Leif Kroken fyller 80 år
– Bobilen har framtida foran seg, og det hele året. Jeg er glad for at flere og flere oppdager at bobil ikke bare er til sommerferiebruk, forteller Leif Kroken. Han har loset Kroken-bedriften gjennom 50 begivenhetsrike år.
Leif Kroken ser på den mektige Romsdalsnaturen som omkranser Åndalsnes. Her startet caravaneventyret for femti år siden da han sendte 250 kroner til sorenskriveren i Romsdal for å etablere firmaet Leif Kroken Caravanimport A/S. Leif hadde fått nyss om en engelsk fabrikk som laget campingvogner av merket Astral. Han dro til Oslo og kjøpte ei flunkende ny Astral-vogn. Det ble starten på en eventyrlig reise og utvikling; fra engelske campingvogner, danske Combi Camp, til campingvogner av merkene Knaus og Bürstner laget i Tyskland.
I 1984 så Leif potensialet i å bygge bobiler ved verkstedet på Åndalsnes. Til sammen ble mer enn 350 bobiler produsert her. Utviklingen skjøt fart. Leif fulgte godt med i timen, og hadde sans for nye løsninger på både innredning og nye bruksområder. Han var for eksempel blant de første til å snakke om bobilen som mobilt kontor.
I dag er Kroken-konsernet med datterselskaper en virksomhet som omsetter for godt over 1,2 milliarder kroner i år. Antall ansatte er i jubileumsåret nærmere 150. Firmaet har en eksklusiv avtale om å importere og selge bobiler og produkter fra Europas ledende produsent, Erwin Hymer Group GmbH. Kroken har åtte salgsavdelinger spredt rundt i landet. De er lokalisert i Kristiansand, Haugaland, Oslo, Østfold, Brumunddal, Åndalsnes, Ålesund og Bodø. I 2017 ble også grossisten Holiday Fritid AB en del av konsernet.
Gründer
27. juni fyller Leif Kroken 80 år. Gründeren med de mange ideene følger aktivt med på utviklingen i ferie- og fritidsmarkedet. Daglig er han innom salgslokalene og er opptatt av at konseptet følges.
– Målet er ikke alltid å bli størst, men å være best. Kundene våre skal være trygge på at trenger de hjelp, skal våre folk være der for dem, enten det gjelder reparasjoner eller reklamasjoner, sier Leif Kroken og benytter anledningen til å fremheve staben av dyktige medarbeidere.
Konsernsjef Morten Lillehagen har oppdraget med å føre tradisjonene videre.
– Vi skal være tro mot konseptet til Kroken. Kunden skal vite at vi er en trygg partner og tenker langsiktig i alt vi foretar oss. Ferie- og fritidsmarkedet vil fortsette å vokse i årene framover. Ved utgangen av mai i år var det solgt 10 prosent flere nye bobiler enn på samme tid i fjor. Bruktmarkedet er enda større. Stadig nye og yngre kundegrupper oppdager hvor mye glede en bobil eller ei campingvogn kan skape. Enten den er ny eller brukt. Kroken kan tilby et bredt spekter av produkter, verkstedtjenester, utleie og hele tiden legger vi vekt på å følge opp den enkelte kundes behov. Kroken er inne i bransjen med et mål om å være en partner du kan stole på, sier Morten Lillehagen.
Siste uka i juni blir det dobbel jubileumsmarkering. Ved alle de åtte avdelingene markeres Kroken-dagene. I år blir denne markeringen spesiell i og med at bedriften har vært 50 år i bransjen. Samtidig markeres 80-årsdagen til mannen som står bak.