: Danmark: Sykkel runt Østersjøruten, Syd-Danmark rundt | Din Fritid

Danmark: Sykkel runt Østersjøruten, Syd-Danmark rundt

Når man bestemmer seg for en sykkeltur på 800 km, høres det ut som et personlig rekordforsøk.En utfordring, som krever flere måneders forberedelser og beinhard kondisjonstrening, men så ille er det i virkeligheten ikke. Å sykle gjennom Danmark er en god måte å oppleve på, og det høres mye hardere ut enn det er. Man skal bare holde sitt eget tempo.


Foto: Bike and Sea Denmark

800 km lange Østersjøruten

Selv om man sitter på sykkelen i mange timer, er det overkommelig, bare man tar nok av pauser underveis. Hva i all verden gjør man under en pause? Spis, besøk et museum eller slapp av - på en blomstereng blant gressende kuer under de drivende skyene. Det kan nesten ikke bli mer dansk. Sist sommer bestemte jeg meg for å pakke sykkelen og sykle den 800 km lange Østersjøruten, som går gjennom hele den sydlige delen av Danmark. Den går over «sydhavsøyene», Lolland, Falster, Møn, det sydvestlige hjørnet av Sjælland, syd over Fyn, Lillebeltsbroen og ned langs Sønderjyllands østkyst. Turen startet i Flensborg og endte 14 dager senere i Sønderborg.

Jeg ventet meg ikke noen hard tur

Med Flensborg Fjord på siden, medvind og solen i ryggen, nærmet jeg meg Dybbøl og et par harde bakker. Vi kan kalle det en smaksprøve på at Danmark ikke er like flat som en pannekake! Man jobber godt med girene, og snart dukker et av Danmarks mest nasjonale symboler, Dybbøl Mølle, opp. Med en umåtelig flott utsikt over Sønderborg Bugt. Det er belønning nok i seg selv og man mangler ikke på lyst til å fortsette. Humøret er helt på topp og i løpet av dagen møter jeg mange andre entusiastiske feriesyklister. Danmark er et sykkelvennlig land - ingen tvil om det. Det er godt skiltet og med unntak av få steder, benytter man sykkelstier, gjennom skogen og ofte med utsikt til hav, fjord eller bukt.

Terrenget er lett

Den tredje dagen er jeg kommet til det flate Lolland og Falster, men jeg gleder meg for tidlig. Selv om terrenget er lett, kjenner jeg godt de to siste dagenes kilometer i beina. Har utgangshastigheten vært for høy, eller er formen for dårlig? Selv de lette girene gir melkesyre og det ender med en hvil og en ikke planlagt dukkert på stranden i Marielyst. Men det skal det være rom for, selv om det resulterte i, at jeg først kommer fram til overnattingsstedet i Stubbekøbing ved nitiden om kvelden. Da hadde kokken gått hjem, så det ble en osteskive og rett i seng. Det kunne ha vært planlagt bedre, men til gjengjeld ble dagens lekse, at alt ikke kan planlegges hjemmefra. Det skal være rom for avvik, spesielt om man sykler flere sammen.

Ha det helt riktige i sykkelveskene

En av de store utfordringene ligger i å velge det som skal være med på turen. Det handler ikke om å ha med for mye eller for lite, men å ha det helt riktige i sykkelveskene. Der det er vilje er det muligheter, så du behøver ikke mer enn ledig sommertøy, et par gummisko og en veske på bagasjebrettet. Men omvendt kan man dra nytte av litt mer tilpasset sykkelutstyr. F.eks. et par sykkelbukser, dersom du sitter mange timer på setet.

En uunnværlig kartholder

Med svettetransporterende undertøy er du hele tiden tørr på kroppen og en vindjakke eller fleece med vindstopper holder på varmen. Og sist men ikke minst, ikke undervurder det danske sommerværet, men vær forberedt på en byge og ha med godt regntøy. Med hensyn til oppakning kan man i dag, for en rimelig penge, kjøpe vanntette sykkelvesker, som sitter godt. En uunnværlig kartholder på styret gjør at det er lett å orientere seg underveis.

Møns Klint

Dagen over Møn, med sluttmål i Vordingborg ble den mest avvekslende. Først med den lille hyggelige fergen fra Stubbekøbing til Bogø, der overfarten tar 12 minutter og koster 9 kr. for syklister. Deretter via små, svingete landeveier bortover den idylliske Møn. Ved Møns Klint bytter jeg jernhesten ut mot en ordentlig, og får en fantastisk ridetur gjennom Klinteskogen, ned til Møns Klint og med en befriende galopptur ut over stranden, før jeg igjen sitter på sykkelen. Hvilken opplevelse.

Slutmål i Vordingborg

Det er helt klart en av Danmarks vakreste områder. Men kort etter avgang viser værgudene styrke. Det regner som aldri før og jeg får vinden midt i ansiktet. Jeg har 45 km igjen til Vordingborg. Det er verken syklister eller medvind, men derimot masser av hensynsløse bilister, som kjører så nær, at man får litt ekstra vannsprut. 10 km vest for Stege, møter jeg veggen. Noe må gjøres. Inn på nærmeste bensinstasjon for å kjøpe varm sjokolade. Det hjalp.

Måltid på Falsled Kro

Der det skal ytes, skal det også nytes? Ved de fleste måltider ble det tanket opp på den lokale grillen, noe som i seg selv ikke er noen større gastronomisk opplevelse. Man til pølsemakerenes forsvar må det sies at de ofte er hyggelige å spise hos. På en deilig og helt uformell måte får man noe å spise og ikke minst en prat med de joviale kokkene. På Fyn skal magen dulles med. Foran Falsled Kro står det omtrent 30 sykler, så jeg setter min ved siden av. På parkeringsplassen rett ovenfor parkerer den ene bilen, i 500.000-kroners klassen, etter den andre. Men innenfor er det ingen forskjell. Helt lik mottagelse for meg i mitt halvskitne sykkeltøy, som de gjestene som kommer i smoking.

Velsmakende rett

Det er nok mer følelsen av å ha feil antrekk for anledningen, for man merker ikke noe på personalet. Man kan altså spise uansett antrekk. I tre timer fylles magen med den ene velsmakende rett etter den andre. 465 kroner mindre i pungen, men med fornyet energi i beina. Det er sykkelferie, når den er som best.

Prøv selv

Jeg er nok mest overrasket over hvor mange forskjellige mennesker jeg møtte på turen. Men sykkelferie dreier seg for en stor del om å sykle etter individuelle evner og ønsker. Det kan kjøres på alt som har et kjede, styre og to hjul, så lenge reglene overholdes, men faktum er også at en god sykkel er med på å gjøre turen mer komfortabel. Spesielt på de strekningene, som går gjennom den mer kuperte delen av Danmark. Fra Kolding og ned til Åbenrå, er det f.eks. en fordel å ha en mer lavt giret sykkel enn bortover det flate Lolland. Prøv selv på en helgetur, før selve ferien.

Å oppleve sitt eget land

I det hele tatt er en slik tur en helt suveren måte å oppleve sitt eget land på. En reise gjennom historie, dialekter, lokale matretter og ikke minst vakker natur. Det kan godt hende at vi ikke har fjell og fjorder, men vakker natur har vi masser av. Det dreier seg bare om å finne fram den rustne gamle sykkelen fra garasjen og komme av gårde.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden