E18-bok : Veien som fortjener en bok | Din Fritid
E18-bok

Veien som fortjener en bok

Mossingen Tore Wiik er mer enn middels interessert i gamle ting som ruller, og ikke minst veiene som det kjøres på. Så interessert at det har blitt en aldri så liten stabel med bøker ut av hobbyen.

– Jeg har alltid vært mer enn normalt interessert i biler, busser, tog og fly. Bokideen dukket opp da jeg kom over en bok om Route 66. Hvorfor ikke lage noe tilsvarende om norske veier? Men hva er vel en bil uten en vei?

Det er en engasjert forfatter Bobil & Caravan møter ved Fossum-brua mellom Askim og Spydeberg. Stedet er ikke tilfeldig valgt: – Jeg vil at folk som er ute og kjører skal kose seg med veirestene og veihistorien vår. Det har skjedd så mange endringer opp gjennom, og bøkene mine er en dokumentasjon av disse endringene. Og så håper jeg mange lar seg inspirere til å oppsøke noen av de mange historiske plassene vi har i Norge. Og du trenger ikke nødvendigvis reise langt for å få til det. Dagens rasteplasser ligger gjerne på rester av gamle veier. 


De to bøkene i serien om E-18.Veibøker av Tore H. WiikRiksveiene som ble til E18: Fra Ørje til Drammen (2015).Riksveiene som ble til E18: Fra Drammen til Larvik (2016).Riksvei 1 - tapt og funnet.

Lokalhistorie

Det skjer jevnlig gradvise endringer som ofte er dårlig dokumentert. Wiik forteller at han gjerne tar kontakt med et lokalt historielag når han skal skaffe underlag til en ny bok.

– I 1928 ble begrepet riksvei innført. Perioden fra den tid og frem til i dag er ofte dårlig dokumentert. Og mange husker veldig lite fra denne nyere tids historie. Det er nok å stille spørsmål om hvordan det var for ti eller 20 år siden, og veldig mange blir svar skyldig.

– Hvilke andre kilder bruker du?

– Det finnes pensjonistklubber i vegvesenet og vegmuseumet. Og så får jeg ofte kontaktpersoner som jeg gjør intervjuer med. Har nå nettopp vært hos et ektepar på over 90 år, og fikk mye nyttig informasjon.


En Chevrolet 1934 modell og en Adria vogn på Rølleshaugen kunne være et scenario fra midten på 50-tallet. Illustrasjon Tom Arne Evensen.

Se opp

– Tidligere gikk gjerne veien gjennom tunet på gårdene. Og jeg har snakket med mange eldre folk som husker et årstall ut fra da de ble påkjørt. Dette skjedde typisk i perioden før krigen til tidlig på 50-tallet. Barn var ofte utsatt for trafikkulykker når veien var plassert slik. Og det var en litt annen holdning til myke trafikanter den gang, da het det seg at barna måtte se til å passe seg.

Men heldigvis gikk det stort sett bra.

– Hva vet du om starten på campinglivet?

– Det var mye telting i starten, men campingvogner begynte å bli mer og mer vanlig på 60-tallet. 

– Har du noen andre eksempler som kan gi oss et tidsbilde?

– I boken min om den Sørlandske hovedvei, var det slik at det stort kun yrkessjåfører og de rike som kunne bruke veien før krigen. Midt på 60-tallet ble det mer ferie på alle, og veien ble allemannseie. Men da kom også køproblemene, både i forbindelse med helger og ferier, forteller forfatter Tore Wiik som har fått flere flotte anmeldelser og er utsolgt på sin første bok. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Tags: 
Finnes i utgave: 

På forsiden