disse i blinde. Du ser nemlig ikke der pæren sitter.

Først fjerner du den elektriske kontakten, skrur ut to skruer og så kan hele lampen løftes ut. Dette er i utgangspunktet meget enkelt, men bør gjøres langsomt og forsiktig, da det lett kan bli skader som for eksempel riper i glasset. Og hold den godt fast; å miste den kan koste noen tusenlapper. Se forøvrig bildene med tekst, som forklarer mye.


Til venstre: Her er det for trangt for å komme til pærene med lampen på plass.Til høyre: Den grå mansjetten vippes ut, og kontakten trekkes ut.

 


Til venstre: Skruene på lampen.Til høyre: Spesialskruen innerst.

 


Til venstre: Lampen skyves mot motorrommet.Til høyre: Pass opp for skarpe metallkanter (midt i bildet).

 


Til venstre: 8. Gummidekslene er fjernet og fire pærer åpenbarer seg. De to til venstre løsnes ved å dreie på dem, de andre to hovedlyspærene trekkes rett ut, sitter med klemmer. OBS, sjekk posisjonen nøye før de trekkes ut og det samme når de nye settes inn.Til høyre: 9. Klemmene som holder pæren.

 


Til venstre: Fra venstre: spylervæske, servoolje (med peilepinne) og frostvæske. Nederst til høyre: oljepåfylling (gul) og oljepeilepinne (rød).Til høyre: Skal det skiftes luftfilter så bytt skruene til lokket da de ruster lett (se tekst).

 


Til venstre: Dieselfilter.Til høyre: Denne sprekken under frontruten skulle vært tettet med skumgummi. Er det åpent her så tett med silikon.

 

Forsiktig med festene

På den elektriske kontakten sitter en grå plastmansjett. Denne må trekkes ut til siden (se bilde). Så dras kontakten av. Skruene er av typen Torx og størrelsen er 30. Skruen nærmest midten av bilen er en standard skrue, mens den ytterst har en plastforlengelse da gjengene for skruen sitter dypt. Vi anbefaler ikke å skru med drill. Her skrur du i plast og det er lett å ødelegge festene med en skjevt montert skrue. Fest først skruen med fingrene og benytt så skrutrekker med håndkraft.

Når skruene er av, må lampen trykkes mot midten (se bilde) og løftes. Vær forsiktig i bakkant der plasten lett kan skrape mot den skarpe blekkanten. Ta lampen ut og med til et behagelig sted for pæreskift.

Disse pærene sitter ikke festet med en ståltrådbøyle slik vi er vant til. Pærens mansjett trykkes inn mellom to klemmer som holder pæren. Motsatt er det bare å trekke pæren ut. Dette gjelder bare hovedlyset - de andre pærene vris og trekkes ut. Vær nøye med å få pæren i riktig posisjon.

En ting som er viktig er at lampen må være tett. Ta gummidekslene forsiktig av og på ved montasje, og vær nøye med å få dem ordentlig på plass. Når pæren(e) er skiftet gjør vi som det ofte står i verkstedhåndbøkene: «Montering foregår i omvendt rekkefølge». Er det antydning til rust på skruene så ha på litt olje, gjerne motorolje. Og det var det.

 

Når vi først…

Når vi først er i motorrommet er det greit å ta en titt på noen andre ting også. Til venstre i motorrommet (sett forfra) finner du påfylling av spylervæske, men ved å løfte av et deksel også servo-olje og kjølevæske. Bremsevæske finner du lett synlig til høyre (foran føreren). Det er lurt å sjekke disse regelmessig - særlig kjølevæske og bremsevæske bør du ha kontroll på. Servo-oljen utvider seg med temperaturen, så ikke etterfyll med kald bil. Denne er vanligvis i orden og trenger ikke etterfylling mellom servicene. Vær nøye med å fylle riktig væske på riktig sted, gjør du feil kan det koste penger, om ikke annet på verksted for å skifte ut væsken. Vi har hørt om en bobileier som helte feil væske på en automatgirkasse. Regningen kom på rundt 50 000 kroner. Så finner du flere beholdere for væske, er det bare å ligge unna!

Luftfilteret ligger i en stor beholder under lampen på høyre side. Skruene ruster lett. Verksted vi har vært på bytter gjerne skruene med rustfrie terrasseskruer for å unngå problemer med å skru de ut i fremtiden. Rett bak på veggen finner du dieselfilteret, som også er lettere å skifte med lampen ute. Pollenfilteret har tilgang fra midtseksjonen på dashbordet inne i bilen. Om det er koppholdere her er det en skrue under gummien i en av koppholderne og to skruer oppe bak to små plastdeksler. Innenfor er det nok et deksel som må skrus av. Pollenfilteret renser luften som kommer ut av dashbordet, kaldt som varmt.

Sjekk i samme slengen dreneringen av rennen i underkant av frontruten. Denne må være åpen! Kontroller også at skjøten på plasten under vinduet er tett (se bilde). Om ikke så bruk silikon.

Vi takker Petter på RSA Bil i Ski for god hjelp og innføring i skifting av pærer.

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden