: Salgsboom etter garantiordning | Din Fritid

Salgsboom etter garantiordning

Bobilsenteret Namsos var landets første bobilforhandler som innførte fem års garanti på nye bobiler, og to års garanti på bruktbiler. Året etter økte forhandleren salget med 13 millioner kroner.


Styreleder Jan Olav Kveli og daglig leder Frida Kveli ved Bobilsenteret Namsos var de første som innførte fem år garanti på nye bobiler. Foto: Frank Skaufel

Garantiordninger

I 2011 solgte Bobilsenteret Namsos 104 bobiler. Året etter, da de innførte fem års nybilgaranti både på bo- og bildel, stoppet statistikken på 142 bobiler. Rundt 50 av disse var nye. – Det var en generell oppgang i salget i 2012, men det er helt klart at våre garantiordninger har hatt betydning for salgsøkningen. Vi gikk opp 13 millioner i omsetning, sier Jan Olav Kveli, styreleder og selger ved Bobilsenteret Namsos. Kveli var lei av all støyen som fremkom både i ulike diskusjonsfora og i media rundt uenigheter mellom kunder og forhandlere om garantiordningene. Derfor valgte han høsten 2011 å utvikle garantibestemmelser som han selv sto ansvarlig for. Ordningen ble innført ved nyttårsskiftet i 2012.


Jan Olav Kveli mener innføringen av de nye garantibestemmelsene medførte høyere salg. Foto: Frank Skaufel

Ønsker fornøyde kunder

Kveli er opptatt av at kunden skal føle trygghet ved et bobilkjøp. – Jeg har sett meg lei på all misnøyen mot forhandlere som fremkommer på ulike nettsamfunn. Jeg ønsker fornøyde kunder som skal føle at de kjøper trygghet. Derfor innførte vi fem års garanti på alle nye bobiler, uansett merke, sier han. Det er en kjent sak at en del bobilkunder er misfornøyde med garanti- og reklamasjonsoppfølgingen hos enkelte forhandlere. – Ofte ender det opp med krangling, og noen ganger blir media og forbrukermyndighetene koblet inn. Dette er ødeleggende for bransjen. Kveli fastholder at hans garantiordning er reell. – Vi har laget en kontrakt til bobilkunden der vi forplikter oss til å utføre garantireparasjoner i tre år etter at fabrikkgarantien er utløpt. Hvis en kunde kommer med en ødelagt vannpumpe etter fire år, får han dekket en ny med mindre den er ødelagt av frostskader.

Kundegaranti og gratis fukttest

Fem års nybilgaranti gis til kunden og ikke til bobilen. Det vil si at om kunden selger bilen privat etter fire år, gjelder ikke lenger kontrakten. – Dette er en garantiavtale for våre kunder. Alle våre utlegg i forbindelse med garantireparasjoner blir belastet oss. Vi får ikke dekket en krone fra fabrikkene, sier Kveli, som forteller at firmaet setter av en sum for hvert salg til å dekke fremtidige garantireparasjoner. Kunden må skrive under en egen kontrakt på de bestemte garantibestemmelsene, og Kveli krever at bilen må inn til en årlig fukttest, og at de skifter olje og oljefilter hvert år. Dessuten må kunden sikre kjøretøyet om vinteren, slik at for eksempel vannrør og vannpumpe ikke fryser i stykker. – I kontrakten er alt beskrevet, og det eneste vi krever er at kunden kommer til oss for å gjennomføre servicearbeidet. Derfor har vi fra nyttår innført gratis fukttest for våre kunder. Bor kundene et stykke fra oss, kan vi ordne det slik at fukttest og eventuelle garantireparasjoner kan utføres andre steder i landet. Kveli mener den obligatoriske fukttesten irriterer kundene. – Kundene kjøper en bil med tetthetsgaranti, men må bruke en tusenlapp i året for at garantien skal gjelde. Jeg skjønner at folk blir irriterte, og derfor tilbyr vi gratis fukttest.

Utvidet bruktgaranti

For mange går veien inn til bobillivet via en brukt bobil. Vanligvis er bruktgarantien på tre måneder. Bobilsenteret Namsos utvidet også den. – Vi innførte fra 1.1. 2012 to års garanti på brukte bobiler, under de samme forutsetningene som på nye bobiler. Denne garantien gjelder alle bobiler vi selger, uansett merke og alder. For å slippe unødige garantisaker, som både er ubehagelige for kundene og kostbart for forhandleren, har Kveli innført streng kvalitetskontroll på verkstedet før den nye eieren overtar den brukte bobilen. – Etter at vi gjorde det, har vi nesten ikke hatt garantireparasjoner.


Verkstedssjef Tom Holte ved Bobilsenteret Namsos lover kundene god og rask service. Foto: Frank Skaufel

Mye omtale

Å være landets første forhandler som inngår slike garantiordninger betyr litt ekstra medieoppmerksomhet. – Vi fikk mye publisitet da garantiene ble innført, og vi merket det spesielt godt under messen på Lillestrøm. Mange hadde fått med seg våre garantiordninger, og var svært fornøyde med initiativet. For firmaets omdømme har dette utelukkende bidratt positivt. Selv mener Kveli det var i grevens tid. – Andre forhandlere kom på banen etter at vi lanserte våre garantiordninger. – Er kundene opptatt av garantier? – Noen er svært opptatt av det, og det har helt klart medført økt salg hos oss. Andre kunder er mest opptatt av prisen, og tenker lite på garantier. Som selger bruker jeg selvsagt den utvidete garantitiden for alt det er verdt. – Hva er salgsmålet i 2013? – Vårt mål er å selge samme antall som i fjor, rundt 140 enheter. Vi har ikke kapasitet til å øke salget ytterligere. Verkstedet er styrket, og nå jobber tre mann full tid for å betjene våre kunder. Vi har som mål at kundene raskt skal få hjelp når de har behov for det, og hos oss får de gjort alt på et sted. Vi er autorisert Fiat-verksted, kan ta EU-kontroller og reparerer bodeler, sier Kveli. Totalt sysselsetter forhandleren, som flyttet inn i nye lokaler på Hestmarka like utenfor Namsos sentrum i 2008, seks mann. I dag tilbyr Bobilsenteret Namsos åtte bobilmerker; Laika, Pilote, Roller Team, CI, Frankia, Bavaria, Mooveo og high end-merket Le Voyageur.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden