Kroken jubilerer: 50 år med caravan | Din Fritid
Morten Lillehagen (t.v) og Tor Grüner gleder seg over at bedriften de leder kan bygge på 50 års erfaring, men duoen ser først og fremst fremover.
Kroken jubilerer

50 år med caravan

– Vi er historierike og er stolte av det, men veien ligger åpen foran oss, og det er først og fremst der vi har fokus, forteller Morten Lillehagen, daglig leder i Kroken Gruppen AS. Tross koronatiltak ble det mulig å gjennomføre en liten jubileumsmarkering med kaffe og kake den 19. mars.


Tross strenge smitteverntiltak ble det gjennomført en enkel feiring med kaffe og kake for et fåtall inviterte hos Kroken Åndalsnes.

Et fåtall inviterte gjester fikk være fysisk til stede i lokalene til forhandleren Kroken Åndalsnes. Hele forhandlernettverket måtte nøye seg med en digital feiring, ikke helt uten bismak. Halvparten av de åtte Kroken-forhandlerne var koronastengt, og da er det jo ikke mulig å selge jubileumsbobiler eller invitere kunder til fest.

Historien

Krokens historie går helt tilbake til 1971, da ble Leif Kroken Caravan Import AS etablert på Åndalsnes av Leif Kroken. Leifs far, Lars, hadde bensinstasjon og et lite transportfirma her. Det var tre sønner som skulle ta over etter Lars, og Leif startet med å også selge campingvogner for femti år siden. Først var det Sprite, så kom Astral og Cabby. I 1976 kom Knaus og senere Bürstner inn i bildet.


Leif Kroken etablerte selskapet som begynte med import av vogner for femti år siden.


På Åndalsnes har Kroken ikke bare solgt, men også produsert bobiler.

Siden den gang har Kroken vokst, både i omsetning, antall merker og antall avdelinger. Selskapet har forsynt det norske markedet med tusenvis av vogner og bobiler siden den gang. Det var mange i Åndalsnes som syntes det var spennende å jobbe med reiser og nye produkter fra utlandet, blant annet nåværende sjef i Solid Import, Tor Grüner. For hos Kroken skjedde det mye: Her ble det importert mopeder, generatorer og noen ukjente bilmerker. Og ikke minst campingvogner, som stadig vokste i omfang. – Det har vært en eventyrlig reise med en gjennomsnittlig årlig vekst på 19 prosent siden 1971, forteller Tor Grüner, som fornøyd kan konstatere at de passerte 10 000 solgte enheter i fjor.

Hymer + Kroken

I 2014 skjedde det en stor endring for Kroken. Hymer-gruppen omorganiserte seg, og stilte nye og eksklusive krav til sine importører og representanter. I flere land etablerte de datterselskaper. Kroken landet avtalen om å bli ene-representant for Hymer-gruppen i Norge i 2014. Avtalen har ti års varighet, med opsjon på videre samarbeid, noe selskapet ikke legger skjul på at de ønsker å benytte.

Det var en fjær i hatten for selskapet at de ble vurdert som en god partner for Hymer-gruppens videre satsing. Selv om det betød at båndene til mangeårige samarbeidspartner Knaus måtte kuttes. – Kroken opplevde et omsetningshopp i 2015, det første året etter den nye hovedavtalen med Hymer-gruppen, forteller Tor Grüner til Din Fritid.

Avtalen har vært god for Kroken, som har hatt stor glede av spesielt Hymer. Norge har i flere år hatt Europas høyeste Hymer-markedsandel, på mellom 10 og 12 prosent av alle nyregistrerte bobiler. I fjor var markedsandelen på ti prosent, fremdeles øverst på salgsstatistikken.

Solid import

I 2019 gjorde Kroken-gruppen en stor endring: Importselskapet endret navn til «Solid Import», og de åtte heleide forhandlerne endret navn til «Kroken». De to driftsområdene ble dermed skilt fra hverandre. Alle forhandlerne fikk nye Kroken-skilt på sine fasader og like klær med ny logo. For samtidig med navneendringen fikk selskapet et visuelt redesign.

Kroken-logoen skal være lett gjenkjennelig, den står solid på et fjell og har samtidig en pil som peker oppover. Vi var opptatt av å få en logo som var så enkel og ren som mulig, kunne ledelsen den gang forklare for Din Fritid.

Hvorfor samarbeide?

– Målet for våre Solid-forhandlere er å samarbeide for å kunne hjelpe kunden. Har du kjøpt bobil eller vogn hos en av våre forhandlere får du hjelp alle steder, forteller Tor Grüner.

– Alle skal få hjelp og service, hvor som helst i Norge. Vi er over 20 forhandlere med høy kompetanse som dekker hele Norge, fortsetter han.

I kontakt med Europa

– Tidlig på 80-tallet slåss vi for å få vanntank i campingvognene. Tidligere var det kun løse kanner. Truma Therme vannvarmer var ekstrautstyr, og vi måtte jobbe en god stund for å få det som standardutstyr, forteller Tor Grüner på spørsmålet om dialogen med europeiske produsenter. Modeller han var spesielt fornøyd med den tekniske utvikling på var Royale-serien til Knaus og dagens Bürstners Nordic-serie.

– Det er gøy at vi har fått være med på å styre deler av den tekniske utviklingen ved å formidle ønsker fra norske kunder. Nordmenn har alltid vært glad i mye utstyr, og det har mange ganger vist seg å bli standardløsninger også for resten av Europa to-tre år senere, forteller Grüner.

Veien videre

– Vi fremstår uten tvil som en langsiktig og trygg aktør, forteller Morten Lillehagen, daglig leder i Kroken Gruppen AS. – Vi har mye kompetanse og et forsprang i det å tenke som en kjede. Vi var tross alt den første norske aktøren som hadde en rekke forhandlere som samarbeidet. I ettertid ser jeg at vi kanskje skulle vært tidligere ute, og tydeligere, med å signalisere dette ut til publikum. Men vår struktur og forretningsmodell har vært stabil, og i det ligger en trygghet for alle parter.

– Veien ligger åpen foran oss, og der ser vi mange muligheter - og i tillegg tøffere konkurranse. Utviklingen har gått raskere enn vi så for oss for kun kort tid siden, og jeg tenker da på kjedeutviklingen i Norge. Ferda har utvidet og Tellus er en ny kjede under oppbygging. Vi har tilpasset oss utviklingen ved at forhandlere som skal selge varer fra Solid Import ikke eksklusivt må forholde seg til Erwin Hymer-gruppens produkter, avslutter daglig leder i Kroken Gruppen AS, Morten Lillehagen.

Fakta om Kroken

Dette er merkene som Kroken/Solid importerer og selger:

  • Hymer (siden 1990)
  • Bürstner (siden 1981)
  • Laika (siden 2014)
  • LMC
  • Carado
  • Niesmann + Bischoff (siden 2007)
  • Omsetning 2020: 1,25 miliarder kr
  • Antall enheter solgt i 2020: 1400

Kroken har per i dag 22 forhandlere landet over, hvor disse åtte er heleide:

Bodø, Brummunddal, Haugesund, Kristiansand, Oslo, Ålesund, Åndalsnes, Østfold.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden