Storsand Gård Camping: Tradisjonsrik campingplass i ny drakt | Din Fritid
Det nye opparbeidete området med seks etasjer oppstillingsplass, er blitt populært for de tilreisende. Foto: Privat
Storsand Gård Camping

Tradisjonsrik campingplass i ny drakt

Storsand Gård Camping har de siste årene vært gjenstand for betydelig oppgradering. Det har de besøkende lagt merke til, som i stadig større grad finner veien til campingplassen ved Trondheimsfjordens bredd.

Marius Ronæss tok over som daglig leder for familiecampingplassen i 2010. En viktig støttespiller er onkel og eier, som er bosatt i Oslo. – Hver høst bruker vi litt tid til å reise rundt for å få inspirasjon til hvordan vi skal fortsette utviklingen av campingplassen. Da besøker vi campingplasser både i Norge, Sverige og Danmark, sier 33-åringen. Campingplassen i Malvik kommune ligger like nord for Trondheim, 20 minutters kjøring til Nidarosdomen og et kvarter fra Stjørdal i nord. De besøkende trenger ikke kjøre bil, ettersom bussholdeplassen kun ligger et spydkast fra resepsjonen. Hver halvtime går det buss mellom Stjørdal og Trondheim på den gamle E6-en. Til kommunesenteret Hommelvik, sykler man fint på et drøyt kvarter.

Nye, moderne og kombinerte vann- og strømposter er blitt satt opp.

Bygget terrasseplasser

Planene for å utvikle reiselivsbedriften er mange, men på Storsand Gård Camping blir de ikke liggende i en skuff. Sist vinter gjennomførte driverne en storstilt utbygging. Tidligere hadde 11 fastliggere tilhold i en vakker skråning ned mot fjorden som kun var inndelt i to nivåer. Ronæss mente at arealet ville være svært attraktivt for tilreisende, og fastliggerne fikk tilbud om enten å flytte til et annet sted på plassen eller å finne et annet egnet sted for campingvogna. Skråningen ble omgjort til seks nivåer eller terrasser med plass til 50 enheter. Alle har unik utsikt til fjorden og på hver terrasse er det dedikerte, moderne og kombinerte poster for vann og strøm. – 750 lass med masse ble fraktet hit, og fylt inn i terrenget. En utfordring for oss er at grunnen er av leire. Vi kjørte på 150 lass med kampestein for å feste området til strandsonen. I arbeidet med å oppgradere og utvikle campingplassen har vi hatt mye støtte fra NHO Reiseliv, sier han.

Marius Ronæss tok over som daglig leder i 2008, og har bidratt til å oppgradere campingplassen fra to til fire stjerner.

Startet i 1968

Campingplassen har vært i familiens eie siden 1968, da Ronæss sin farfar og farmor startet driften. Ronæss overtok i 2010 ansvaret som daglig leder. – I 2008 hadde campingplassen kun to stjerner. Halvannet år senere fikk vi fire. Å drive plassen er blitt en livsstil. Vi får ikke tid til å ta ut ferie sommerstid, det må vi vente med, og om vinteren benyttes tiden til å oppgradere campingplassen. Mye har skjedd de siste årene. De to sanitærbyggene er totalrenoverte. Her finnes også familierom og egne barnerom. Alle hytter er renovert og oppgradert. – Totalt har vi plass til 250 campingvogner, bobiler og telt. Vi har 72 hytter til utlån, 30 av dem har innlagt vann, wc og dusj. Alle med dusj har også innlagt parabol og TV med DVD-spiller. I vinter er planen å bygge topp moderne luksusleiligheter på gårdens gamle hovedbygning, som ligger i tilknytning til campingplassen. Totalt ender vi opp med fire leiligheter, hvor den største blir på 150 kvadratmeter, sier Ronæss, som er utdannet byggmester og gjør mye av arbeidet selv.

Nede ved stranden kan man leie båter, svømme eller fiske fra bryggen.

Varm sommer

Rett nedenfor skråningen ligger en kombinert bade- og fiskebrygge. Sommeren 2014 var enestående i Trøndelag. Kun fem dager i juli holdt mindre enn 20 grader, og antall tropenetter rundet 25 i den varmeste sommermåneden. Temperaturen i Trondheimsfjorden nådde opp mot 25 grader, og det krydde av barn i alle aldre både på brygga og på sandstranden like ved. – Vi leier også ut robåter, men mange velger å fiske fra brygga. Her kan man få både torsk, sei og makrell, sier Roness. Å oppgradere en så stor campingplass tar tid, men på Storsand har det gått unna. Anlegget har blant annet fått egen tømmeplass for bobiler og vogner, og besøkende har i tillegg muligheten til å vaske doningen rett ved siden av tømmestasjonen. På teltplassene er det satt opp strømuttak, også de som reiser enklest mulig har behov for å lade mobiler og PC’er. En ny, stor og innholdsrik lekeplass er bygget, og besøket var stort da Bobil & Caravan stakk innom. – Hvis barna trives på ferien, gjør også foreldrene det, sier Ronæss. Å oppgradere plassen koster penger, men eierne og driverne er opptatt av å fortsette utviklingen. – Vi omsetter for rundt fem millioner kroner inneværende år. Vi er gjeldfrie, og overskuddet pløyer vi tilbake i campingplassen, i form av oppgraderinger. Totalt er to personer ansatt på årsbasis, men om sommeren er ytterligere ti personer ansatt på kortidskontrakter.

Storsand Gård Camping ligger idyllisk til midt mellom Trondheim og Stjørdal. Foto: Privat

Folk kommer tilbake

Ronæss er opptatt av at de besøkende skal oppleve fred og ro, og ønsker å gi dem en ferieopplevelse i form av ordnede forhold og service. – Vi får mange tilbakemeldinger om at folk trives. Vi legger merke til at de gjerne blir boende en natt eller to ekstra, og at de gjerne kommer tilbake. Mange besøker oss hvert eneste år, og det setter vi stor pris på. – Hvem besøker Storsand Gård Camping? – Det er både bobilfolk, familier med campingvogn, hytte- og teltturister. Mange har teltet i bilen, og er været bra benytter de det, mens de velger å leie en hytte når det er fare for regn og uvær. Ronæss fører statistikk, og knuser myten om at alle bobileiere skyr campingplasser som pesten. – I juli hadde vi besøk av rundt 3000 mennesker i campingvogner. For bobiler var antallet 1850. I praksis betyr dette at det var omtrent like mange enheter for hver av kategoriene, ettersom det vanligvis er familier med barn som ferierer i campingvogner og stort sett par i bobilene.

– Slik utsikt finnes ikke i Tyskland

Marion Marioneck (52) og Walter Wenkel (58) koser seg med utsikten over Trondheimsfjorden, fra sin panoramaplass på Storsand Gård Camping.

Hagestolene har ryggen vendt mot campingplassen, og fokuset er på Trondheimsfjorden.

– Vi visste ikke hvor vakkert det er her. Slik utsikt finnes ikke i Tyskland, sier Marion Marioneck (52) og Walter Wenkel (58).

Øynene beveger seg utover Trondheimsfjorden, et par måker svinser over strandkanten og i det fjerne bivånes Fosen-alpene, som ikke når opp i samme høydeklasse som alpene i Syd-Tyskland.

– Vi kom i dag, og skal videre til polarsirkelen. Det var helt tilfeldig at vi endte opp på Storsand Gård Camping, men vi angrer ikke. Her er det wunderbar, sier paret, som kommer fra byen Erfurt i delstaten Thüringen.

Det tyske paret er en av mange typiske besøkende på Storsand Gård Camping. Et stort antall gjester vil gjerne passere Trondheim på vei nordover, og mener det er på tide å stoppe for natten når Stiftsstaden er tilbakelagt. På E6 står det et skilt som forteller at her er det muligheter for litt velfortjent hvile. Som mange av de tilreisende, valgte de å sette bobilen på det nye og tilrettelagte området rett ovenfor strandkanten.

– Vi kom fra Geiranger i dag tidlig, og kjørte opp til Trollstigen. Vi har kjørt et godt stykke i løpet av dagen. I morgen drar vi videre til helgelandskysten. Vi har hørt at det er så vakkert der, sier de.

Bobilen har Marioneck og Wenkel lånt fra en forhandler i hjembyen, som rommer en av de best bevarte middelalderbyene i Tyskland. Det er andre gang de prøver bobilferie, og er etter hvert blitt frelst.

– Det er en fin måte å komme seg rundt på. Denne gangen skal vi benytte 15 dager på vår reise. Dere har et vakkert land, og vi ønsker å kommer tilbake også en annen gang, sier Marioneck og Wenkel.

Ikke dyrt

Et obligatorisk spørsmål til alle som besøker Norge, er prisene. Denne gangen er svaret oppsiktvekkende.

– Utenom alkohol er det ikke så kostbart. Vi visste at alkohol var dyrt, derfor tok vi med oss noen ølflasker. Mat og andre saker kjøper vi her. Litt dyrere er det enn i Tyskland, men prisene er ikke så mye høyere, sier Wenkel.

– Har dere tenkt på å kjøpe egen bobil?

– Nei, vi reiser mye rundt ellers i året. Sist vinter var vi Kenya, men vi har også besøkt Thailand flere ganger, sier Marioneck.