Din Fritid 6-2018 | Din Fritid

Din Fritid 6-2018

Denne messe-utgaven av Din Fritid trykkes i spesielt høyt opplag for ekstradistribusjon på Caravanmessen 2018. Innholdet er i stor grad preget av 2019-sesongens produktnyheter fra carvanbransjen. Men du møter også mange mennesker i denne ekstra omfattende utgaven på hele 148 sider: “Glade Campere”, barnefamilien som ikke kunne tenke seg noen annen ferie enn med bobil, tenåringsmammaen som er produktsjef for Adria og har utviklet en helt ny campingvogn med to dører - og mye mer!

For ikke å glemme våre tester: Vi har sett på en helintegrert Bürstner Ixeo I 700 (her er det også en video) og Rapidos stoore 2019-nyhet: Distinction i1090DFH.

Innhold i denne utgaven: 

Adora 673 PK er en unik vogn, skapt for å gi tenåringsfamiliene en hyggelig campingferie. Se vår nyproduserte video av vogn-nyheten som er utstilt på Caravanmessen.

Tyske Carthago etablerte seg i 1979 som produsent av små campingbiler. Siden omleggingen til store tradisjonelle bobiler i 2001, har de ikke hatt bybobiler i sin portefølje. Det er det lillebror Malibu som har tatt seg av. Nå har selskapet gjenopptatt arven, og i august var den første prototypen på kompakte Carthago Premium Van i Norge - og Din Fritid har, som første europeiske fagmedium, fått prøvekjøre.

I Ixeo I 700 har Bürstner plassert en innredning som vi vanligvis finner i biler på 7,5 meter. Ixeo I 700 måler «kun» syv meter, og det er en tøff oppgave Bürstner har gått løs på i denne modellen. Men de fleste løsningene fungerer bra, med noen unntak.

Skal man først betale 1,7 millioner for en bobil, vil man ha valuta for pengene. Om ”valuta” for deg er en trivelig bodel, plenty med oppbevaringsplass og god komfort under reisen, kan denne testen være nyttig lesning for akkurat deg.

Byen er liten og intim, og er et populært mål for bobilfolket, men det er trangt om plassen i høysesongen.

Musikalsk camping og god stemning er stikkord når denne gjengen av bobil- og campingfolk reiser på tur sammen.

Alle i familien Nilsen er enig om at bobillivet passer småbarnsfamilien perfekt. Ikke rent sjelden får de høre fra godt voksne bobilnaboer at det er hyggelig når det kommer en bobil full av unger som «velter» ut av bilen.

Hymer styrker sin posisjon som landets desidert mestselgende bobilmerke, mens Adria utfordrer Hobby på vognsiden etter at tallene for første halvår av 2018 er telt opp.

Michael Blomqvist fyrer av en røykpatron for å forklare hvordan Kabes siste nyvinning fungerer. Siste nytt fra den svenske produsenten er et avansert sirkulasjonssystem med varmegjenvinning.

Det er ny sesong for caravanbransjen, og stikkord for 2019-sesongen er: Nytt Mercedes-chassis, sidesitter-sofa, ut med senkesengen og inn med panoramavinduer, ventilasjonsanlegg og bobiler skreddersydd for to. Eller hva sier du til bobiler uten fast seng?

Bobil- og caravanfolket elsker tilbehør som gjør dagen enklere. Og det er tilsynelatende ingen ende på nyutvikling og produktlanseringer. Vi har plukket ut noen produkter vi tror kommer til å gjøre det bra i 2019-sesongen.

Det har skjedd en rask produktutvikling innen fortelt for bobil de siste årene. Oppblåsbare fortelt har vært i vinden; nå er en ny generasjon fortelt kommet.

Adria har for tiden en strategi om å fornye én serie per sesong. Frem mot 2019-sesongen er det produsentens mest kompakte modeller som har vært i fokus. Og Adrias satsing på å fjerne hyllene over fører- og passasjersetet er meget vellykket!

Adria er meget offensive i sin campingvogn-strategi for tiden, og er åpne om at de ønsker å bli markedsleder på Hobbys bekostning.

Carado er den tyske Hymer-gruppens rimelige innstegsmodeller.

I fjor høst fikk vi nyheten om at forhandleren Abobil på Bryne vil selge franske Autostar.

Den spanske produsenten Benimar har av mange knapt blitt vurdert som en utfordrer. Men produsenten, som i år er 40 år, har i flere år fått god oppfølging av sine eiere i Trigano-gruppen, og kapasiteten er nå på 3500 enheter årlig. Benimar var i år for første gang på Caravanmessen i Lillestrøm og har nå fem norske forhandlere.

Bürstner trives godt i bobilen, og vil at kundene skal gjøre det samme. Derfor kommer nå City Car med Harmony Line, en ekstra trivelig bobil i kompaktklassen.

Bürstners Nordic-serie er utviklet av den tyske produsenten i tett samarbeid med den norske importøren, Kroken. Nå lanseres serien også for det tyske markedet.

I fjor introduserte Challenger oss for første gang for køye-senkesenger i en bobil, på 396 med barnerom bak. Nå kommer 274-modellen med tilsvarende senger foran i bilen, og bak er det en stor senkeseng for to - med sitteplasser og masse oppbevaringsrom.

Combi-Camp vil på Caravanmessen på Lillestrøm vise frem en Model Z, en telthenger med et oppblåsbart telt fra produsenten Karsten.

Bybobil-merket Dreamer har spesialisert seg på innredede kassebiler, eller bybobiler som vi kaller det her på berget. Selskapet eies av Rapido-gruppen, og det er uten tvil slektskap å spore hos produktene. To meget spennende nye modeller preget Dreamers 2019-lansering.

Isabella har alltid vært et stilfullt merke, noe som kommer til uttrykk både på produkter og utstillinger på messer. Alle burde sjekke ut produsentens stand på Caravanmessen - om ikke annet, så for ren inspirasjon!

Den Italienske produsenten Elnagh relanserer modellen Magnum til 2019-sesongen, og tilbyr nå fire utgaver av denne.

Hver femte nye campingvogn som selges i Tyskland er en Fendt.

I vakre Toscana møter Din Fritid en offensiv, italiensk produsent som stolt kan vise frem sin nye modellserie: Laika Kosmo.

Le Voyageur eies av Pilote-gruppen, og er å finne hos noen utvalgte, norske forhandlere. Årlig produksjon er ikke på mer enn 300 enheter. Produsenten med det franske navnet fikk mye oppmerksomhet i vinter da de lanserte en bobil uten sidespeil.

Med en ny Mercedes Sprinter er det logisk at La Strada fornyer sin Regent-serie for 2019-sesongen, som jo er basert på nettopp denne basisbilen. Resultatet er at La Strada-modellen får glede av alle de nye førerassistentene som Sprinter har fått. Det betyr personbilsikkerhet også på bobiler.

En fullstendig redesignet Südwind-serie er Knaus’ største vognnyhet for 2019-sesongen. De nye baklysene skal skinne og bli Knaus’ nye kjennemerke, og blir å se på mange produkter fremover.

Fire nye modeller i Passion-serien, to nye i Cruiser Comfort, én ny i Cruiser Premium og tre nye i Explorer Comfort. LMC har det siste året jobbet med store omlegginger på fabrikken i Sassenberg, men det har ikke lagt noen demper på produktutviklingen.

En kompakt bybobil har naturlig nok en fordel når det blir smalt, bratt eller glatt. Ønsker du å komme enda lenger inn i skogen eller opp på fjellet bør du se på nye Dexter 560 4x4.

Morelos nest største serie, Palace, blir ny i 2019-sesongen. Modellens nye design er tydelig inspirert av produsentens toppmodell, Empire Liner.

Den nye, integrerte Malibu I 441 LE er kun 665 centimeter lang, men har alt en bobil skal ha, inkludert langsgående enkeltsenger bak, som er en favoritt for mange.

La oss presentere: Kabe Royal 780 FK med tandem: En meget elegant - og ny - vogn.

Itineo er lillebroren til Rapido, og har samme eiere. Mange av modellene er i stor grad utviklet for familier. Det gjelder derimot ikke nyheten JC740, som har den moderne løsningen med to sidesittere i salongen.

Italienske PLA, som også produserer Giottiline, slår sammen sine to produksjonsanlegg i vakre Toscana og får fra neste år en mer strømlinjeformet og effektiv produksjon. Det relativt nye merket ble etablert i 2010 og eies av Rapido-gruppen.

Hymer har de siste årene toppet listen over Norges mest solgte bobiler. Det største volumet til Hymer er bobiler levert på Fiat-chassis, men de er en av få produsenter som bygger bobiler på Mercedes. Det gjør at de får nye modeller «på kjøpet» nå som Mercedes Sprinter har kommet i ny utgave.

Hobby har de siste årene satset sterkt på å levere ferdig utstyrte bobiler, og har spesialisert seg på halvintegrerte modeller. Her får kunden det hun trenger av ekstrautstyr inkludert. Det gir forutsigbare priser, og ikke minst forutsigbar vekt.

Hobby er markedsleder i Norge og Europa på vogner, og har seks campingvognserier og totalt 56 modellvarianter i 2019-sesongen.

For litt over et år siden lanserte Eura Mobil sin nye toppmodell, Integra. En helt nydesignet modell som ble godt mottat i markedet. Nå har også den nest beste serien til produsenten, Integra Line, fått et utvendig redesign - tydelig inspirert av storebror.

Puls heter den nye modellserien fra Dethleffs. Den plasserer seg mellom Trend og Esprit i pris- og utstyrsnivå, og den helintegrerte modellen har en særpreget rund front.

På mange måter er modellutvalget til den tyske produsenten Dethleffs allerede komplett, men noen nyheter på deres minste serie c´joy presenteres for 2019-sesongen.

Det blir flere valgmuligheter og lettere å få skreddersydd din favorittmodell fra Niesmann for 2019-sesongen. I tillegg har den tyske produsenten fornyet interiøret på samtlige modeller, med nye farger på både vegger og tekstiler.

I fjor ble det lansert et nytt gulv i de halvintegrerte modellene fra den franske produsenten Pilote. 45 mm isolasjon, med alle rør og ledninger trukket i gulvet, godt beskyttet mot frost. I 2019 er denne løsningen også kommet til de integrerte modellene.

Den bokstavelig talt største nyheten til Rapido er i1090. Les mer om denne modellen i vår omfattende test "Stilig og kompetent" i en egen artikkel. Men det er mye annet nytt fra franskmennene også.

Polar opplever vekst for tiden, og feirer i år 55-årsjubileum. For 2019 har den svenske produsenten hatt fokus på mange praktiske detaljer, og lanserer nå en jubileumsutgave av vognen 590 CTH Customized.

I fjor fikk alle Tabbert-vognene en aldri så liten ansiktsløftning i form av ny, utvendig dekor. I tillegg ble fargerike Pep introdusert.

Adrias rimelige søstermerke ble helt fornyet i fjor. Din Fritid konkluderte med at det nye modellprogrammet og interiørløsningene var meget vellykket. Les vår test av Sun Living A75DP i utgave 4-18, eller på dinfritid.no.

Sunlight har en solid posisjon med sine halvintegrerte bobiler. Her skjer det lite endringer for 2019-sesongen. Derimot satses det på en ny generasjon bybobiler, som produsenten lanserte i fjor. I tillegg kommer det én ny integrert modell.

Weinsberg har hatt stor suksess med sin spesialmodell, CaraCompact EDITION [Pepper]. Bobilmodellen har blitt kalt «bobilenes Golf», og er ifølge produsenten Europas mest solgte enkeltmodell