Hvordan kjøre sikkert på glatta?

Vi samlet tre sjåfører med så mye erfaring at de alle har rukket å få kloke grå hår på hodet. Men det ble definitivt ikke noe gubbekjøring denne høstdagen på NAFs øvingsbane på Rudskogen. Vi har sjekket kjøreegenskapene til flere bobiler og campingvogner på glatta!


Tre testførere: Truls Farner, “kartleser” Line-Lise og Oddvar Svendsen, Even Sørensen fra NAF og sjåfør Bjørn-Arild Rake. Foto: Tore Afdal

Lite fokus

– Jeg har lenge ønsket å teste ut breisladd med bobilen mens noen tar bilde av meg! Truls Farner var en av tre frivillige sjåfører på vårt interne sikkerhetskurs på NAFs glattkjøringsbane i Rakkestad. På plass var baneleder Even Sørensen fra NAF som ledet deltagerne gjennom flere øvelser hvor fokus var å bli kjent med kjøretøyet sitt og øke trafikksikkerheten ved å handle riktig om uforutsette episoder skulle oppstå. – Jeg har aldri tidligere hatt bobiler eller campingvogner på øvingsbanen vår den tiden jeg har jobbet her, forteller Even Sørensen. Vi sitter i varmestua og undervisningslokalet til NAF og snakker gjennom dagens øvelser og hva som kan vente oss. Sjåførene innrømmer at de er spente, ingen har vært på en glattkjøringsbane med bobil eller campingvogn før. Og ingen har heller hørt om andre som har gjort det samme. Det er et meget erfarent trekløver vi har fått med oss på sikkerhetskurset. Spesiell oppmerksomhet får Bjørn Arild for sin lange og tunge Concorde, hvordan vil den tunge og lange bilen oppføre seg? Eller hva med campingvognfører Oddvar Sørby? En campingvogn har ikke ABS, og det vil føre til at vognen under enkelte forhold vil ha mindre effektive bremser. Vi er flere som er spente på om det betyr at den vil komme flyvende ut på en av sidene…


Banesjef Even Sørensen fra NAF har aldri før hatt bobiler og campingvogner på banen på Rudskogen. Foto: Tore Afdal

Passiv kjøring

En runde over bordet viser at ingen av førerne har vært involvert i alvorlige trafikkuhell tross utallige mil i forbindelse med ferier og mindre turer. – Jeg tror den gode oversikten i en bobil gjør at det er lettere å lese trafikkbildet, mener Bjørn Arild Rake. Alle er enige om at det viktigste er en passiv kjørestil, hvor man har gode marginer på alt man gjør. Da har man litt å gå på, ikke bare i forhold til egne feil - men også for å ha noe å gå på i forhold til sine medtrafikanter. Takk til NAF som stilte sin øvingsbane til vår disposisjon. Takk til Mysen Caravan for velvillig utlån av campingvogner.

Sjekk ut enkeltsakene (se linker) på hvordan de ulike kjøretøyene klarte seg: Den tunge bobilen, den lette bobilen og campingvogn-ekvipasjen.

 

Dette gjaldt i gamle dager, og det gjelder i dag: Du må alltid ha forhjulene i den retningen du vil at bilen skal kjøre!

Truls Farner

 

På forsiden