Mannen bak Smove
Martin Schönhorst er mannen som fikk den ”umulige” oppgaven av Niesmann + Bischoff: Lag en integrert eksklusiv liner på Fiat, og det under 3,5 tonn.
St. Wolfgang, Østerrike: Mange hadde forventet at Niesmann + Bischoff skulle lansere en tredje serie. Men at det skulle bli en halvintegrert bil, som veier under 3,5 tonnsgrensen, var sommerens største overraskelse. Under lanseringen i Østerrike, traff Bobil & Caravan mannen bak den krevende oppgaven.
Eget team
– Vi er 15 mennesker som har jobbet halvannet år med Smove, forteller prosjektansvarlig Martin Schönhorst.
– De første månedene var de mest krevende, gjennombruddet kom da vi klarte å plassere de store tankene på lettvektschassiset til AL-KO. Smove kan utstyres med en 50 kilos gasstank, og ferskvannstank på hele 200 liter - som i tillegg skal ligge frostfritt. Dette krever mye plass, og gjør at bilen kryper over den magiske 3,5 tonnsgrensen. Store tanker var imidlertid et grunnleggende krav fra selskapets daglige leder Hubert Brandl, som ville ha en ”liner” basert på en halvintegrert Fiat. Brandl har vært sentral i hele prosjektet, og har fulgt utviklingen av produktet på nært hold.
Design viktigst
Det er byrået Studio Syn som har gjort designarbeidet bak dagens utgaver av Arto og Flair. Oppfriskningen som Niesmann gjorde noen år tilbake, var kjærkommen, og den viktige biten som manglet for kvalitetsprodusenten. Det er samme byrå som står bak Smove også, og kjennetegnene til storesøsknene er tydelige. Til tross for at den er halvintegrert er det ingen tvil om at Smove er en ekte Niesmann + Bischoff.
– Bobilen har gjennomgått flere aerodynamiske tester for å sikre lav vindstøy og lite luftmotstand. Det har hele tiden vært fokus på et sporty, moderne og unikt utseende.
Et viktig kriterie under konstruksjonen var at modellen ikke skulle bli for høy. Det fikk konsekvenser og er årsaken til at modellen ikke har senkeseng, blant annet. Bilen ville blitt 30 centimeter høyere med en senkeseng, og det er 30 cm for mye for oss, forteller den engasjerte prosjektsjefen.
– Sluttresultatet er en bobil med et spesielt lavt tyngdepunkt, lavt støynivå og meget god aerodynamikk. Den blir ekstra tøff når man bestiller den med 18 tommers aluminiumsfelger, smiler Martin.
– Hva er du mest stolt av å ha fått til på Smove?
– Det er vekten, jeg er veldig fornøyd med at vi har klart å få bilen under grensen på 3,5 tonn. Det betyr at vi har et Niesmann + Bischoff-produkt å tilby kunder som kvier seg for å kjøre en stor og tung bobil.
Smove bør også være et godt alternativ for en yngre målgruppe, modellen er tross alt meget egnet til å oppdage byer og trives på smale veier. Den letteste modellen har en kjøreklar vekt på 2930 kilo, og det har vært en knallhard jobb å komme ned i en såpass lav vekt, forteller Martin.
– Vi er også spesielt stolte av det lave støynivået opp til 160 km/t, samt den nyutviklede B-stolpen og integrasjonen mellom vårt påbygg og Fiat-fronten. Her er det også flere produksjonsmetoder hentet fra storebrødrene, som overgulvet fra Flair og sidevegger og dør fra Arto.
To lengder
Smove kommer i første omgang i to lengder; 6,93 og 7,43 cm. Den korteste har tverrstilte senger, og vil neppe slå særlig an i Norge. De to lengdene leveres med to ulike interiørløsninger, som i reliateten er ganske så like. Det er kun i sittegruppen, at modellene med en B i produktnavnet skiller seg ut, med et tredje pilotsete. Det gir en flott arbeidsplass, med god bordplass, og et meget komfortabelt sete. Niesmann kaller dette for en barløsning, som totalt utgjør en vektøkning på 50 kilo.
– En annen teknisk løsning vi er spesielt fornøyde med, er døren til garasjen. Denne betjenes kun med en knapp. Døren går først litt ut, og så fremover langs bilen. Det er ingen skinner, og løsningen er utviklet eksklusivt for oss, i samarbeid med en partner. Denne unike løsningen kan bestilles som tilbehør, og er meget praktisk om du står parkert i bymiljø, eller andre trange plasser hvor det er vanskelig å få åpnet garasjedørene.