Fordommene stemmer:: La damene kjøre i sommer | Din Fritid
Fordommene stemmer:

La damene kjøre i sommer

Fordommene om hvem som kjører mest i høye hastigheter viser seg å stemme. Høy fart er en hyppig årsak til trafikkulykker, og med mange nordmenn på bilferie i sommer øker risikoen, forteller forsikringsseselskap. Men menn i aldersgruppen 56-60 år er et unntak!

– Snitthastigheten går opp når asfalten er bar og sommerdekkene er på. Sammen med mobilbruk og annen uoppmerksomhet bak rattet, er høy fart blant de viktigste kildene til store og små bilulykker, sier Svein Skovly, leder for Innovasjonslab i forsikringsselskapet Fremtind. Med første generasjonen “smart bilforsikring” (se faktaboks under) har Fremtind de siste tre årene registrert over 360 millioner kjørte kilometer. Kjøredata fra sommertrafikken de siste to årene forteller at vi kjører oftest fort i sesongen vi nå er på vei inn i.

Om lag 40 prosent av all kjøring over 110 km/t skjer i feriemånedene juni, juli og august, og mer enn 55 prosent av kjøringen over 150 km/t skjer i disse månedene. Trolig har mye av kjøringen i hastigheter over 150 km/t skjedd utenfor Norge, hvor fartsgrensene er høyere.

Denne sommeren skal 1 av 3 nordmenn på bilferie. Det fremkommer av en undersøkelse Respons analyse har gjennomført på oppdrag for Fremtind. Det gir økt fare for både uhell og lange køer.

– Som i alle årstider oppfordrer vi alle bilister til å ta det pent på veiene om sommeren. Høy fart og forbikjøringer kan skape farlige situasjoner, og du vil nødig være den som forårsaker ekstra lange køer eller i verste fall alvorlige trafikkulykker, sier Skovly.

Unge menn er verst  

Det er store forskjeller på menn og kvinner i trafikken, og yngre menn råkjører mest. Noe som er skremmende, da de yngste som regel er de mest uerfarne bak rattet. Menn i den yngste aldersgruppen kjøre over fire ganger så ofte over 110 km/t sammenliknet med kvinner. I tillegg kjører de over femten ganger så ofte over 150 km/t. I alle aldersgrupper, unntatt de mellom 56-60 år, er det menn som står for mest høy fart, men forskjellen er altså størst blant de yngste.I tillegg oppgir over 4 av 10 mellom 18 og 24 år at de skal på bilferie i Norge sommer.

– Kanskje unggutta bør la damene ta rattet i sommer, spør Skovly.

Kvinner i Nordland, Vestfold og Telemark er likestilt med mennene på fart. I Møre og Romsdal og Vestland ser vi derimot vesensforskjell i statistikken. Der har menn en mye større andel kjøring med høy fart enn det kvinnene har. 

Ingen overraskelser blant bilmerkene

Ser vi på bilmerker så er det heller ikke så mange overraskelser, men det er klare forskjeller på kjøreatferd. I hastigheter over 110 km/t er det jevnt i «teten» mellom Audi og BMW, og Audi troner fortsatt øverst. På delt tredjeplass finner vi Mercedes og Volvo. Toyota topper i motsatt ende av lista med Mitsubishi og Subaru hakk i hel. Altså er det de tyske bilene som kjøres fortest, og de japanske kjører minst i høye hastigheter.

I hastigheter over 150 km/t er Mercedes øverst foran Audi og BMW. Et stykke bak kommer Skoda og Volvo, og for de fleste andre bilmerker er heldigvis det forsvinnende lite kjøring i så høye hastigheter.

Om smart bilforsikring

Fremtind har hatt smart bilforsikring i markedet i over 3 år. Den første generasjonen ble lansert våren 2017 av daværende SpareBank 1 Forsikring. I denne løsningen monterer bilistene en smartplugg i bilens diagnoseport. Med denne løsningen har vi til nå registrert over 360 millioner kjørte kilometer blant over 30.000 kunder.

Vinteren 2020 lanserte Fremtind en ny generasjon smart bilforsikring, med kun mobilen som sensor. Vi opplevde at vi med den første versjonen ikke klarte å påvirke ulykkesstatistikken som vi ønsket. I dag har vi bedre og mer moden teknologi, og ikke minst så kunne ikke el-bileierne bruke smartpluggen i Spinn. Den nye generasjonen, og appen som i dag heter «Smartbil», er tilgjengelig for alle. 

Som i første generasjon smart bilforsikring er målet med Smartbil-appen å belønne trygg kjøring og bevisstgjøre bilistene på deres kjøreatferd. Høy fart og mobilbruk under kjøring fører til ulykker, og nå fokuserer vi på mobilbruk ved å belønne de som lar mobilen ligge. Bilistene får ikke noen form for «straff» om de ikke kjører pent eller fikler med mobilen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden