Kroken blir ny og Solid
Kroken er landets største aktør i caravanbransjen. Nå gjør gruppen to store endringer samtidig: Importselskapet endrer navn til «Solid Import», og de åtte heleide forhandlerne endrer navn til «Kroken».
NY: Borte blir Bodø Caravan, Høisveen Caravan og seks andre mer og mindre tradisjonsrike firmanavn. I løpet av noen uker vil åtte heleide Kroken-forhandlere få nye skilt på sine fasader. I tillegg vil butikkbetjeningen få like klær med ny logo på. For samtidig med navneendringen har selskapet fått et visuelt redesign.
– Vår nye Kroken-logo skal være lett gjenkjennelig, den står solid på et fjell og har samtidig en pil som peker oppover. Vi var opptatt av å få en logo som var så enkel og ren som mulig, forteller Pål Amundsen, daglig leder i Kroken Caravan Detalj AS.
Et stort skritt
SOLID: Men den største endringen hos Kroken-gruppen er nytt navn og ny profil på import-delen. Selskapet Solid Import AS skal skilles tydelig fra de andre Kroken-selskapene. Solid vil levere produkter til sine samarbeidende forhandlere, de fleste av dem med lokalt privat eierskap. Inkludert de åtte heleide selskapene vil Solid levere til 22 forhandlere i sommer. Solid ønsker å bli langt tydeligere på hva det innebærer for sluttkundene å handle et produkt levert av dem:
– Vi sørger nå for at Solid-forhandlerne får langt mer enn en felles visuell identitet, forteller daglig leder Tor Grüner. Kundene skal i tillegg være trygge på at de får samme service og oppfølging hos alle deres forhandlere. Det skal skje ved at Solid som importør stiller mer konkrete og felles krav.
Tungt
Solid Import har verdens største aktør innen camping- og fritidskjøretøy (Thor Industries) i ryggen, og en eksklusiv avtale med Europas største vogn- og bobilprodusent, EHG (Erwin Hymer Group).
– I Norge representerer vi kvalitetsmerkene Niesmann Bischoff, Hymer, LMC, Bürstner, Laika og Carado, som i 2018 hadde en samlet markedsandel på rundt 30 prosent. Hymer alene er Norges mest solgte bobilmerke siste fire år, med en markedsandel på 12,2 prosent i 2018. I tillegg forhandles campingvogner fra LMC, Eriba og Bürstner, forteller Grüner, før han avslutter:
– Nå har landets største forhandlernettverk fått en merkevare i Solid, en aldri så liten varde av en logo som alle kan samle seg bak.