Glattkjøring 2015: Den lette | Din Fritid

Glattkjøring 2015: Den lette

Truls Farner har bygget flere bobiler enn noen annen nordmann. Men han har også hatt tid til å reise. Truls har kjørt bobil siden midten på 70-tallet, og ratter nå en lett og kompakt bobil - som viste frem flere breisladder på glatta!


Truls Farner kjører i dag en liten og lettkjørt bobil under 3,5 tonn. Nå er den også grundig testet på glatt føre. Her er Truls i en solid breisladd! Foto: Tore Afdal

På banen

– Hvilke forventninger hadde du til glattkjøring med bobil? – Jeg visste ikke hva dette gikk ut på, og det hørtes egentlig skummelt ut. Men denne dagen på NAF-banen foregikk under så trygge rammer at det ikke var farlig overhodet. – Den første øvelsen var å bli kjent med underlaget og gjøre en nedbremsing på rett vei, hvordan gikk det? – Det var nesten urealistisk glatt på banen. Men etter noen runder lærte jeg meg fort hvilken hastighet som var riktig for å beholde kontrollen. Under bremseprøven opplevde jeg forskjell på effektiviteten. Da jeg ga maksimal bremsekraft var ikke oppbremsingen like effektiv. Det var ikke som forventet, da ABS-systemet normalt skal sikre optimal oppbremsing når tråkker pedalen i bunn. – Neste øvelse var oppbremsing med unnamanøver, hvordan gikk det? – Her opplevde jeg rett og slett at jeg mistet styring på bobilen når jeg hadde maksimalt trykk på bremsepedalen. ABS-systemet gjorde ikke jobben sin og hjulene låste seg. Jeg prøvde flere ganger, og ved å bruke mindre bremsekraft kunne jeg fremdeles høre hvordan ABS-systemet jobbet med å forhindre at forhjulene låste seg, og da hadde jeg grei styring. Jeg har lang erfaring med kjøretøy uten elektroniske hjelpemidler, og er godt vant til å redusere trykket på bremsen om jeg mister styringen. Derfor er det viktigst at jeg er klar over hvordan min bil fungerer. Uansett skal jeg få sjekket opp ABS-systemet, det er et viktig hjelpemiddel.


Truls Farner trivdes på glattkjøringsbanen. Foto: Tore Afdal

Glatt sving

– Hva med å kjøre i glatt sving? – Det kan enkelt oppsummeres med at ESP-elektronikken ødela all moroa… Jeg ønsket meg en sladd på bobilen for å oppleve hvordan det er, og hadde grei fart i svingen. Jeg ga så full gass for å få til en sleng! Var jo tross alt ute etter å lære hvor grensene går, under trygge forhold. Da opplevde jeg at elektronikken og motoren motarbeidet meg. Hele bilen jobbet effektivt for å unngå sleng. For å få en reaksjon måtte jeg bruke håndbrekket, og da ble denne øvelsen ikke så realistisk. De gode kjøreegenskapene og bobilens systemer gjorde at det ble lite å hente av erfaring fra øvelsen. – Hvilke råd vil du gi andre bobilførere? – Mange får panikk når bilen sklir. Men det er alltid viktig å huske på det grunnleggende: Hold hjulene i fartsretningen og slipp opp bremsen om du mister styringen. Det å lære å skli og trene på det er viktig. Med mitt perspektiv ser jeg også ulemper med all elektronikken i moderne biler: Dagens sjåfører kan ikke skli og det kan ikke bilene heller. Men det er ikke til å unngå at det likevel skjer uforutsette episoder, og hvordan reagerer da en urutinert fører? ABS er basis på alle moderne kjøretøy og kan justere brems på hvert hjul individuelt. Alt styres av elektronikk. Kjører du gammel bobil er det spesielt viktig å teste ut bremselengden i praksis ved nødbrems. – Hva har du lært etter en tur på glattkjøringsbanen? – Det er veldig greit å ha prøvd å skli med bobilen, det har neppe skjedd særlig før for min del. Det høres veldig skummelt ut, men det er det ikke. Jeg vil anbefale alle å prøve det ut!


Truls Farner er som en institusjon å regne i bobilmiljøet. Foto: Tore Afdal

Fakta

Truls Farner (68 år, 2015)

Førerkort fra: 1966

Klasser: A, B, C1E

Bobil: Laika Ecovip 309, 2014 modell, registrert under 3,5 tonn

Dekk: Relativt nye Michelin Agilis camping sommerdekk.

Kjørelengde: Ikke lett å anslå, men noen hundretusener har det jo blitt. For tiden blir det rundt 30 000 km i året.

Uhell med bobil? Nei, aldri. Bortsett fra at det ene bakhjulet eksplodert i en sving for mange år siden. Det gikk bra. Har ellers aldri vært utsatt for trafikkuhell eller noen som helst andre uheldige episoder for den sakens skyld.

Nødbrems? Ja, en gang: I Sverige kom det en personbil ut på motorveien rett foran meg. Den bobilen jeg hadde den gang trengte spesielt lang bremsestrekning, og det gikk så vidt bra. Med den bobilen jeg har nå oppleves bremsestrekningen ikke som noe problem.

Kjører du på vinteren: Tidligere, men ikke de senere årene.

 

Dagens sjåfører kan ikke skli og det kan ikke bilene heller. Men det er ikke til å unngå at det likevel skjer uforutsette episoder hvor systemene ikke strekker til, og hvordan reagerer da en urutinert fører?

Truls Farner

 

På forsiden