: England: med bobil sommeren 2003 | Din Fritid

England: med bobil sommeren 2003

En leser av CampingNorge.no har sendt oss denne reisebeskrivelsen: Turen gikk i år til broderfolket i vest. Etter mange utsettelser klaffet det endelig og vi startet pinseaften fra Stavanger med "Jupiter" til Newcastle. Arriverte der sent søndag kveld og kjørte rett vestover og havnet i Hexham for første overnatting. Og, forøvrig første misforståelse.

White Helmets

Caravan site er ikke campingplass, men der engelskmennene setter opp sine megastore campingvogner som står permanent der med hager etc. Men vi fant fram til en Camping site etterhvert og la oss til der. REGN. Hvordan skulle dette ende når det regnet allerede på første dag? Men vi trengte ikke bekymre oss. Neste morgen var det sol fra skyfri himmel og slik holdt det seg i nesten tre uker. Etter byvandring dro vi sørvestover inn i Lake district. Uventet vakker natur, nesten som Høgjæren, men med mindre trær. Smale og svingete veier, opp og ned av fjell og daler. Men, vakkert var det. Etter Lake district dro vi sørøstover, gjennom Yorkshire Dales og havnet etterhvert i York. Campingplass nesten midt i sentrum (der elvene møtes) og opplevelsene stod i kø. Jorvik Centre med vikingutstillingen var jo et must, Minster’en og The at Betty’s stod også på programmet sammen med mye annet. Fra York dro vi nedover mot Peterborough og East of England Country Fair. Dette var et evenement som jeg har hatt lyst til å besøke i mange år. Og det skuffet ikke. Her var det alt fra tivoli til øltelt. Matservering, gamle biler, husdyrutstilling, rideoppvisninger, White Helmets kirketelt, fallskjermhopping, dampmaskiner - nye og gamle, og ikke minst; oppvisning av tre “pack of hounds” Det var imponerende å se at tre-fire mann hadde større kontroll tre forskjellige grupper hver på 20 - 50 hunder samtidig, enn hva en mann klarer her hjemme med en hund. Og med 25-30 graders varme så var det bare en fryd. Deretter dro vi til en liten naboby, March der vi besøkte mitt søskenbarn, som har bodd i England i nøyaktig 50 år på besøksdagen. Stor glede og varme fra alle parter.

Eden Project i St. Austell

Neste dag var vi i Newmarket (hestebyen) på antikvitetsmesse. Vi synes Orremessen er brukbart stor, men den kunne fått plass i en av etasjene i bygget. Og det var tre etasjer + en mengde stands ute. Vi klarte å holde oss denne gangen også og kjøpte ingen ting. Deretter dro vi sørvestover mot Somerset, Devon og Cornwall. Fortsatt dårlige veier men ba vær. Innom i Bath - selvsagt, fikk med oss Cheddar Gorge og i St. Austell benyttet vi anledningen til å besøke Eden Project. Det var fantastisk å se hva en manns initiativ hadde klart å utrette siden oktober 1998! Her gikk vi inne i drivhus der det var 50 meter opp til taket, i regnskog fra både Malaysia og Vest-Afrika. Neste dome var viet ørkenlandskap - like varmt men tørt. Vi fikk også anledning til å besøke Rick Stein’s seafood Cafe i Padstow. 1/2 time i kø for lunch, men det var verdt det. Etter en tid i Cornwall bar det nordover igjen. Stopp i Shepton Mallet for enda en antikmesse. tre store haller + utendørs (Newmarket-markedet hadde fått plass i en av hallene). Masse folk og bra vær gjorde dette også til en kjekk opplevelse. Etter dette bar det videre nordover til Glouschester og så inn i Wales. Veiene ble noe bedre her og naturen var mangfoldig. Etter en interessant tur i Wales begynte været å bli utrivelig. Regn og kaldt mens vi kjøre østover og nordover. Etter en regnful stopp i Harrogate dro vi til Newcastle, parkerte på et kjøpesenter nær ferjekaien, tok toget inn til sentrum og benyttet vår siste dag i England til shopping etc. Neste dag bar det hjemover i sidevind og regn og bølger og sjøsyke, men når vi kom hjem så traff vi i alle fall kjekke tollere (vi kjørte på rødt!!!) og været var bra og det var sandwolleyball i Stavanger. Hovedinntrykk fra England var dårlige veier, dyr diese (dyrere enn bensin) uventet natur, billig overnatting og kjekke byer. Og maten blir i alle fall ikke bedre for hver gang vi besøker landet. Livar & Sofie