Glattkjøring 2015: Med huset på hjul

Han har flere mil på veien enn de fleste, både med personbil, vogntog og ikke minst med campingvogn. Oddvar Sørby er en ekte caravanist med 35 års erfaring.


Oddvar Sørby er en meget erfaren caravanist som fikk prøvd seg skikkelig på glatta med sin BMW og en Cabby vogn. Foto: Tore Afdal

På banen

–Hvilke forventninger hadde du til glattkjøring med campingvogn? – Jeg var spent på å teste ut hvordan vognene ville oppføre seg på banen. Regnet med at de ville gå ”veggimellom”. Men det gikk bedre enn jeg trodde. – Den første øvelsen var å bli kjent med underlaget og gjøre en nedbremsing på rett vei, hvordan gikk det? – Kjøringen rett frem skapte ikke de store overraskelsene, ekvipasjen ”seilte” stort sett rett frem. Men ved litt rattutslag dro vogna ut. Mer spennende ble det ved unnamanøver: Det gikk greit i hastigheter opp mot 40-45 km/t. Campingvognen dro da ut, men lot seg lede gjennom kjeglene. I 50 km/t kom vogna bakfra for fullt og dro med seg et par kjegler. Nødoppbremsing og unnamanøver i en slik hastighet ville nok skapt problemer på isete vei, med stor risiko for ulykke. – Hva med å kjøre i glatt sving? – Svingkjøring gikk greit, jeg kjente at vogn og bil dro utover ved rundt 45-50 km/t. Jeg ville nok ikke kjørt så fort på glatt vei på vinteren. At øvelsen gikk så bra, skyldes stabilisatorkoplingen på vognen, og i enda større grad alle de elektroniske hjelpemidlene på en moderne bil, som ABS, DTC og antispinn. Jeg prøvde å øke farten, svinge ut og provosere litt forsiktig mens jeg var ute på “glatta”, men det var ikke bilen villig til. Det hadde nok gått annerledes om jeg hadde koplet ut alle hjelpesystemer. Det skal sies at svingen var krapp og jeg hadde ikke ønsket å kjøre noe fortere i svingen selv på tørt sommerføre.


Oddvar Sørby fikk prøvd ut sine kjøreferdigheter i praksis på glattkjøringsbanen på Rudskogen. Foto: Tore Afdal

Erfaren

– Hvilke råd vil du gi andre campingvognførere? – Ta det med ro! En så liten hastighetsforskjell som fem kilometer i timen kan utgjøre forskjellen på om du klarer en nødmanøver eller ikke. Små toleranser kan gi veldig store konsekvenser. – Hva har du lært etter en tur på glattkjøringsbanen? – Dette var veldig lærerikt for meg, og noe jeg vil anbefale alle å prøve. Med litt trening og fartstilpasning er det ikke noen grunn til å la vær å dra på campingtur med vogna på vinteren, det går langt bedre enn jeg hadde trodd på forhånd!


Oddvar Sørby

Fakta

Oddvar Sørby (67 år, 2015)

Førerkort fra: 1966

Klasser: De fleste for både lette og tunge kjøretøy

Personbil: BMW 5-serie

Campingvogn: Bjølseth 6-meter og Cabby Cayenne 7-meter (benyttes også som kjørevogn)

Caravanerfaring: Har hatt seks skandinavisk-produserte campinvogner de siste 35 år

Kjørelengde: Har kjørt mye bil både i inn- og utland. Tipper det er snakk om rundt tre millioner kilometer

Uhell? Nei, det har gått greit

Nødbrems: Nei, heller ikke det.

Kjører du på vinteren? Nei, men høsten er flittig brukt

Utfordringer på tur: Lange nedoverbakker kan jeg oppleve som et problem på grunn av varmegang på bremsene.

 

Med litt trening og fartstilpasning er det ikke noen grunn til å la vær å dra på campingtur med vogna på vinteren, det går langt bedre enn jeg hadde trodd på forhånd!

Oddvar Sørby

 

På forsiden