Føllingstua camping: Idyll og bjørnekjøtt ved Snåsavatnet | Din Fritid
Føllingstua camping

Idyll og bjørnekjøtt ved Snåsavatnet

Føllingstua like nord for Steinkjer blir aldri den største campingplassen i landet, men driverne jobber iherdig for å bli blant de beste. Et av lokkemidlene er å servere bjørnekjøtt. 

– Vi må ha gjort noe riktig, forteller Aud Kristin (56) og Gaute Rømo (61). 

Året 2016 går inn i historien som det beste for de to driverne og eierne av Føllingstua. Da juli var ferdig var omsetningen økt med 30 prosent sammenlignet med 2015, som den gang var tidenes beste. 

– Det er ikke alt hva vi tilbyr som vi isolert sett tjener penger på, hvis man har på seg blårusseluen. Men alle tjenester og aktiviteter vi tilbyr på campingplassen bidrar til at gjestene får en fin opplevelse og at de kommer tilbake. Det er lønnsomt, sier ekteparet. 


13 utleiehytter, noen av dem er femstjernes, leies ut hele året på Føllingstua.

Plass til 75 enheter

Føllingstua ligger noen kilometer nord for Steinkjer, ved bredden av det idylliske Snåsavatnet. Her har ekteparet Rømo bygget opp en suksessbedrift hvor kvalitet, service og trivsel står øverst på listen av variabler for å lykkes. 

Selve campingplassen er ikke stor. Totalt er det plass til 75 enheter, det vil si campingvogner, telt og bobiler. I tillegg råder de over 13 campinghytter, hvor tre er femstjernes. Her venter oppredde senger, oppvaskmaskin, kjøkken og bad på gjestene. Totalt kan 65 personer bo i hyttene samtidig. 

På noen av hyttene har Rømo over 200 overnattinger hvert eneste år. Belegget er på nivå med mange hoteller her i landet. 

– Vi har åpent hele året, og på vinteren har vi både arbeidsfolk og gjennomreisende som benytter hyttene. Beliggenheten vår, midt mellom Oslo og Bodø, gjør at mange velger oss som overnattingssted når de kjører strekningen, sier de. 


I bakkant av campingplassen, ligger det to fotballbaner som gjestene fritt kan benytte.

Kunstgress

For den aktive gjesten, og dem er det mange av, kan to fotballbaner fritt benyttes. Den ene har kunstgressdekke. 

– Vi samarbeider tett med Følling IL. Vi betalte lekeapparatene på lekeplassen ved banene, og til gjengjeld kan våre gjester benytte anlegget til å spille fotball, sier Gaute Rømo.

I tillegg kan fiskelykken prøves på Snåsavatnet ved å leie en båt av Føllingstua. Minigolf finnes det også på anlegget, i tillegg til kanoutleie.  

- I juli satte vi rekord i antall besøk. En natt hadde vi 185 personer som overnattet. Da var det hektisk, smiler Aud Rømo. 


Artig å spille minigolf selv om været ikke er bra, sier Amalie Stendahl (14) og Sverre Olav Stendahl (10) fra Melhus.

Eier siden 1995

Gaute Rømo var tidligere en av 11 eiere som i 1995 overtok driften av campingplassen. Interessen blant eierne dabbet etter hvert noe av, og han og kona valgte i 2002 å kjøpe de andre ut av bedriften. 

De startet så en ekspansiv utvikling av plassen ved blant annet å bygge flere og mer komfortable hytter. I tillegg ble arealet på campingplassen utvidet betraktelig.

– Tidligere var det skog ned mot fotballbanene, sier Rømo og peker. 

I dag er det åpnet hele veien, og både fastliggere og døgnturister har glede av arealet som ligger mellom E6 og Snåsavatnet. 

– For oss er døgnturisten viktigst. Kun åtte prosent av vår omsetning er fastliggere, forteller de. 


Kanoutleie er en av flere aktiviteter Gaute Rømo tilbyr sine gjester.

Kortreist og økologisk

Defensive kan ingen beskylde de to for å være. Mange campingdrivere velger å leie ut mest mulig til fastliggere, noe som sørger for en jevn og sikker inntektsstrøm. Rømos filosofi er å gi gjestene et så hyggelig opphold at de velger å komme tilbake gang på gang. 

Én viktig årsak til suksessen er matserveringen. I sommer har to kokker jobbet med å gi de besøkende nordtrønderske smaksopplevelser inne i restauranten, som ligger i resepsjonsbygningen. 

– Jeg drev tidligere som økologisk bonde, og har et ønske om å servere gjestene mest mulig økologisk og kortreist mat. Grønnsakene henter vi fra nabogården, og laks og viltkjøtt skaffer vi fra andre siden av Snåsavatnet, sier han. 


At gjestene skal trives når de kommer til Føllingstua, er noe Aud Kristin og Gaute Rømo streber etter.

