: Uten mål... med mening! | Din Fritid

Uten mål... med mening!

Meningen var å slikke sol, oppleve nye steder, fiske litt og nyte bobillivet. Mens målet for turen da startskuddet gikk, var litt mer diffust.

Langhelg

På gårdsplassen stod det en splitter ny Bürstner T728. Alle værmeldingene viste en eneste stor sol i området vi kunne tenke oss å reise til, og vi hadde noen fridager til rådighet. Det var ikke noe å lure på! Vi pakket det aller mest nødvendige, som fiskestenger, solkrem, masse god mat og klær for all slags vær. Vi var til og med så optimistiske at vi gravde fram litt sommertøy, noe som skulle vise seg å være helt på sin plass denne vårlige langhelgen.

Her lå vi fint til, på en stor parkeringsplass helt alene, og bare noen få meter fra strandkanten. Foto: Heidi Risbråthe

Med mening

Vi er heldige som kan ta med oss feriehjemmet, og mange vil nok kalle oss en spesiell mennesketype, som har minst én ting til felles: Vi kan stoppe nesten hvor vi vil og koke oss en kopp kaffe fra eget kjøkken, og er vi trøtte kan vi krype under dyna og ta oss en bitteliten lur. Nesten hvor som helst, gjerne uten mål - men det gir definitivt mening.

Torsken fikk slippe med skrekken denne gangen, og ble sluppet ut igjen. Foto: Vidar Karlsen

På vei

Vi reiste sent onsdag kveld, og overnattet på en nydelig liten rasteplass ved vannet, et par mil nord for Tvedestrand. Dagen etter sprutregnet det da vi våknet, akkurat som vi var blitt lovet. Men det var greit, for vi var temmelig sikre på at vi resten av turen skulle bade i sol. Vi hadde uansett med oss klær og humør for den slags vær også.

Undertegnedes rosa fiskestang i solnedgangen på Buøya. Foto: Heidi Risbråthe

Målet i sikte

Øverst på vår liste over meningsfulle aktiviteter stod fisking, og da spesielt etter sjøørret. Kursen ble satt mot Arendal, og siden vi ikke var kjent i området, tok vi kontakt med kjentmann og fiskeentusiast, Harald Nyland. Spørsmålet var enkelt og greit: Hvor er det gode fiskemuligheter og fine steder å campe? Nyland snakket lenge og varmt om en liten øy utenfor Arendal som vi aldri hadde hørt om. Dermed hadde vi plutselig et mål også: Buøya, her kommer vi. Litt seinere tok vi av fra motorveien i retning Tvedestrand, fulgte RV410 et stykke og nådde vårt mål en liten halvtime seinere. Og det var litt av en øy Harald Nyland hadde tipset oss om! Selv i regnvær var det en åpenbaring å kjøre over den smale brua og bare la øynene hvile på holmer, skjær, små strender og brygger - og merkelig nok ikke noe mer. Her var det velsignet ubebodd, og fritt for alt annet enn bølgeskvulp og måkeskrik. Det ligger riktignok en håndfull herskapelige boliger her, men de fleste av dem virket merkelig ubebodde. Det gikk i etterkant et lys opp for oss i så henseende, da øya nå er friområde, eid av Arendal kommune. Tidligere huset den direktører og ingeniører som drev business på Eydehavn; tettstedet på fastlandet som øya er forbundet til med den lille brua. I ettertid fikk vi vite at Eydehavn-området har en lang og rik historie, det har blant annet vært gruvedrift i området. Det var jernmalm-gruver blant annet på Buøya og Frisøya på 1600-tallet, frem til siste halvdel av 1800-tallet. Det har også vært flere skipsverft i Eydehavn, hvor det ble bygget seilskip fra 1600-tallet av. I 1912 etablerte Sam Eyde aluminiumverket Nitriden og silisiumkarbidverket Arendal Smelteverk i Eydehavn. Aluminiumsverket ble lagt ned i 1975, mens silisiumkarbidverket slukket sin siste smelteovn i 2005.

Det er viktig å starte dagen med en god kopp kaffe. Foto: Heidi Risbråthe

Ren idyll

På Buøya fant vi en stor parkeringsplass, som mest sannsynlig er beregnet på sommergjester. Her kan du være sikker på at antall besøkende øker i takt med gradestokken. Men siden det fortsatt var tidlig i sesongen, fikk vi stå uforstyrret på plassen som lå bare 20-30 meter unna vannkanten. Siden bobillivet ikke krever all verdens av forberedelser hverken ved ankomst eller avreise, var vi raskt parat i regntøyet, med kaffe og Kvikk Lunsj i sekken og fiskestang i hånda. Vi tuslet ned i vika og kastet - og kastet og kastet med fiskestengene våre. Vi fikk én fisk på hele turen. En stor torsk som fikk lov til å beholde livet, siden det ikke var ham, men sjøørreten vi var ute etter. Selv om fiskelykken ikke sto oss bi, gjorde det ikke noe særlig. Vi var på tur, bilen sto i nærheten - varm og god - og det var vemodig vakkert overalt.

Hele øya var blå av “dag og natt”. Foto: Heidi Risbråthe

Sol ute, sol inne…

Så, etter noen timer ute i regn og vind, krøp vi inn i Bürstner’n, skrellet av oss regntøy og laget en bedre middag, som dessverre ikke var fisk. Med levende lys, en god bok, myke gode senger og forventninger om en kommende solfylt dag, var livet mer enn greit. Og vi ble ikke skuffet! Dagen etter var det skyfri himmel, og vi skinte om kapp med sola. Fortsatt, og ganske overraskende, var øya nærmest fri for andre enn oss. Så denne dagen fikk regntøyet ligge til fordel for solkrem og shorts. Og med fare for å gjenta meg selv… - sånn forløp resten av oppholdet vårt disse tidlige sommerdagene på fantastiske Buøya. Det var derfor med tungt hjerte, men hodene fylt opp med deilige minner og rester av saltvann på hud og hår, vi forlot åstedet den fjerde dagen.

Foto: Heidi Risbråthe

To oppfordringer

Nr. 1: Er du på vei nordover fra det blide Sørlandet, og magen begynner å rumle - prøv å holde ut til du kommer til Bjørns Gatekjøkken og bestill en BilBjørn! Dette er en burger med diger B. Du finner gatekjøkkenet på Shell-stasjonen mellom avkjøringen til Horten og Drammen. Mmmm… mett. Nr. 2: Siden vi ikke hadde radio i bobilen, måtte vi stå for egen underholdning underveis, og begynte derfor å føre statistikk over bobil-hilsing, fra vi startet på turen hjemover til vi var på vår egen gårdsplass. Vi møtte 52 bobiler, 45 av dere hilste på ekte bobilvis tilbake til oss. En meget bra statistikk, synes nå vi. Neste tur håper vi at enda flere vinker og smiler til oss.

Overnattingssteder

Når det gjelder å fricampe på Buøya generelt, ville jeg nok ikke tatt høyde for at det er like enkelt i sommersesongen. Da er det trangt om plassen, og badeglade og solslikkende sommergjester vil fylle opp alt som er av plass fra tidlig morgen til sent på kveld. Men det finnes mange fine campingplasser på Sørlandskysten. For å nevne noen: Arendal, Nidelv Camping: www.nidelvcamping.no Arendal, Hove Camping: www.hovecamping.no Lillesand, Tingsaker Camping: www.tingsakercamping.no Flekkefjord, Egenes Camping: www.egenescamping.no Bjelland, Høgetveits Naturcamp: www.naturcamp.no Farsund, Lomsesanden Familiecamping: www.lomsesanden.com Søgne, Åros Feriesenter: www.aaros.no Evje, Fennefoss Camping: http://fennefosscamping.com/norsk/camping.html Valle, Sanden Såre Bubilpark: http://www.visitnorway.com/no/product/?pid=99127 Kristiansand, Kristiansand Feriesenter: www.kristiansandferiesenter.no Kristiansand, Roligheden Camping: www.roligheden.no Kristiansand, Hamre Camping: www.campingplassen.no Fevik, Bagatell Camping: www.bagatell-camping.no Grimstad, Bie Apartement: www.bieapart.no Lindesnes, Lindesnes Camping: www.lindesnescamping.no Risør, Risør Resort - Moen Camping: www.moen-camping.no