Sykkeltyver: Færre sykkeltyverier under korona | Din Fritid
Siden april har antallet stjålne sykler sunket, men tyvene har til gjengjeld kastet seg over elsyklene. Foto: If
Sykkeltyver

Færre sykkeltyverier under korona

Antall sykkeltyverier har sunket betraktelig de siste månedene, men elsykler er fortsatt i faresonen. Så er du en av dem som bruker dette som fremkomstmiddel på skole og jobb, bes du være ekstra påpasselig.

De tre første månedene i år var det en stor økning i antall stjålne sykler. Grunnen er at stadig flere sykler om vinteren, og det er dermed flere sykler tilgjengelig å stjele.

– Under koronasituasjonen har det på det meste vært en nedgang på 15-20 prosent i måneden, med størst utslag i mai og juli. I juni lå nivået som i fjor, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Det har samtidig skjedd en dreining mot tyveri av elsykler i alle prisklasser. Mer enn hvert fjerde sykkeltyveri meldt til oss i If er nå en elsykkel, sier Clementz.

– Grunnene er nok flere: Mange har kjøpt elsykkel for å bruke til og fra jobb eller skole, og da blir det rett og slett flere å stjele. Med stengte grenser og økt grensekontroll under koronasituasjonen har det vært færre mobile vinningskriminelle som har operert i Norge. Det ser vi også ut fra innbruddsstatistikken. Det kan dessuten virke som om innenlandske vinningskriminelle retter seg mer mot elsykler enn de utenlandske, sier han.

– Vi tror at særlig nye elsykler som er kjøpt for feriepenger kan være tyveriutsatt fremover, så det er lurt å passe litt ekstra på, sier Clementz.

Fraråder vaierlåser

– Lås sykkelen fast til noe med en solid lås. Bøylelåser - for eksempel - har vist seg å ha stor motstandskraft. Vaierlåser lar seg klippe over på to sekunder, så de vil jeg faktisk fraråde å bruke. Har du to solide låser på sykkelen gjør du jobben dobbelt så vanskelig for tyven. Har du elsykkel, ta med batteriet i en liten sekk eller gjør sykkelen midlertidig ubrukbar på annen måte, sier Clementz.

Sykkeltyveri er dekket på innboforsikringen. I takt med at syklene på norske veier er blitt dyrere og dyrere, har forsikringsselskapene økt maksimalsummen på erstatning. Hos If er den i dag 40 000 kroner, men det er mulig å utvide sykkeldekningen på innboforsikringen til å gjelde enda dyrere sykler.

– Vi ser på sykkel og elsykkel som det samme på innboforsikringen, så det er unødvendig med en egen elsykkelforsikring, sier informasjonssjefen i If.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden