Ung - men erfaren
– Ferda som kjede er ikke gammel, men alle våre forhandlere har betydelig med fartstid i bransjen. Her ligger kompetansen vi trenger hver eneste dag. Så er det Ferdas ansvar å tilføre felles rutiner og materiell - og ikke minst felles holdninger, forteller Leif Terje Hansen.
Leif Terje Hansen har den imponerende tittelen kjededirektør i Ferda. Han har kontorplass i Oslo sentrum, men er ivrig på å understreke at han ikke jobber i en topptung organisasjon:
– Vi har fått låne to arbeidsplasser i kontorlokalet til våre eiere, Adolfsen-gruppen, forklarer han. Det meste av arbeidstiden min er jeg på reisefot. I snitt bruker jeg fire av fem dager ute hos forhandlerne. Ferda har ikke noe hovedkvarter, vi er to personer som er sentralt ansatt og holder til i Oslo. Alle andre funksjoner er ute hos forhandlerne. Det er viktig for oss å holde alle kostnader nede.
Kjedebygging
Din Fritid er nysgjerrig på hvordan Ferda går frem for å få en typisk privat familie-eid forhandler til å bli en del av en kjede. Derfor møter vi den som kanskje vet mest om dette, kjededirektør Leif Terje Hansen, til intervju hos Ferda-kjedens nyeste medlem, Mysen Caravan.
– Hva skjer når dere har kjøpt opp en ny forhandler?
– I første omgang blir det naturlig nok en del nye skilt, vi gir eksisterende kunder beskjed og sender ut pressemelding. Ferda står jo for en del nasjonal markedsføring og merkevarebygging, og det er viktig for oss at forhandleren får ta del i dette arbeidet.
– Har dere instruksjoner om bestemte farger og materialvalg i butikkene, slik enkelte bilforhandlere har?
– Delvis, men vi gjør ikke noe med mindre det trengs. I så fall blir det nye disker eller ny innredning i Ferda-blå. Vi ønsker at en for oss ny forhandler, som her i Mysen, skal fungere som før. Bare litt bedre. Derfor har vi brukt mye ressurser på å etablere rutiner og dokumentere alt vi gjør, forteller Leif Terje Hansen, som tidligere jobbet i helsekost-kjeden Sunkost.
Ferda-skole
Et satsningsområde har vært å etablere Ferda-skolen på kjedens intranett. Her er det i dag online-kurs for både salg og ettermarked. I tillegg er det mye kursvirksomhet i lavsesongen i vinterhalvåret.
Alle forhandlerne har samme datasystem og felles kunderegister. Det betyr at du som Ferda-kunde kan kontakte hvilken som helst forhandler og få samme service.
– Vår kanskje viktigste brikke for å nå våre mål blir å bygge en felles kultur, forteller Hansen.
– Bransjen profesjonaliseres, og jeg mener at Ferda med sin høye kvalitet kan bidra til det. Vi ser en langsom endring i retning av en yngre kundegruppe, og jeg tror de kommer til å bidra til at det blir stilt større krav til bransjen. Når vi er en kjede blir vi aldri bedre enn det svakeste leddet.
– Vår oppgave som kjedebygger er å tilføre og videreutvikle de eksisterende forhandlerne. Vi gjør alt vi kan for å beholde de erfarne medarbeiderne, og kan tilby dem nye kolleger med masse kompetanse. Vi er ærlige og redelige og skal skape trygghet på hva vi står for, slik at kundene kommer tilbake.
– En spennende inngangsport for nye kunder er leiemarkedet. Vi er solid etablert i Norge gjennom selskapet McRent, hvor vi også er medeiere, forteller Leif Terje Hansen.
Kontakt med kundene
Ferda er opptatt av tilbakemeldinger og ønsker tett dialog med kundene. Først og fremst gjennom spørreundersøkelser. Alle som har hatt en vogn eller bobil på verksted, eller har fått tilbud om å kjøpe nytt eller brukt, blir invitert til en spørreundersøkelse. Disse blir evaluert løpende, og Hansen forteller om da det her ble avdekket at de ansattes tilgjengelighet var for dårlig.
– Vi har nå byttet telefonsystem og har ansatt flere folk for å bli mer tilgjengelige. Vi har løftet forventningene til Ferda, og da må vi også levere.
– Hvilke forhandlere ønsker dere i Ferda?
– I utgangspunktet er alle interessante, men vi ønsker ikke å «konvertere» en typisk Hymer-forhandler, da blir det for stor produktutskiftning. Det er en ulempe både for kundene og forhandleren.
– Er Ferda anno mai 2019, med ti forhandlere, på ønsket størrelse?
– Om man ser på kartet er det spesielt to områder hvor det er mange potensielle kunder, men der vi ikke er representert. Trondheim og Lillehammer/Hamar står på listen vår over steder vi ønsker å være representert, uten at det finnes konkrete planer for dette. Vi ønsker jo å være en landsdekkende kjede.
Færre merker
– Hva med antall merker, skjer det endringer her hos Ferda?
– Vi har ingen intensjoner om å skaffe flere merker til våre forhandlere. Vi ser at dagens høye antall modeller og merker skaper utfordringer når det kommer til delelagersituasjonen og spisskompetansen hos våre medarbeidere på produktene. Rent konkret har vi sagt at vi ikke ønsker å fortsette med Hobby. På bobilsiden er Carthago, Knaus, Weinsberg, Dethleffs, Sunlight og Rapido sentrale merker.
– Og på vognsiden?
– Det blir de samme merkene, med naturlig unntak av Carthago og Rapido, som ikke produserer vogner. I tillegg har fire av våre forhandlere Adria.
– Det at Ferda nå har ti forhandlere; gir det større innflytelse hos produsentene?
– Jeg må nok være realistisk: Selv om vi begynner å bli store finnes det enkeltforhandlere på kontinentet som er større enn alle våre butikker til sammen. Men vi har i det minste fått en tydeligere stemme.
– Hvilke fordeler har dere med profesjonelle eiere?
– Adolfsen-gruppen, som eier Ferda, er langsiktige i sin satsing på fritidssegmentet. De gir oss handlingsrom, samtidig som de er realistiske og edruelige. De har også stor kompetanse på det svenske markedet, og ser gjerne at Ferda blir en skandinavisk kjede. Det er ikke usannsynlig at vi kommer til å etablere oss i Sverige.
– Hva med fremtiden?
– Vi ser at antallet solgte bobiler sannsynligvis er høyere enn hva dagens kapasitet på verksted og service tåler. Derfor satser vi fremover på ettermarkedet. Det er jo noe alle sier, men vi gjør noe med det ved å prioritere verkstedet og kapasiteten der spesielt høyt når vi bygger nytt. Målet er at vi skal tjene penger på dette området også, og det kan ikke skje ved at vi hever prisene. Vi må få mer hensiktsmessige lokaler som gjør oss mer effektive. Vi jobber i disse dager med å skille klargjøring fra verkstedet, det er et av tiltakene. I tillegg standardiserer vi alt av ekstrautstyr. Det betyr at vi har sykkelstativ fra én produsent, paraboler fra én produsent, markiseutstyr fra én produsent og så videre. I tillegg har vi utarbeidet felles monteringsanvisninger.
– Hvordan prioriterer dere egne kontra eksterne kunder?
– Vi har dessverre ikke mulighet til å ha den kapasitet som det er marked for på sommerstid hele året. Derfor må vi prioritere kapasiteten, spesielt i sommerhalvåret, til våre egne kunder.