Fokus på service | Din Fritid

Fokus på service

– Det handler enkelt og greit om at alt vi gjør er for kundene. Da må også vi ta vare på de etter at salget er gjort, forteller Steinar Mellingen. Nå utvider Bergen Caravan med splitter nye lokaler hvor verkstedet har førsteprioritet.


Familiebedriften Bergen Caravan drives av fra venstre Robert, Margunn og Steinar Mellingen. Robert Mellingen er verkstedsjef og gleder seg til å få større kapasitet med nybygget på 4000 kvadratmeter. På nabotomten har Bergen Caravan etablert en tømmestasjon og dieselautomat som er flittig i bruk. Foto: Tore Afdal

– Det er så enkelt som at vi må tilby det kundene ønsker. For å få til det må vi ha de nødvendige systemer og varer - og egnede lokaler, forteller Melingen. Til våren åpner Bergen Caravan sine nye lokaler på totalt 4000 kvadratmeter. Det gjør at de får et verksted med en kapasitet på 20 bobiler. – De nye lokalene vil foruten en viktig og kraftig oppgradering av verkstedet også gi oss bedre utstillingslokaler hvor vi kan vise frem brukte bobiler og campingvogner. I tillegg utvider vi med et stort delelager. Det er stort sett i sesongen ting ryker, og da går det ikke alltid like raskt å få tak i deler. Derfor bygger vi opp et lager på de mest kurante delene selv, forteller Robert Mellingen.


Foto: Tore Afdal

Service

– Mekanikerne er viktige hos Bergen Caravan, mer enn halvparten er årlig på kurs hos forskjellige leverandører, forteller Robert Mellingen som er verkstedsjef. Han har foruten sin oppvekst i familiebedriften erfaring fra hydraulikk og elektrisitet som automasjonsmekaniker. Det er ikke sjeldent andre forhandlere ringer Robert for å få del i hans kompetanse. – Den teknologiske utviklingen som for eksempel bruk av bus-elektronikk krever mye av vårt tekniske personell. Derfor er faglig utvikling viktig, forteller Robert. I forbindelse med Caravanmessen på Lillestrøm blir alle ansatte invitert til å ta turen over fjellet med en av bedriftens bobiler. – Det er viktig både for å skaffe seg egne brukererfaringer og for å oppdatere seg på hva som skjer i bransjen, mener Robert. – Norge er et krevende land for bobiler og campingvogner, i hvilken grad opplever dere at produsentene lytter til deres erfaringer og tilbakemeldinger på tekniske løsninger som ikke fungerer optimalt? – Produsentene lytter til en viss grad. Sist vi lagde en skikkelig liste med forbedringspunkter ble halvparten av punktene fulgt opp av produsenten. Det er ikke alltid forbedringer når en produsent presenterer nyheter, noen ganger er det kun snakk om endringer. – Hva er retningen videre? – Vi har ambisjoner om å vokse med 20-25 prosent på kort sikt. Det skal vi klare ved at vi utvider kapasiteten på service, da vil vi også kunne selge flere biler. Vi er autorisert bilverksted og utfører EU-kontroll og Fiat servicepunkt. Derfor kan vi tilby en totalpakke om noe skal repareres på bobilen eller campingvognen. På denne måten trenger kunden kun å reise ett sted om noe skal fikses på bobilen eller campingvogna. Det bør være unødvendig at en bobileier skal løpe forskjellige steder om han skal fikse frontruten, ha motorservice, lakke eller montere tilleggsutstyr. – Hva gjør dere unike? – Det er mye som gjør oss unike: Vi bestreber oss på god mobil service på campingvogner. Det betyr at vi kjører rundt og utfører service og fuktmålinger i Hordaland. Vi har solgt mange campingvogner opp gjennom tiden, erfaring viser at mange av disse i ettertid gjerne blir bobilkunder. Ellers er vi veldig fornøyde med at vi har fått på plass tømmestasjonen. Den er et flott tilbud til bobilfolket og viktig for vår profil. Til sammen har vi brukt 12 millioner kroner på plassen som inkluderer dieselautomat, tømmestasjon og plass til å lagre egne bobiler og vogner. Det er gratis å tømme hos oss, og mange helgedager er det kø her, smiler en fornøyd Steinar Mellingen.


Foto: Tore Afdal

Historisk

I 2003 ble de nåværende lokalene bygget som et av landets første dedikerte bygg for caravan. Huset var alt for stort ved åpningen. I tillegg lå den i ”en steinrøys i ytterkanten av Bergen”. Men det ble lokket med mange tilbud, og det var kø utenfor butikken på åpningsdagen. På ti år har bedriften sprengt kapasiteten på bygget på daværende 2000 kvadratmeter.


Foto: Tore Afdal

Om bransjen

Steinar Mellingen har sin yrkesbakgrunn fra bilbransjen. En nyttig erfaring mener han: – Det er en helt annen atmosfære i en bilbutikk enn i en bobilbutikk. Bobiler brukes i ferien, mens personbilen er en viktig del av hverdagen til folk. Det er mye koseligere å holde på med bobiler. Bobilbransjen vi jobber i nå ligger nok noen år etter. Da tenker jeg både på serviceavtaler og oppfølging. Men mye er i ferd med å skje, og brikker faller stadig på plass. Samtidig som de startet Bergen Caravan stiftet ekteparet Mellingen transportfirmaet Vest Autotransport AS, som årlig frakter nærmere 7000 personbiler.


Margunn Mellingen er daglig leder i Bergen Caravan og møter alle kunder med et smil. Foto: Tore Afdal

Bergen Caravan

Bergen Caravan AS ble etablert 11. mars 1986 av Margunn og Steinar Mellingen. De startet med LMC og Bjølseth campingvogner.  Forhandleren har nå 22 ansatte og selger både campingvogner og bobiler. Bergen Caravan flyttet i januar 2003 inn i nye lokaler på 2000 kvadratmeter fordelt på verksted, butikk og utstillingshall. I år innvies et nybygg på to etasjer, hver på 2000 kvadratmeter. Lokalene ligger 20 km nord for Bergen sentrum. Bergen Caravan er medlem av Norsk Caravanbransjeforbund. Fører følgende produkter: Bürstner, Carado, Hymer, LMC, Weinsberg, Atlas, Niesmann+Bischoff, Knaus og Kabe.

På forsiden