Din Fritid 6-2018

Denne messe-utgaven av Din Fritid trykkes i spesielt høyt opplag for ekstradistribusjon på Caravanmessen 2018. Innholdet er i stor grad preget av 2019-sesongens produktnyheter fra carvanbransjen. Men du møter også mange mennesker i denne ekstra omfattende utgaven på hele 148 sider: “Glade Campere”, barnefamilien som ikke kunne tenke seg noen annen ferie enn med bobil, tenåringsmammaen som er produktsjef for Adria og har utviklet en helt ny campingvogn med to dører - og mye mer!

For ikke å glemme våre tester: Vi har sett på en helintegrert Bürstner Ixeo I 700 (her er det også en video) og Rapidos stoore 2019-nyhet: Distinction i1090DFH.

Innhold i denne utgaven: 

Adora 673 PK er en unik vogn, skapt for å gi tenåringsfamiliene en hyggelig campingferie. Se vår nyproduserte video av vogn-nyheten som er utstilt på Caravanmessen.

Tyske Carthago etablerte seg i 1979 som produsent av små campingbiler. Siden omleggingen til store tradisjonelle bobiler i 2001, har de ikke hatt bybobiler i sin portefølje. Det er det lillebror Malibu som har tatt seg av. Nå har selskapet gjenopptatt arven, og i august var den første prototypen på kompakte Carthago Premium Van i Norge - og Din Fritid har, som første europeiske fagmedium, fått prøvekjøre.

I Ixeo I 700 har Bürstner plassert en innredning som vi vanligvis finner i biler på 7,5 meter. Ixeo I 700 måler «kun» syv meter, og det er en tøff oppgave Bürstner har gått løs på i denne modellen. Men de fleste løsningene fungerer bra, med noen unntak.

Skal man først betale 1,7 millioner for en bobil, vil man ha valuta for pengene. Om ”valuta” for deg er en trivelig bodel, plenty med oppbevaringsplass og god komfort under reisen, kan denne testen være nyttig lesning for akkurat deg.

Byen er liten og intim, og er et populært mål for bobilfolket, men det er trangt om plassen i høysesongen.

Musikalsk camping og god stemning er stikkord når denne gjengen av bobil- og campingfolk reiser på tur sammen.

Alle i familien Nilsen er enig om at bobillivet passer småbarnsfamilien perfekt. Ikke rent sjelden får de høre fra godt voksne bobilnaboer at det er hyggelig når det kommer en bobil full av unger som «velter» ut av bilen.

Hymer styrker sin posisjon som landets desidert mestselgende bobilmerke, mens Adria utfordrer Hobby på vognsiden etter at tallene for første halvår av 2018 er telt opp.

Michael Blomqvist fyrer av en røykpatron for å forklare hvordan Kabes siste nyvinning fungerer. Siste nytt fra den svenske produsenten er et avansert sirkulasjonssystem med varmegjenvinning.

Det er ny sesong for caravanbransjen, og stikkord for 2019-sesongen er: Nytt Mercedes-chassis, sidesitter-sofa, ut med senkesengen og inn med panoramavinduer, ventilasjonsanlegg og bobiler skreddersydd for to. Eller hva sier du til bobiler uten fast seng?

Bobil- og caravanfolket elsker tilbehør som gjør dagen enklere. Og det er tilsynelatende ingen ende på nyutvikling og produktlanseringer. Vi har plukket ut noen produkter vi tror kommer til å gjøre det bra i 2019-sesongen.

Det har skjedd en rask produktutvikling innen fortelt for bobil de siste årene. Oppblåsbare fortelt har vært i vinden; nå er en ny generasjon fortelt kommet.

Adria har for tiden en strategi om å fornye én serie per sesong. Frem mot 2019-sesongen er det produsentens mest kompakte modeller som har vært i fokus. Og Adrias satsing på å fjerne hyllene over fører- og passasjersetet er meget vellykket!

Adria er meget offensive i sin campingvogn-strategi for tiden, og er åpne om at de ønsker å bli markedsleder på Hobbys bekostning.

Carado er den tyske Hymer-gruppens rimelige innstegsmodeller.

I fjor høst fikk vi nyheten om at forhandleren Abobil på Bryne vil selge franske Autostar.

Den spanske produsenten Benimar har av mange knapt blitt vurdert som en utfordrer. Men produsenten, som i år er 40 år, har i flere år fått god oppfølging av sine eiere i Trigano-gruppen, og kapasiteten er nå på 3500 enheter årlig. Benimar er for første gang å finne på årets Caravanmesse i Lillestrøm.

Bürstner trives godt i bobilen, og vil at kundene skal gjøre det samme. Derfor kommer nå City Car med Harmony Line, en ekstra trivelig bobil i kompaktklassen.

Bürstners Nordic-serie er utviklet av den tyske produsenten i tett samarbeid med den norske importøren, Kroken. Nå lanseres serien også for det tyske markedet.

I fjor introduserte Challenger oss for første gang for køye-senkesenger, på modellen 396 med barnerom bak. Nå kommer 274 med tilsvarende senger foran i bilen, og bak er det en stor senkeseng for to - med sitteplasser og masse oppbevaringsrom.

Combi-Camp vil på Caravanmessen på Lillestrøm vise frem en Model Z, en telthenger med et oppblåsbart telt fra produsenten Karsten.

Bybobil-merket Dreamer har spesialisert seg på innredede kassebiler, eller bybobiler som vi kaller det her på berget. Selskapet eies av Rapido-gruppen, og det er uten tvil slektskap å spore hos produktene. To meget spennende nye modeller preget Dreamers 2019-lansering.

Isabella har alltid vært et stilfullt merke, noe som kommer til uttrykk både på produkter og utstillinger på messer. Alle burde sjekke ut produsentens stand på Caravanmessen - om ikke annet, så for ren inspirasjon!

Den Italienske produsenten Elnagh relanserer modellen Magnum til 2019-sesongen, og tilbyr nå fire utgaver av denne.

Hver femte nye campingvogn som selges i Tyskland er en Fendt.