Ny Sprinter - også for bobiler
Selv om Fiat har en eventyrlig høy markedsandel som leverandør av bobilchassis, finnes det flere gode konkurrenter. Blant dem er Mercedes, som nylig lanserte en ny og høyteknologisk utgave av sin Sprinter.
Det slås på stortromma når Mercedes skal vise frem sin nye Sprinter: Dette er verdens første kontinuerlig oppkoblede varebil, og det er så mye elektroniske assistenter at modellen i fagpressen har blitt kalt «en eneste stor kjørecomputer» med hjul og motor. Nye Sprinter er nå klar for bestilling, og de første modellene vil kunne leveres i juni i år.
Mercedes gjør det veldig klart at de ønsker å satse på bobil-markedet i form av å gjøre nye Sprinter attraktiv som chassis for bobiler. Blant annet vil den komme med forhjulsdrift for lavere egenvekt. Men modellen vil også leveres med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Lavere gulv gir åpenbare fordeler, som lavere tyngdepunkt og lavere trapp/stigtrinn. En annen ting bobilprodusentene vil sette pris på er at drivstofftank og alle andre hovedkomponenter er plassert i eller under førerhuset - for å frigjøre plass til bobilpåbygget. Produsenten har også gjort det enklere å integrere bildelens og bodelens elektronikk, slik vi har sett det på enkelte 2018 modeller fra Hymer, som er basert på forrige generasjons Sprinter. Man kan få oversikt over nivå på tanker, batteri og mye annet på dashbordet. Som standard kan man også koble smarttelefonen opp mot Mercedes Sprinter, og lese av eller styre funksjoner som varme og lignende. Det er foreløpig uklart hvilke bobilprodusenter som vil bruke det nye chassiset, men vi er sikre på at den vil dukke opp på flere 2019-modeller. For eksempel Hymers toppmodell: S-klasse.
eSprinter
Dagens Sprinter-modell har vært på markedet siden 2006. Flere enn 3,4 millioner enheter av de to første generasjonene Sprinter er produsert og levert til 130 land. Takket være den avanserte teknologien vil nye Sprinter bli den mest effektive modellen fra Mercedes-Benz Vans, sier dr. Ulf Zillig, som er Sprinter-prosjektleder i selskapet.
Mercedes har den siste tiden investert utrolige 2,5 milliarder euro i produktutvikling, salg og ettermarked den siste tiden. Noe av dette er brukt på å utvikle en elbil-utgave av nye Sprinter. Denne vil lanseres i løpet av 2019, og Mercedes jobber med å få opp infrastrukturen rundt lading, spesielt på det tyske hjemmemarkedet. Mercedes oppgir at denne el-kassebilen først og fremst er beregnet for bysentre, noe som naturlig nok har med rekkevidden å gjøre. Det betyr at det nok sannsynligvis vil drøye enda en stund før vi får el-bobiler.
Mercedes Sprinter 2018-modell
Kan leveres i tre ulike akselavstander
Totalvekt opp til 5,5 tonn
Dieselmotor på opp til 184 HK
Ekte automatgir kan leveres til alle motoralternativer
Sprinter kommer med 3.0 liters V6 turbodiesel med 400Nm dreiemoment.