Bjørnekjøtt

Stod heter bygda som de seneste årene har blitt kjent for å få frem Skandinavias beste volleyballag. To bedrifter i Stod tilbyr fisk- og kjøttdelikatesser, og der henter Rømo laks, reinsdyr og elg som han serverer til gjestene. Og bjørnekjøtt. 

– Vi lager rømmegrøt hele sommeren, og sammen med grøten serverer vi spekemat av rein, elg og bjørn. Det er populært. 

Middagsserveringen foregår fra klokken 12 til 21 hver eneste dag, men gjestene kan også få frokost. 

– Frokosten er et av elementene som isolert sett trolig ikke er lønnsom. Samtidig er det viktig for dem som ønsker å spise en god frokost, og som gjør oppholdet hyggeligere for dem som er her, sier Aud Kristin Rømo. 

Nytt kjøkken

Driverne av campingplassen har lagt ned mye innsats for å utvikle campingplassen til det den har blitt i dag, men fortsatt vil de bruke penger og tid på å gjøre plassen enda bedre. 

– Kjøkkenet vi råder over i dag er for lite og for dårlig. Til neste år skal vi ha bygget et helt nytt kjøkken for våre gjester, forteller Rømo. 

Man skulle tro at alle som benytter bobil og campingvogner ikke har bruk for kjøkken, og det er nok også riktig. Men en annen og voksende gruppe benytter fortsatt kjøkkenet flittig. 

– Vi har en sterk økning i teltturisme. Fra første mai til 31. juli har vi økt med 65 prosent av besøkende med telt. Dette gjelder både nordmenn og utlendinger.  Teltgjestene har andre behov enn tidligere, og vi har lagt opp strømpunkter slik at de kan lade mobiler og nettbrett. 

I tillegg har vi en egen ladestasjon for Tesla. Der kan gjestene lade bilene mens de overnatter her hos oss, sier Aud Kristin og Gaute Rømo. 

 

– Både til faglig utvikling og inspirasjon har deltagelsen i nettverket betydd mye for oss, sier Aud Kristin (56) og Gaute Rømo (61), eiere og drivere av Føllingstua. 

Nasjonalt nettverk for campingnæringen ble initiert av NHO Reiseliv og Norsk Turistutvikling i 2013, med finansiell støtte fra Innovasjon Norge. 43 campingbedrifter meldte seg på, hvor målene blant annet var å heve kvaliteten og bedre inntjening. 

 

Nettverkssuksess

Da Føllingstua ble invitert til å delta i ”Nasjonalt nettverk for campingnæringen”, nølte eierne ikke. 


Et av kravene til driverne fra gjestene var at oppstillingsplassene for bobiler skulle forbedres, og det er nå gjort.

Sterk økning

Nettverket ble en suksess. De 43 campingbedriftene i nettverket fikk et gjennomsnittlig driftsresultat på 757 000 kroner i 2014 og 844 000 kroner i 2015. Landsgjennomsnittlig driftsresultat for campingbedrifter som er organisert som aksjeselskap, var til sammenligning 370 000 kroner i 2014. Det viser regnskapstall som Norsk Turistutvikling har hentet ut fra Proff.no. 

– Utviklingen hos de som deltar i campingsamarbeidet, er bedre enn det som er snittet for bransjen. Det skyldes at aktørene har blitt mer markedstilpasset, de har hevet kvaliteten på eget produkt og dermed økt inntjeningen. Vi er imponert over utviklingen som har vært siden vi startet dette arbeidet, sier Jan-Henrik Larsen, avdelingsleder for camping i NHO Reiseliv.

 

10 000 overnattinger

Føllingstua var én av bedriftene som både har fått flere gjestedøgn og bedre driftsresultat siden nettverksprosjektet startet i 2013. Campingbedriften registrerte 4 725 gjestedøgn og fikk et driftsresultat på 784 000 kroner i 2013. I 2015 registrerte bedriften 7897 gjestedøgn, 67 prosent mer enn i 2013, og et driftsresultat på 1 176 866 kroner. Det er en styrking av driftsresultatet på 50 prosent fra 2013.

– For 2016 er tallene enda bedre. Vi forventer et høyere driftsresultat, og vi antar at vi i år kommer til å ligge nærmere 10 000 gjestedøgn, sier Gaute Rømo. 

 

Ønsket seg tursti

Økonomisk løft er selvsagt hyggelig, men like viktig er det at gjestene trives. Gjennom en gjesteundersøkelse som Føllingstua har fått tilgang til gjennom nettverket, har de hele tiden fått tilbakemeldinger om hva de kan gjøre bedre.  

– Gjesteundersøkelser har vært et spesielt bra virkemiddel for å få tilbakemeldinger og forbedre produktet vårt. Blant annet fikk vi beskjed om at en tursti i nærheten ville vært kjærkomment. Det er vi nå i gang med å lage sammen med Følling IL, sier Aud Kristin Rømo. 

I tillegg ønsket bobilgjestene bedre oppstillingsplasser. 

– Det kom frem et ønske om fast dekke og oppvatrete oppstillinsgplasser. De aller fleste plassene har nå fått det, sier Gaute Rømo.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden