Glattkjøring 2015: Den tunge

Han kjører en ni meter lang bobil som veier over sju tonn. Bjørn Arild Rake fra Tjøme utenfor Tønsberg har aldri nødbremset sin Concorde. På glattkjøringsbanen fikk han ikke bare testet ut nødbrems, det ble også sladding!


Bjørn Arild Rake på glattkjøringsbanen med sin Concorde-liner. Foto: Tore Afdal

På banen

– Hvilke forventninger hadde du til glattkjøring med bobil? – Jeg var litt spent, men tenkte mest på å unngå en bråstopp. Bobilen var som vanlig fullpakket for tur. Det betyr at det er mange ting som for eksempel servise og glass som ligger delvis løst inne i skap. I tillegg hadde jeg som vanlig med scooter, båt og påhengsmotor. Jeg tenkte at bilen var såpass tung at den ikke ville skli særlig, men det gjorde den… – Den første øvelsen var å bli kjent med underlaget og gjøre en nedbremsing på rett vei, hvordan gikk det? – Bobilen oppførte seg overraskende bra. Jeg var meget godt fornøyd med ABS-systemet, og dette var første gang jeg fikk testet de skikkelig. Jeg opplevde å ha grei kontroll underveis, men det skyldtes at jeg la noen begrensninger på meg selv. Jeg hadde tross alt ikke lyst til at bilen skulle snurre rundt. Jeg tipper den fullastede bobilen bygget på Iveco-chassis veide drøyt 7,2 tonn slik den var rigget utpåpå banen. Men det var ingen ubehagelige overraskelser.


Til tross for størrelsen og tyngden oppførte den store lineren seg eksemplarisk på banen. Foto: Tore Afdal

Unnamanøver

– Neste øvelse var oppbremsing med unnamanøver, hvordan gikk det? – Det gikk veldig fint, det ble ingen bråstopp i og med at det var glatt. Jeg opplevde å ha styring hele tiden. Men det bråkte veldig. ABS-systemet støyet skikkelig da jeg holdt bremsen inne hele tiden. Jeg fikk litt bakhjulssladd i unnamanøveren. Men det var enkelt å rette opp. Har aldri opplevd det på en bil av denne størrelsen før… I min ungdom sladdet jeg en del på øvingsbane, og det var nyttig erfaring som jeg faktisk fikk nytte av nå, femti år senere… Når jeg tenker meg om, så har jeg en episode med en nesten-ulykke. Jeg var på vei ned Norefjell med en campinginnredet VW. Farten ble litt for stor på en av slettene, og plutselig var en 180 graders sving der. Jeg reddet meg inn ved å bruke håndbrekket og fikk sladdet meg gjennom svingen. Men det var en ubehagelig opplevelse, og ikke noe å anbefale. – Hvordan gikk det å kjøre på glattkjøringsbanens glatte og krappe sving? – Jeg tok svingen i rundt 50 km/t. Prøvde et par ganger å kjøre fortere, men fikk en følelse og tilbakemelding fra bobilen på at det var maks. Jeg har ingen elektroniske hjelpemidler på min bobil som prøvde å begrense gasspådraget i svingen. – Hvilke råd vil du gi andre bobilførere? – Ikke kjør for fort, spesielt på svingete vei. Det er spesielt viktig på vinterstid i nedoverbakker, da må du sørge for å ha kontroll og tilpasse farten til forholdene. – Hva har du lært etter en tur på glattkjøringsbanen? – Jeg fikk erfare at ABS-bremsene fungerte som de skulle. De har jeg aldri brukt før og det gir en viss trygghet. Var ellers imponert over bobilens kjøreegenskaper!


Bjørn Arild Rake er en meget erfaren bobilist. Foto privat.

Fakta

Bjørn Arild Rake (67 år)

Førerkort fra: 1966

Klasser: De fleste for både lette og tunge kjøretøy

Bobil: Concorde D-Liner 890, 2011 modell

Kjørelengde: Har kjørt noen millioner kilometre. Siste årene har det vært rundt 30 000 km i bobil årlig

Uhell med bobil? Nei

Nødbrems: Har aldri hatt noen nødbrems med bobil

Kjører du på vinteren? Ja, skifter til piggfrie vinterdekk

Bobilen oppførte seg overraskende bra på glattkjøringsbanen, og jeg er imponert over kjøreegenskapene!

Bjørn Arild Rake

 

På forsiden